Infratyönjohdon koulutuksen kautta uusia tositoimijoita Destiaan

18.07.2017 09:34:00

Destia osallistuu yhdessä muiden alan yritysten kanssa Metropolia Ammattikorkeakoulun järjestämään infratyönjohdon työvoimakoulutukseen. Koulutuksen tavoitteena on antaa riittävät valmiudet toimia infrarakentamisen työnjohtotehtävissä. Koulutus on suunnattu insinööreille ja muille teknisen tai kaupallisen tutkinnon suorittaneille henkilöille.

Parhaillaan käynnissä on toukokuussa alkanut kuuden kuukauden työharjoittelu. Harjoittelua edelsivät kahden kuukauden teoriaopinnot, jotka sisälsivät muun muassa infrarakentamisen perusteet, sekä työnsuunnittelun, työnjohdon ja aliurakoiden hallintaa, että liikenneväylien rakenteita ja toteutusta.

Destialle valittiin neljä innokasta opiskelijaa, jotka ovat olleet mukana tositoimissa lähes kahden kuukauden ajan. Kysyimme kahdelta opiskelijalta ja heidän esimiehiltään, miten työharjoittelu Destialla on sujunut.

Jaakko Rautio suorittaa työharjoitteluaan Destian Etelä-Suomen tulosyksikön tarjouslaskennassa, esimiehensä Anttoni Tiaisen alaisuudessa. Ympäristötekniikan kandidaatiksi opiskellut Jaakko sai sähköpostitse tietoa koulutusohjelmasta TE-toimistolta ja päätti hakea mukaan.

– Ilmoitus valinnasta tuli kotiin kirjeellä. Ohjelmaan haki mukaan 160 henkilöä, joista 28 valittiin koulutukseen. Teoriaopinnot sisälsivät luentoja, ryhmätöitä sekö tenttejä. Työharjoittelukin on lähtenyt mukavasti käyntiin, Jaakko kertoo.

Tarjouspäällikkö Anttoni toimii koko ajan Jaakon esimiehenä, vaikka työtehtävät harjoittelun aikana vaihtelevatkin. Tarkoituksena on käydä läpi projektin koko elinkaari, laskentavaiheesta toteutukseen. Näin eri rooleista saa mahdollisimman monipuolisen näkymän.

– Infra-alalla on kova kilpailu resursseista, joten kaikki rekrytointikanavat tulee ottaa käyttöön. Näin saamme Destiaan lisää tositoimijoita, Anttoni toteaa.

Kuvassa Anttoni Tiainen sekä Jaakko Rautio.

Ismo Kemppainen on työharjoittelussa Destian Etelä-Suomen projekteilla, joissa oppaana toimii esimies Lasse Dahl. Ismolla on takana pitkä ura Nokialla, missä hän työskenteli tuotekehityksen parissa 18 vuoden ajan. Työreissuja kertyi paljon ja asuakin hän ehti ulkomailla kuuden vuoden ajan.

– Näin ilmoituksen koulutuksesta ja se tuntui heti omalta. Mietin silti viikon tai kahden verran, haenko mukaan. Viimeisenä päivänä täytin hakemuksen ja se kannatti, sillä olen tykännyt tosi paljon koulutuksesta, Ismo kertoo.

Työmaapäällikkönä toimiva Lasse kertoo, että Ismo pääsee harjoittelun aikana tutustumaan kuuteen Destian työmaahan. Jokaisessa riittää erilaista tekemistä, varsinkin sillankorjaus käydään läpi kattavasti kesän aikana. Kaikkia työvaiheita pääsee seuraamaan vierestä.

– Ismo on päässyt hyvin mukaan tositoimiin työmailla. Työnjohtorutiineilla olemme aloittaneet ja tehtävien omaksumisen mukaan toimenkuva laajenee koko ajan, Lasse sanoo lopuksi.

Kuvassa Ismo Kemppainen ja Lasse Dahl.