Vahvuudet täydentävät toisiaan

03.10.2017 13:00:00

Töitä on helppo tehdä yhdessä, kun työparin kesken vallitsee luottamus ja toiselta on mahdollisuus oppia uutta.

Syksyn saapuminen Pirkanmaalle tietää Destian kunnossapidossa työskenteleville työpäällikkö Annukka Hakalalle sekä työmaapäällikkö Ville Köpälle kiireitä, kun valmistautuminen talven kunnossapidon alueurakoihin alkaa. Haastattelupäivänä kaksikko työskentelee kuitenkin vielä Kangasalla uuden Mäntyveräjän asuinalueen kunnallistekniikan parissa.

Syksyn alueurakoiden käynnistymiseen tuo oman lisämausteensa se, että Destia voitti kilpailijalta takaisin Tampereen alueurakan yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Urakka käynnistyy virallisesti lokakuun alussa.

– Tampereen urakka on merkittävän iso ja se sijaitsee keskeisellä alueella. Voitto oli todella tärkeä asia meille. Sen myötä järjestys on palautettu valtakuntaan, Hakala sanoo pilke silmäkulmassa.

Kokonaisuudessaan Ely-keskusten tilaamat viisivuotiset alueurakat pitävät sisällään yleisten teiden kesä- ja talvikunnossapidon. Töihin kuuluu talvisin esimerkiksi auraukset ja suolaukset, kesällä puolestaan sorateiden tasaukset ja vihertyöt. Normaalisti pakettiin kuuluva päällystettyjen teiden paikkaus kuuluu Tampereen ympäristössä toiselle yritykselle.

Pirkanmaalla Ely-keskuksen tilaamista urakoista Destialle kuuluvat myös Kangasalan ja Oriveden alueurakat sekä Tampereen Rantatunnelin isännöinti ja hoidonjohtourakka. Tampereen alueurakassa on noin tuhat kilometriä tiestöä, Siitä esimerkiksi Tampereen kehätiet ja vt3 Helsingin suuntaan ovat liikenteellisesti erittäin keskeisiä.

– Heti ensimmäisillä liukkailla työnjohdon ja kaluston on oltava hereillä, siitä ei saa myöhästyä, Köppä tähdentää.

Hakalalla ja Köpällä on kummallakin takana noin vuosikymmenen mittainen ura Destiassa. Työparina he ovat työskennelleet menestyksekkäästi viitisen vuotta, joten vastuut ovat hyvin selvillä. Mestarin ja kisällin asetelma heidän välillään on keinotekoinen, sillä työpari sanoo olevansa tasavertainen, kumpikin omien vahvuuksiensa kautta yhteistyötä tukeva.

Annukka Hakalalla on pitkä kokemus kunnossapidosta ja sopimustekniikasta, Ville Köppä puolestaan tuntee rakennuspuolen ja hallitsee käytännön tekniset ratkaisut. Tästä on ollut paljon hyötyä, sillä kunnossapitotöiden ohella kaksikon vastuulla on myös rakennusurakoita, kuten vielä meneillään oleva uuden asuinalueen kunnallistekniikan rakentaminen. Talvisin he kuitenkin keskittyvät vain kunnossapidon töihin.

Toiselta oppiminen on jatkuva prosessi.

Monipuolisten työtehtävien ansiosta toiselta oppiminen onkin ollut jatkuva prosessi. Hakala on oppinut paljon rakennushankkeiden teknisistä ratkaisuista, Köppä puolestaan on päässyt kiinni kunnossapidon saloihin ja kehittynyt ongelmanratkaisussa.

– Itse olen vähän sellainen, että ratkaisu pitää löytyä nopeasti. Annukka on opettanut malttia ja sitä, että asiat kyllä selviävät, Köppä naurahtaa.

Pitkä työkaveruus ja päivittäinen yhteydenpito ovat tuoneet mukanaan myös syvän luottamuksen. Sen myötä työasioista, myös mahdollisista virheistä ja haasteista, voi puhua suoraan. Kun jo toisen äänensävystä yleensä kuulee miten asiat etenevät, myös ongelmat ratkeavat helposti, ja aikaa säästyy.

– On tärkeää, että jos virheitä tulee, niin niistä kerrotaan suoraan. Ville onneksi pitää minut ajan tasalla tärkeistä asioista, Hakala sanoo.

– Vastavuoroisesti minulle ei ole koskaan tullut mielenkään jättää mitään kertomatta, kun tietää vastaanoton olevan hyvä, Köppä täydentää.