Työtapaturmat nollaan

07.03.2018 12:20:00

Rakennusteollisuus pyrkii nollaamaan työtapaturmat vuoteen 2020 mennessä. Infra-ala kantaa kortensa kekoon nykyteknologian avulla.

Infrarakentamisen ammattilaisten toimiala- ja työnantajajärjestö INFRA ry on seurannut parin vuoden ajan jäsenyritystensä tapaturmataajuutta. Tilanne on pysynyt vakaana, mikä tarkoittaa noin 15 työtapaturmaa miljoonaa työtuntia kohti. INFRA ry:n asiantuntija Ari Kähkönen sanoo sen olevan alle koko maarakennusalan keskiarvon.

– Erityisesti kuolemaan johtaneiden tapaturmien määrä on alentunut selvästi. Koko rakennusalalla niitä oli vuonna 2017 neljä. Infra-alalla ei yhtään.

Selkeä piikki työtapaturmissa on havaittavissa kesällä ja lomien jälkeen. Lomakarusellin pyöriessä kentällä liikkuu kokematonta työnjohtoa ja uimarannalta palattaessa työturvallisuusasiat ovat unohtuneet. Lisähaastetta tuo kuumana käyvä rakennus­buumi.

– Suojavarusteiden osalta tilanne on kohentunut monella tavalla. Ne ovat entistä parempia ja niitä myös käytetään. Loppurutistus vaatii yritysjohdon sitoutumista ja omalla esimerkillä johtamista, Kähkönen kannustaa.

Työturvallisuuden pitäminen pinnalla jokapäiväisessä arjessa on aivan yhtä tärkeää kuin sen ympärille rakennetut kampanjat ja kilpailut. Asianmukainen perehdyttäminen, säännöllisesti järjestettävät turvavartit ja työntekijöiden turvallisuushavainnointi ovat hyviä keinoja työtapaturmien torjunnassa.

Destian oma TLY-applikaatio on luotu turvallisuushavaintoja varten.

Teknologian ansiosta havaintoja ei enää tarvitse raapustaa paperille ja kiikuttaa idealaatikkoon. Destiassa otettiin käyttöön joulukuussa 2017 uusi turvallisuus-, laatu- ja ympäristöhavainnointia helpottava mobiilisovellus, joka tekee tuloaan kaikkien destialaisten työpuhelimiin. Turvallisuushavaintojen ohella TLY-applikaatiota voidaan käyttää MVR-mittauksiin sekä kaluston käyttöönottotarkastuksiin.

– Turvallisuushavainnointi on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi. Työntekijän tarvitsee vain ottaa kuva, syöttää projektitiedot ja lähettää materiaali eteenpäin. Sovellusta kehitetään edelleen ja se on tarkoitus saada myös aliurakoitsijoiden käyttöön, kertoo Destian turvallisuus- ja ympäristöpäällikkö Janne Pekkarinen.

Sovelluskehityksen lisäksi Destiassa panostetaan voimakkaasti perehdyttämiseen. Työn alla on muun muassa uusi koulutusalusta, jonka avulla verkossa tapahtuvaa oppimista pystytään kohdentamaan eri henkilöstöryhmille.

– Tavoitteena on kasvattaa Destiassa sellaista turvallisuuskulttuuria, missä työturvallisuusasioista kannetaan vastuuta työmaalähtöisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi uskallusta puuttua työkaverin turvallisuutta vaarantavaan tekemiseen, Pekkarinen toteaa.

Destia TLY:n eli Destian turvallisuus- laatu- ja ympäristöhavaintojen käsittelyyn tarkoitetun sovelluksen voi ladata muun muassa Google Playsta.