Mikä ihmeen sertifikaatti?

24.02.2016 00:00:00

Sertifikaatin voi saada monelle eri asialle. Yrityselämässä sanalla on kuitenkin vain yksi, tärkeä tehtävä.

Sertifikaatti voi tarkoittaa lähes mitä tahansa koiranäyttelyn todistuksesta internetyhteyden varmenteisiin. Yrityselämässä sanalla on kuitenkin vain yksi, tärkeä tehtävä.

– Sertifikaatti on todistus siitä, että tekijä toimii standardien mukaisesti, Destian turvallisuus- ja laatupäällikkö Eija Luoma kiteyttää.

Standardeja eli mallinnettuja työtapoja luovat ja hallinnoivat standardointijärjestöt, kuten ISO. Sen työtä valvoo Suomessa Tukesin alainen Finas. Se puolestaan valvoo sertifiointilaitoksia, jotka syynäävät niiden yritysten toimintatapoja, joille sertifikaatteja on myönnetty.

Destialla on laatujohtamisjärjestelmän ISO 9001- ja ympäristöjohtamisjärjestelmän ISO 1400 -sertifikaatti. Lisäksi yhtiöllä on laatusertifikaatti sillankaiteiden asentamiseen, Liikenneviraston vaatima sertifikaatti suuriin ja vaativiin sillanrakennustöihin sekä kiviainessertifikaatti CE-merkityn vaativan kiviaineksen tuottamiseen esimerkiksi ratasepeliin ja asfalttiin.

Yritykselle standardit ja sertifikaatit toimivat pätevänä ohjenuorana toiminnan kehittämiseen.

– Auditoinneissa seurataan myös niiden palvelulupauksien toteutumista, jotka eivät ole sertifikaatin edellytyksiä, mutta jotka olemme itse tehneet, Luoma kertoo.