Artikkeli Toimiva Suomi

Tilaa konttilaivoille

Destia on myös laituri- ja vesistörakenteiden asiantuntija. Rauman konttiterminaalin laajennustyöt tehdään niin, että vilkkaan sataman arki ei häiriinny.

Konttiterminaalin laajennustyöt Rauman satamassa ovat täydessä vauhdissa. Destia rakentaa lisää laituritilaa konttilaivoille sekä uutta satamakenttää konttien varastointia varten.

Rauman Satama Oy:n tekninen johtaja Timo Metsäkallas kertoo, että Suomen kolmanneksi suurin yleis- ja konttisatama aikoo vahvistaa entisestään asemaansa konttiliikenteessä. Terminaalin laajennuksen lisäksi tätä tukee myös samanaikaisesti tehtävä sataman väylän syvennys kahteentoista metriin.

– Laajennuksen myötä vuotuinen käsittelykapasiteettimme nousee 300 000 TEU-konttiyksiköstä 500 000 TEU:hin, hän mainitsee.

TEU tarkoittaa konttia, joka on 20 jalkaa (6 metriä) pitkä, 8 jalkaa leveä (2,4 metriä) ja 8,5 jalkaa (2,6 metriä) korkea. Kontteja on kuitenkin eri kokoisia, yleisimmin ne ovat 6 tai 12 metriä pitkiä.

Tulevaisuus on konttien

Metsäkallaan mukaan meriliikenteessä on suuntauksena, että konttiliikenne kasvaa ja laivojen koko suurenee.

– Kontteja on helppo ja tehokas käsitellä. Niiden sisällä kuljetaan paitsi irtotavaraa, myös entistä enemmän paperia ja puutavaraa. Ja mitä enemmän tavaraa kulkee yhdellä laivalla, niin sitä kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää se on.

”Konttiliikenne kasvaa ja laivojen koko suurenee.”

Laajennuksen jälkeen Rauman konttilaiturilla on mittaa runsaat 500 metriä, lisäystä vanhaan tulee 350 metriä. Ennen laajennusta konttilaituriin mahtuu maksimissaan 160 metriä pitkä laiva.

– Jatkossa meillä on mahdollisuus operoida samanaikaisesti vaikka kolmea 150-metristä tai kahta 220-metristä laivaa, Metsäkallas kertoo.

Laivojen purkua ja lastausta varten satamaoperaattori Euroports Rauma Oy hankkii satamaan myös uusia konttinostureita.

Töitä korkealla ja syvällä

Destian työpäällikkö Eetu Väisänen kertoo, että huhtikuussa alkaneeseen konttilaiturin laajennukseen liittyy töitä niin yläilmoissa kuin vedenpohjassakin.

– Kolmekymmentäkuusi lähes 15 metriä korkeaa ja 250 tonnia painavaa betonista tukimuurielementtiä valetaan paikallaan nykyisellä laiturilinjalla, eli siinä tarvitaan telineitä ja nostureita. Sitten, kun elementit lasketaan merenpohjaan 13,5 metrin syvyyteen, niin apuna ovat muun muassa kelluva nosturi, kaivinkoneet, hinaajat ja sukeltajat.

Vedenalainen syvätiivistys tehdään lautalta käsin, junttaamalla merenpohjaa kahdeksan tonnia painavalla puntilla.

Urakan yhteydessä tehdään myös ruoppaustöitä. Pilaantunut pintamaa nostetaan suljettavalla kauhalla ja kuljetetaan läheisen Rauman Biovoiman alueelle, jossa se stabiloidaan ja eristetään merialueesta. Myös puhdas maa-aine kuljetetaan omaan altaaseensa. Töiden vaikutuksia merialueella seurataan tarkkaan koko ajan.

– Pääsemme kesällä paljon lautalle. Toivottavasti säät ovat suosiollisia, Eetu Väisänen naurahtaa.

Louheralli suunnitellaan yksityiskohtaisesti

Eetu Väisäsen mukaan haasteellisimpia rasteja vilkkaalla satama-alueella tulee olemaan louheen kuljetus työmaalle.

Louhetta saadaan sataman reunalla sijaitsevalta kallioilta, jonne syntyy vastaavasti lisää tilaa satamakäyttöön. Dumppereille on tiedossa louhen kuljetusta kahdeksan kuukauden ajaksi.

– Dumppereiden liikenne on suunniteltu erittäin tarkkaan yhdessä satamaoperaattorin kanssa. Olemme sopineet yhdessä pelisäännöt ja kartoittaneet mahdolliset riskikohdat.

Samoin työt konttilaiturilla sovitetaan yhteen konttiterminaalin arjen kanssa. Tarvittaessa työt aina odottavat, kun Raumalle tullutta konttilaivaa puretaan tai lastataan.

Konttilaivoja on ollut Raumalla keskimäärin 17 kuukaudessa, tavallisimmin ne viivähtävät kerrallaan päivän tai pari.

Uutta konttikäsittelykenttää syntyy pari hehtaaria. Kaikkiaan laajennustöiden jälkeen konteille löytyy Rauman satamasta käsittely- ja varastotilaa noin 15 hehtaaria eli yli 15 jalkapallokentän verran.

– Ruopattavasta maasta syntyisi yhdelle jalkapallokentälle noin 21,5 metriä ja käytettävästä louheesta 43 metriä korkea pino, Väisänen laskeskelee.

Myös irtolastilaituria pidennetään

Destia toteuttaa konttiterminaalin laajennuksen yhteydessä myös vastapäätä sijaitsevan irtolastilaiturin pidennyksen Siinä nykyinen laituri saa 50 metriä lisää mittaa niin sanotulla tihtaalilla eli paalujen päällä lepäävillä betonirakenteilla, joita yhdistävät teräksiset kulkusillat.

Pidennyksen jälkeen irtolastilaiturilla voidaan ottaa tulevaisuudessa vastaan myös nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä kuljettavia laivoja.

Rauman konttisataman laajennustyöt – sekä irtolastilaiturin pidennys – valmistuvat marraskuussa 2017.

Kirjoittaja: Matti Välimäki