Destia toteuttaa Imatran vesivoimalaitoksen padon peruskorjauksen

23.03.2015 09:30:00

Destia Oy on solminut sopimuksen Fortumin kanssa Imatran vesivoimalaitoksen padon peruskorjauksesta. Hanke toteutetaan vuosina 2015–2018.

– Peruskorjaushankkeen myötä Suomen suurimman vesivoimalaitoksen vuonna 1929 valmistuneen padon turvallisuus ja luotettavuus paranevat ja padon käyttöikä pidentyy useilla kymmenillä vuosilla, projektipäällikkö Heikki Puuska Fortumista kertoo.

– Tässä mittavassa betonirakentamisen suunnittele ja toteuta –urakassa hyödynnetään monipuolisesti Destian palkittua tietomallintamisosaamista, toteaa Destian rakennuspäällikkö Ilkka Kaarakainen.

Peruskorjaustöiden ensimmäisessä vaiheessa tämän vuoden aikana korvataan säännöstelypadolla oleva nykyinen kapea silta uudella leveämmällä sillalla. Uusi patosilta mahdollistaa ajoneuvojen käytön patolaitteiden huolto-, korjaus- ja kunnossapitotöissä. Vuonna 2016 uusitaan padon sektoriluukku ja sitä seuraavina vuosina kunnostetaan padon valssiluukut. Betonipatorakenteiden kunnostus tehdään vaiheittain vuosien 2015–2018 aikana.

Palaa takaisin