Artikkeli Toimiva Suomi

Kaupunkia Kalasatamaan

Destia rakensi SRV:n REDIn työmaalle Kalasatamassa mittavat kiertotiejärjestelyt, jotka on saatu nyt päätökseen. Kohde sijaitsee keskellä kaupunkiympäristöä, joka kuhisee asuntoja, työpaikkoja ja vilkasta liikennettä. Työmaan poikkeusjärjestelyt onnistuivat hyvin.

Infrarakentamisen perusosaaminen on Destialla verissä. Kalasatama on uusi, erittäin vaativa kaupunkikohde.

– Siellä on paljon urakoitsijoita ja rakenteilla valtavan suuri kauppakeskus ja asuntoja. REDIn infratöiden projektinjohtourakassa olemme oppineet paljon ja jatkuvasti kehittäneet työtapojamme, sanoo projektinjohtaja Arto Kari.

”Sinne vain mentiin ja joukkoon mahduttiin.”

Kalasatamassa kaikki työt on sovitettava kymmenien ja kymmenien muiden urakoitsijoiden ja heidän töidensä kanssa yhteen.

– Ahdasta oli useasti, mutta sinne vain mentiin ja joukkoon mahduttiin. Oma työ oli saatava tehdyksi, jotta seuraava pääsi jatkamaan. Se vaati kaikilta joustavuutta, Kari kuvaa.

Kalasatama on yllättänyt lähes päivittäin. Esimerkiksi vanhojen putkistojen ja kaapeleiden siirtäminen vanhoilta kaduilta uusiin kohteisiin vei oletettua enemmän aikaa. Yhteistyömalli laiteomistajien kanssa hioutui hankkeen edetessä.

Ideointia tarvittiin myös asfaltoinnin järjestelyistä. Joskus asfalttitöitä piti tehdä yhden päivän aikana useassa eri kohteessa.

– Nyt meillä oli ison, suljetun, rauhoitetun työalueen sijasta paljon pieniä alueita, ihan kuin olisimme tehneet tilkkutäkkiä. Tilan ahtaus, töiden haasteellisuus ja aikataulut vaativat kaikilta paljon, Kari kertoo.

– Työnjohto ja työntekijät ovat joutuneet venymään, olemme tehneet töitä yöllä ja viikonloppuisin. Kesällä sanottiin, että onneksi on valoisat yöt, Kari sanoo ja naurahtaa.

Kaikkiin ongelmiin löytyi lopulta ratkaisu ja eteenpäin päästiin, kun asioita pohdittiin yhdessä.
Yhteistoiminta ja vuorovaikutus SRV:n ja muiden urakoitsijoiden kanssa on ollut tärkeää.

– Yksi ihminen ei tässä valtavassa hankkeessa ole yhtään mitään. Jos ojennan käden vastapuolelle, vastapuoli ojentaa toivottavasti tarvittaessa käden minulle, Kari tiivistää.

Turvallisesti keskellä muurahaispesää

Kalasataman massiiviset kiertotiejärjestelyt aloitettiin vuonna 2011. Itäväylä oli siirrettävä väliaikaisesti pois alkuperäiseltä paikaltaan metroaseman viereltä, sillä Itäväylän ja metrosillan alta oli louhittava pois kalliota. Destia vastasi kiertotiejärjestelyistä.

Kaivannosta louhittu määrä vastasi yhdeksää eduskuntataloa. Kaikki tuo kiviaines – 80 000 kuorma-autollista – kuljetettiin myöhemmin kiertotietä pitkin pois. Nyt metrolinjan molemmilla puolilla kohoaa kauppakeskus ja kauppakeskuksen katon tasolle rakennetut tornitalojen hissi- ja porraskuilut. Ensimmäisenä valmistuva tornitalo on jo rakenteilla.

Kiertotien suunnittelussa oli alusta lähtien otettava huomioon työmaan ulkopuolinen toiminta: ajoneuvoliikenne, pyöräliikenne ja jalankulkijat. Alueella järjestetään myös paljon festivaaleja ja kulttuuritapahtumia. Liikennejärjestelyjen oli siis oltava kunnossa.

– Teimme mallinnuksia kiertotien toimivuudesta. Testasimme muun muassa kiertotien aiheuttamaa autojen jonoutumista ja viivytystä, sanoo Siton suunnittelija Katja Tuomola.

Liikenne siirrettiin Itäväylältä kiertotielle kolmessa vaiheessa keväällä 2015. Isoimmat järjestelyt tehtiin yöaikana, jolloin liikenne oli vähäisimmillään. Siirtymävaihe vaati kärsivällisyyttä sekä asukkailta että rakentajilta.

Siirtymävaiheen aikana paikalla oli runsaasti liikenteenohjaajia, jotka opastivat ihmisiä eri reiteille. – Bussijärjestelyt oli myös huomioitava. Pysäkkien paikat oli vaihdettava työmaan etenemisen myötä. Kiertotien valvontaryhmässä oleva HSL:n edustaja tiedotti asiasta tahollaan. Työmaan toiminnasta oli kerrottu asukastilaisuuksissa ja ympärillä olevia yrityksiä oli informoitu, Tuomola sanoo.

Urakka oli melkoinen

– Kiertotien rakentamisen yhteydessä pystytimme yli 1 000 liikennemerkkiä. Se vaati työnjohtajilta suunnittelua, seurantaa ja yhteistyötä suunnittelijan kanssa, kertoo Destian työmaainsinööri Heidi Kekäläinen.

– Rakensimme muun muassa kevyen liikenteen sillan, jota pitkin Kalasatamasta pääsi metrolle. Sillan piti olla esteetön ja metrolle pääsy ei saanut muuttua merkittävästi. Luvatuista etäisyyksistä oli pidettävä kiinni, Kekäläinen lisää.

Kiertotien yhteydessä kaivannon eteläpuolelle rakennettiin tilapäinen, maailmassakin ainutlaatuinen kuusikaistainen silta, joka yhtyi Kulosaaren siltaan. Liikennejärjestelyt oli mietittävä huolella, sillä ne vaikuttavat päivittäin useiden kymmenientuhansien ihmisten liikkumiseen.

– Kalasataman metroa käyttää päivittäin jopa 20 000 ihmistä, ja pelkästään Itäväylää pitkin kulkee päivittäin noin 57 000 ajoneuvoa, Kekäläinen havainnollistaa.

Työnjohtajien oli varmistettava järjestelyjen toimivuus ja turvallisuus. Lopputulos puhuu puolestaan: kiertotiellä ei tiettävästi tapahtunut yhtään onnettomuutta.

Sitoutunut yhteistyö

Yhteistyö kiertotien tilaajan SRV:n sekä Helsingin kaupungin kanssa sujui Destian näkökulmasta mallikkaasti. Destia koordinoi yhdessä SRV:n kanssa valvontaryhmän, joka kokoontui koko kiertotien käytön ajan kuukauden parin välein. Valvontaryhmään osallistuivat koordinoijien lisäksi muun muassa Helsingin kaupungin tärkeimmät sidosryhmät, HSL ja Siton suunnittelijat.

– Valvontaryhmän osallistujajoukko oli riittävän laaja ja päätöksentekokykyinen. Ei tarvittu paljon sähköpostikirjeenvaihtoa. Osapuolet olivat mukana alusta saakka ja sitoutuneita hankkeeseen. Haluankin kiittää kaikkia, Heidi Kekäläinen sanoo.

SRV:n ja Destian työmaapäälliköt päättivät työmaiden toimenpiteistä. Hanke vaati vastuullisilta työnjohtajilta rutkasti työtunteja työnsuunnittelussa. Destian urakkaan osallistui noin 100 aliurakoitsijaa. Yhteensä Kalasataman työmaalla ahertaa tällä hetkellä noin 1 100 työntekijää.

– Pitkät kaupunkiympäristössä toteutettavat hankkeet ovat vaativia, Siton suunnittelija Tuomola korostaa ja mainitsee esimerkkinä Itäväylän kattamisen.

– Mietimme lopputilannetta koko ajan. Itäväylälle tulee paljon tekniikkaa, liikennepuomeja ja kameroita. Laitteiden toimivuus täytyy testata ennen käyttöönottoa. Testivaiheet ovat aiheuttaneet lisäjärjestelyjä.

”Suunnittelijan työ oli hektistä, ja suunnittelulta vaadittiin nopeaa reagoimista.”


Suunnittelijan työ oli hektistä, ja suunnittelulta vaadittiin nopeaa reagoimista. Eri kulkumuotojen välille oli löydettävä kompromissi, jotta liikenne olisi sujuvaa kaikille.

Destian Arto Kari on tyytyväinen lopputulokseen. Kadut siirrettiin lopullisille paikoilleen syksyllä 2017, annetussa aikataulussa. Parhaillaan työn alla ovat viimeistelytyöt, muun muassa kiveykset. Ne valmistuvat yhtä aikaa kauppakeskuksen kanssa syksyllä 2018.

Asukkaat ovat suhtautuneet pitkään käytössä olleisiin järjestelyihin kärsivällisesti. Palautteet on koottu, ja niistä saadaan oppia seuraaviin suurhankkeisiin.

Työmaalla työskenteli noin sata Destian aliurakoitsijaa, Redissä on pakertanut tuhat työntekijää – ja liikennemerkkejä alueelle pystytettiin eri vaiheissa kaiken kaikkiaan noin tuhat kappaletta.

Kirjoittaja: Helen Moster

Kuvat: Katarina Lönnström ja Anu Mäkelä