Tervetuloa, talvi!

Destia on jo valmiina poistamaan lumen ja jään hoitamiltaan tieosuuksilta. Uusia urakka-alueita ovat Hyvinkää sekä Lauttasaari ja Herttoniemi.
Keltavihreää aurauskalustoa on rivissä Destian varikolla Tuusulassa. Talvi saattaa yllättää autoilijat, mutta ei Destiaa. Työpäällikkö Eero Mikkola on urakoinut kesäkauden miettien tulevaa talvea.
– Suunnittelu tehdään kesällä ja talvella sitten toteutetaan. Kun talven ensimmäinen liukas keli tulee, ei enää tarvitse suunnitella, vaan painetaan vain nappia, ja homma pyörähtää käyntiin.
Mikkolan työhön tuo haastetta yksi suuri muuttuja, Etelä-Suomen sää. On talvia, joina aurauskalusto odottaa vesisateessa, mutta joskus myös talvia, jolloin mikään kalusto ei tunnu riittävän.
– Yleensä talvet ovat sellaisia, että lunta sataa, sitä aurataan, ja sitten se sulaa muutamien päivien päästä. Viitisen vuotta sitten oli talvia, jolloin lumi ei sulanutkaan, ja jouduimme odotettua enemmän ajamaan sitä pois teiden varsilta.
Suunnittelu tehdään jo kesällä.
Kun talviset lumipyryt tulevat, Eero Mikkolan työt on jo pitkälti tehty.
– Minun osa-aluettani on se, että Destia tarjoaa urakoita, voittaa urakoita ja toteuttaa ne sopimusten mukaisesti. Vastaan käytännössä siitä, että asiakkaalle tehdään se työ, josta on sovittu, Mikkola sanoo.
– Varaamme riittävän määrän henkilöstöä, kalustoa ja materiaaleja, jotta työt saadaan tehtyä laatuvaatimusten mukaisesti.
Ihan pieni operaatio ei ole kyseessä. Destia hoitaa Uudenmaan ELY-keskukselle Porvoon, Vantaan ja Raaseporin alueen urakat ja nyt myös uutena alueena Hyvinkään.
– Näissä urakoissa meillä on hoidettavana yhteensä noin neljä tuhatta kilometriä valtion teitä.
Oikein vaikeina talviaamuina liikenteessä on toista sataa aurausyksikköä puhdistamassa lumesta Destian vastuulla olevia tieosuuksia. Yleensä urakoissa on mukana sekä Destian omaa kalustoa että alihankintakalustoa. Esimerkiksi Vantaan alueurakan vilkkaimmat tiet Kehä I, Kehä III ja Lahdenväylä tehdään Destian omilla yksiköillä.
Uusi aluevaltaus ovat kaupunkiurakat Helsingissä: Herttoniemi ja Lauttasaari. Niissä aurattavana on reilut 300 kilometriä katuja ja väyliä.
Vaihtelevissa ympäristöissä ja olosuhteissa on omat haasteensa, mutta kokemusta Eero Mikkolalla ja Destialla on. Haastavimpia tilanteita ovat runsaslumiset talvet ja lumen kasautuminen teiden varsille.
– Auraaminen tehdään liikennevirran mukana. Se on helpompaa kuin esimerkiksi lumen kuormaaminen moottoritieltä. On haastavaa miettiä, miten saadaan lumi pois niin, että samalla myös liikenne sujuu.
Talviset olosuhteet vaativat yhteispeliä Destian tositoimijoiden lisäksi myös autoilijoilta.
– Emme me kiusaa ole tekemässä tai tahallaan tukkimassa teitä, mutta sille ei oikein voi mitään, että aura-auto tai suola-auto hetkellisesti hidastaa liikennettä. Olemme palvelemassa autoilijoita lumisilla teillä. Yhteispelillä liikenne sujuu parhaiten.
Suolaa ja hiekkaa
– Etelä-Suomen alueella urakoissamme menee suolaa toistakymmentä tuhatta tonnia, työpäällikkö Eero Mikkola kertoo.
– Esimerkiksi Hyvinkäällä tarvitsemme hiekkaa arviolta 4–8 tuhatta tonnia ja suolaa 3–4 tuhatta tonnia talvikauden aikana.
Kirjoittaja: Jussi Eskola