Ruuhkat vähenevät valtatie 12:lla

15.10.2018 00:03:00

Tillola–Keltti-osuuden parannustyöt valmistuvat marraskuussa 2019.

Vt 12 Tillola–Keltti -osuuden parannustyöt alkoivat edetä rivakkaa tahtia, kun Destia solmi urakkasopimuksen hankkeen tilanneen Liikenneviraston kanssa toukokuussa.

Tillola–Keltti-osuudelle rakennetaan keskikaiteellinen ohituskaista ja sen viereen uutta rinnakkaistietä 6,8 kilometriä. KymiRingin kohdalle tulee uusi eritasoliittymä. Keltin eritasoliittymän sujuvuutta parannetaan uusilla rampeilla.

– Lisäksi viiden ja puolen kilometrin mittaiselle jaksolle KymiRingin ympäristöön rakennetaan neljä siltaa ja peruskorjataan yksi, sanoo Destian projektijohtaja Ilkka Kaarakainen.

Eritasoristeys Kouvolan suuntaan tulee nelikaistaiseksi noin kolmen kilometrin matkalta. Lisäksi rakennetaan meluesteitä sekä poistetaan yksityistieliittymiä.

Pahasti ruuhkautunut valtatie 12 saa kauan kaivatun levennyksen, mikä parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta. Vt 12 ei ole pystynyt vastaamaan kasvaneiden liikennemäärien asettamiin vaatimuksiin, ja siellä on sattunut viime vuosina vakavia onnettomuuksia.

Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välisen osuuden ympärillä on runsaasti teollisuutta. Tiellä liikkuu paljon Lahden ja Kouvolan työmatkaliikennettä: sitä pitkin kulkee 7 000–8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus, 14 %, on huomattavan suuri. Liikenneviraston arvioiden mukaan liikenne kasvaa 2020-luvulla jopa 10 000 ajoneuvoon vuorokaudessa, vaikka mukaan ei ole laskettu KymiRingin tuomaa liikennettä.

Liikenneviraston projektipäällikkö Jetro Matilainen on hyvin tyytyväinen, että vt 12 Tillola–Keltti -osuuden parannustyöt on vihdoin saatu käyntiin. Elokuun lopulla Destia rakensi jo täyttä häkää uutta tietä ja eritasoliittymää.

– Suunnittele ja toteuta -hankkeena tämä on ollut vaativa niin tilaajalle kuin urakoitsijalle, sillä menetimme hyvää työaikaa keväällä ja pääsimme maastoon vasta kesäkuussa. Pientä venymistä on tässä vaadittu kaikilta, Matilainen sanoo.

– Urakkamme on valmis marraskuussa 2019, Kaarakainen sanoo.