Artikkeli Toimiva Suomi

Moottoritiellä on kuuma

E18-tie on nyt ajettavuudeltaan lähes kokonaan moottoritietasoinen.

Maaliskuun alussa avattiin liikenteelle Haminan ja Vaalimaan välinen moottoritie. 32 kilometrin pituinen tienpätkä valmistui vajaassa kolmessa vuodessa. Se on osa E18:aa, joka kulkee Pohjois-Irlannin Craigavonista Venäjän Pietariin. Suomessa sen reitti on Naantali–Turun kehätie–valtatie 1 (Espoon Gumböleen)–Kehä III–valtatie 7–Vaalimaa.

Tilastojen mukaan moottoriteillä henkilövahinko-onnettomuudet vähenevät 60–80 prosentilla. Myös Suomen elinkeinoelämälle on suuri hyöty E18-moottoritien runkoverkosta. Pääsatamat, lentoasemat ja idän liikenne ovat nyt kytköksissä toisiinsa sen avulla. Raskas liikenne sujuu ja pysyy aikataulussa entistä paremmin.

E18-tien rakentamisen Suomessa voi katsoa alkaneen vuonna 1956, kun Tarvontien työmaa Helsingin Munkkiniemestä Espoon Gumböleen käynnisti toimintansa. Se oli työllisyystyömaa, joita oli alettu perustaa heikentyneen työllisyystilanteen takia eri puolille Suomea.

Tarvontien rakentaminen eteni pitkälti mies ja lana -tahdissa. Turvallisuusmää­räyksiä ei tuohon aikaan kovin paljon tunnettu. Kesähelteellä tehtiin töitä jopa uimahousuissa, eikä kypäriä työmiesten päissä ollut.

Töitä kuitenkin riitti. 15 kilometrin pituinen moottoritien pätkä valmistui joulukuussa 1962 yli kuuden vuoden huhkimisen jälkeen. Gumbölestä moottoritietä jatkettiin Lohjanharjulle kolmessa osassa, ja valmista tuli 1971. Sen jälkeen moottoritien rakentaminen valtatie 1:llä loppui useaksi vuodeksi.

1990-luvulla moottoritien rakentamista jatkettiin Turun päästä. Ensin valmistui Paimio–Kaarina-osuus, sitten Kaarina–Turku. Muurla–Paimio-osuus oli valmis vuonna 2003 ja Lohjan ja Muurlan välinen, seitsemän tunnelia sisältävä osuus vuonna 2009.

Valtatie 7:n ensimmäinen moottoritieosuus Helsingistä Sipooseen valmistui vuonna 1971, ja Porvooseen asti moottoritietä pääsi kahdeksan vuotta myöhemmin. Sen jälkeen muutettiin vielä Porvoon ja Koskenkylän välinen moottoriliikennetie moottoritieksi.

Sitten rakentamiseen tuli tauko. Karhulan ohittanut ”Karhulan kanjoni” oli tosin rakennettu 1970-luvulla, ja sitä oli jatkettu Haminaan 1990-luvulla. Loviisaan pääsi moottoritietä pitkin vuonna 2013, Kotkaan sekä Haminaan seuraavana vuonna ja Vaalimaalle asti siis tästä vuodesta lähtien.

Naantalin päätä ja Kehä III:a lukuun ottamatta E18-tien Suomen osuus on nyt kokonaan moottoritietä.

Kirjoittaja: Jouko Vuorela

Kuvat: Lehtikuva