Kilpailuhenkinen joukkuepelaaja

21.02.2018 11:00:00

Heli Rissasella on kaksi elämää: toinen Destian tietohallinnossa ja toinen jääkiekon tilastovastaavana.

Yli 15 000 askelta askelmittarissa. Se oli yhden päivän saldo, kun Heli Rissasen vastuulla oli jääkiekon nuorten MM-kisojen tilastointi Buffalossa alkuvuonna 2018. Heli ei ollut edes huomannut liikkumisensa määrää, sillä ajatukset olivat ihan muualla: tietoliikenneyhteyksien toimivuudessa.

Itse peleistä Heli ei nähnyt paljon. Hän toimi taustalla ja huolehti muun muassa, että pelaajien pelipassit olivat kunnossa ja että pelitilastot valmistuivat täsmälleen oikeaan aikaan yleisön ja maailmanlaajuisen median tarpeisiin. Jo parin minuutin viive tai virhe yksittäisen pelaajan syöttöpisteiden tilastoinnissa on alalla katastrofi. Heli ei paineista hätkähtänyt. Hän valpastuu, kun eteen tulee ongelmia, joita voi ratkoa.

Jääkiekkokaukalon reunalle Heli ajautui aikanaan poikansa harrastuksen myötä. Tytär harrasti muodostelmaluistelua. Vanhemmat kasvoivat kiinni lasten harrastuksiin. Helin aktiivisuus lisääntyi vuosi vuodelta ja poiki luottamustehtäviä muun muassa toimitsijana. Kaksi vuotta sitten Helin jääkiekkoinnostus otti jättiharppauksen, kun hän siirtyi tilastovastaavaksi kansainväliselle tasolle. Seuraava kohokohta oli Pyeongchangin talviolympialaiset.

Harrastus on opettanut myös taitoja, joista Heli hyötyy työssään tietohallinnon palvelupäällikkönä.

– Monikulttuurisuuden myötä olen oppinut suvaitsevaisuutta ja avoimuutta. Paineensietokykyni on kasvanut. Virheen tehtyään ei kannata selitellä, vaan myöntää asia. Isotkin herrat Kansainvälisessä jääkiekkoliitossa arvostavat sitä, että vaikeat asiat nostetaan esiin, hän luettelee.

”Digitalisoituminen etenee jääkiekossa vauhdilla.”

Infra-alalla on yllättäen paljon opittavaa jääkiekolta. Esimerkiksi digitalisoituminen ja automatisoituminen etenevät jääkiekossa huimaa vauhtia.

– On hyvä päästä pois manuaalisesta kirjaamisesta ja keskittyä olennaiseen. Olympialaissa ja kevään MM-kisoissa tuotetaan tilastoja myös älykiekon ja pelaajien varusteisiin sijoitettujen sirujen avulla. Myös kotimaisessa liigassamme tullaan näkemään älykiekkoon ja pelaajien varusteisiin sijoitettujen sirujen tuottamia pelaajakohtaisia tilastoja, Heli toteaa.

Jääkiekon tiimihenki on vertaansa vailla.

– On ihan uskomatonta, miten hyvin minut on otettu joka paikassa vastaan. Missään ei ole vastarintaa. Kaikista huokuu ammattiylpeys, Heli kertoo.

Ja vaikka tahti on kova ja paineet vielä kovemmat, kukaan ei valita.

"Yhteistyö eri liiketoimintojen välillä lisäisi ymmärrystä myös tietohallintoa kohtaan."

Destiaan Heli siirtyi vuonna 2012 IT-yritys CGI:ltä. Siellä hän työskenteli konsulttina asiakaspalveluprosesseissa. Tietohallinto ja asiakaspalvelu yhdistyvät nykyisessäkin työssä: Heli on yksi kolmesta tietohallinnon palvelupäälliköstä ja vastaa muun muassa henkilöstöhallinnan, talouden ja viestinnän tietojärjestelmistä sekä jatkuvista palveluista.

Helin nuoruudessa jääkiekolla tai IT-alalla ei ollut sijaa. Päivät täyttyivät musiikista ja koripallosta. Pääsy Sibelius-Akatemiaan jäi puolen pisteen päähän. Jos rima olisi ylittynyt, useaa instrumenttia soittavasta Helistä olisi saattanut tulla pianisti. Isä usutti tytön kesätöihin SYP-pankkiin tietohallinnon pariin. Sille tielle Heli jäi. Hän opiskeli datanomiksi Espoon kauppaoppilaitoksessa ja vietti päivät koulussa, illat töissä.

Askelmittarin lukemat näyttävät, että Helin elämässä on menoa ja meininkiä. Yksi syy on etätyön suoma mahdollisuus yhdistää työ ja vaativa harrastus, mistä Heli on hyvin kiitollinen.

Helin vinkit yhteistyöhön

1. Älä mene ongelmista heti paniikkiin vaan muista hahmottaa kokonaisuus.

2. Pura muureja eri liike­toimintojen väliltä, niin kommunikointi helpottuu.

3. Jos jokin asia hiertää, selvitä se aina menemättä henkilökohtaisuuksiin.

4. Ollaan yhtä perhettä – ylpeitä destialaisia – ja pyritään yhdessä parhaaseen lopputulokseen.

5. Suhtaudu muutoksiin ymmärtävästi, älä vastustaen, sillä niitä tulee jatkuvasti.