Turvallisesti radalla

  • Pidämme radat kunnossa, jotta Suomi toimii.
  • Huolehdimme jo valtaosasta Suomen rataverkkoa: tarkastamme, huollamme ja korjaamme.

Pidämme radat kunnossa

Destia huolehtii yli puolesta Suomen rataverkosta.

Katso video

Toimivampi maailma
koulutuksella

Radan osaajille on töitä nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää

Radan osaajille on töitä nyt ja tulevaisuudessa

Radan suunnittelijoille, rakentajille ja kunnossapitäjille riittää töitä. Osaaville tekijöille on jatkuva kysyntä, eikä tarve tulevina vuosina vähene.

Ratatyöntekijöitä ei valmistu suoraan koulun penkiltä. Teknisille toimihenkilöille ei ole Suomessa rataan keskittyviä koulutusohjelmia eikä kattavaa kurssivalikoimaa esimerkiksi ammattikorkeakouluissa. Nykyisten osaajien tausta on yleensä yhdyskunta- ja talotekniikassa, joidenkin koulutukseen on mahdollisesti kuulunut myös ratapuolen perusteet. Tämä ei riitä alalla, jonka tekijöitä säätelevät tilaajan ja viranomaisen asettamat kokemus- ja pätevyysvaatimukset erikoispätevyyksineen. Vaatimukset varmistavat osaltaan turvallisen ja liikennöintikelpoisen rautatieympäristön – siihen pyrimme kaikki. Työntekijöiden osaaminen myös karttuu kokemuksen sekä hankittujen pätevyyksien kautta. Mutta kilpailun työntekijöistä ollessa tiukka jo yhdyskunta- ja talotekniikan osaajien välillä, mistä osaajia riittäisi vähemmän koulutetulle ratapuolellekin?

Työnantajalla onkin keskeinen ja vastuullinen rooli kasvatettaessa tulevaisuuden osaajia; erilaisten työpätevyyksien saaminen edellyttää tehtävästä riippuen vuosien työkokemusta. Destiassa vastaamme alan työntekijäpulaan ja kasvatamme rataosaajia pitkäjänteisellä työllä, josta olemme hyvin ylpeitä. Ilahduttavan monet työntekijöistämme tulevat tositoimiin oman harjoittelijaohjelmamme kautta. Työtehtävien vaativuus kasvaa kokemuksen myötä, esimerkiksi haalariharjoittelusta työnjohdollisiin tehtäviin. Pyrimme rakentamaan työryhmät siten, että kokemattomammat työntekijät voivat oppia mestari-kisälli -periaatteella uusia työtehtäviä alan kokeneilta ammattilaisilta. Laadusta ja turvallisuudesta emme tingi missään tilanteissa: työryhmissä on aina vaadittavat pätevyydet omaamat henkilöt.

Haasteista huolimatta tulevaisuus näyttää valoisalta. Viimeaikainen keskustelu tulevaisuuden raideliikenteestä on nostanut myös pätevän työvoiman kouluttamisen esille. Liikennevirasto on ottanut roolin radanpidon koulutuksessa rakennuttamalla oppimista tukevan ja asioita havainnollistavan koulutusympäristön Kouvolan ratapihalle. Tämän ratateknisen oppimiskeskuksen lähtökohtana on kansallisen ratateknisen osaamisen ja rataturvallisuuden varmistaminen. Myös me Destiassa tulemme hyödyntämään tätä oppimisympäristöä oman henkilöstömme kouluttamisessa.

Radan parissa työskentelevien tositoimijoiden merkitys kasvaa entisestään tulevaisuudessa: kaupungistuminen ja ilmastonmuutos luovat uusia vaatimuksia toimivalle raideliikenteelle. Tarvitaan uudenlaista osaamista ja uusia tekijöitä. Meillä Destiassa on aina paikka radan osaajalle: suunnittelijalle, rakentajalle ja kunnossapitäjälle – tervetuloa tositoimiin.

Mikko Mäkelä
Toimitusjohtaja
Destia Rail Oy

MILLINTARKKAA TEKEMISTÄ
HYVÄLLÄ FIILIKSELLÄ

Tositoimijat nauttivat monipuolisen haasteellisesta työstä.

Lue lisää

Tervetuloa radalle töihin

Meitä yhteispelin ammattilaisia on jo paljon.

Elina Jormalainen

Elina Jormalainen työskentelee Destiassa radan kunnossapidon työmaapäällikkönä.
”Nautin työni monipuolisuudesta ja haasteiden ratkaisemisesta. Minulla on todella mukavat työkaverit, ja meillä on älyttömän hyvä henki.”

Tutustu Elinan uratarinaan. 

Antti Palo

Antti Palo on työnjohtajana Destian Itä-Suomen yksikössä.
”Olen oikein tyytyväinen, että pääsin töihin Destialle. Olemme markkinajohtaja radan kunnossapidossa, joten tekemisen meininkiä on. On mukava tehdä töitä osaavan porukan kanssa.”

Tutustu Antin matkaan ratatyöntekijästä työnjohtajaksi. 

Toimivampi maailma vaikka sisulla

Destiassa töitä tehdään rehdisti, rohkeasti ja taidolla. Opimme ja osaamme yhdessä. Laaja palvelukirjomme ja kehittyneimmät työmenetelmänne avaavat mielenkiintoisia työmahdollisuuksia kaikkialle Suomeen.

Tutustu työpaikkoihimme. 
Lue, miten ratarakentajat menevät läpi harmaan kiven. 

RATAA YLLÄPIDETÄÄN HUIPPUTEKNOLOGIALLA

Suurin tukemiskoneemme Ukko hoitaa 100 vaihdeprojektia vuodessa.

Katso video

28 000 METRIÄ 
raidetta maan alle

Länsimetro on vaativa työnäyte.

Lue lisää

Länsimetro jatkaa matkaa

Rakensimme Länsimetron päällysrakenteet noin 14 kilometrin kaksoistunneliin Ruoholahdesta Matinkylään. Hoidimme runkomelueristeen, raidesepelin, kiskojen, vaihteiden, raideristeysten ja kaapelireittien asennukset sekä 12 yhdystunnelin betonirakenteiden toteutuksen. Perehdytimme tunnelityöskentelyyn lähes 2000 henkilöä.

Destia jatkaa Länsimetron jatkeen kimpussa. Matinkylästä Kivenlahteen porhaltavan metrojatkeen louhintatyöt käynnistyivät, kun Destia ja tšekkiläinen Metrostav aloittivat työyhteenliittymänä Espoonlahden aseman ja 1,5 kilometrin tunneleiden louhinnan.

Satoja kilometrejä komiaa rataa

Seinäjoelta Ouluun suuntaavan Pohjanmaan radan kymmenvuotinen peruskorjaus on Suomen suurin ratahanke. Sen kustannusarvio on 880 miljoonaa euroa – tavoitteena nopeammat yhteydet niin henkilö- kuin tavarakuljetuksille.

Destia rakentaa kaksoisraidetta ja perusparantaa rataa välillä Kokkola-Ylivieska. Sen kustannusarvio on 310 miljoonaa euroa. Pelkästään Kannuksen ratapihan rakentamisessa on tarvittu yli 1500 suunnittelijaa ja toteuttajaa: rata-, katu- ja sillanrakentajia sekä sähkö- ja turvalaiteasentajia.

Myllysaaren alikulkusilta rakentaa Tamperetta

Rakennamme ahtaassa ja vaativassa kaupunkitilassa Viiden tähden keskustaa. Destian toteuttama Myllysaaren alikulkusilta yhdistää Tampereen keskustan ja parhaillaan rakentuvan 3500 asukkaan Ranta-Tampellan.

Aika ahdasta: päällä vilkkaasti liikennöity päärata, Näsijärvi vieressä, Tammerkoski sivulla ja Tampereen Rantatunneli alla. Destia onkin valjastanut Myllysaarensilta -hankkeeseen niin suunnittelu, silta, -rata, kuin pohja- ja insinöörirakentamisen osaamisensa.

Laadunvalvonta on 
jalkatyötä

Lisäämme raiteiden ja raideliikenteen turvallisuutta myös kävellen.

Lue lisää

Haukankatseella kävelylle

Etsimme ja löydämme radan vikoja. Arvioimme ja ennakoimme radasta kaiken aina tästä hetkestä radan elinkaaren loppuun. Kävelemme ratoja satoja kilometrejä. Moni vika huomataan automaattisesti, mutta haukankatsettamme ei korvaa mikään.

Onko turvallista ajaa kahtasataa?

Henkilöjunan suurin nopeus on 220 ja tavarajunan 120 km/h. Kävelytarkastuksessa kyse on junan turvallisesta nopeudesta vikakohdassa. Arvioimme, pitääkö liikenne vian vuoksi keskeyttää, ohjata sivuraiteelle vai laskea nopeuksia.

Olennaisimmat ensin

Vian vakavuusasteesta riippuen määräämme kohdan korjattavaksi heti, seuraavan parin viikon aikana, normaalin huoltokierron yhteydessä tai ennen seuraavaa talvea. Huomaamme myös kohdat, joita tulee seurata tai jotka vaativat isomman remontin.

Pölkyllä on elinkaari

Tarkastamme pölkyt, ratakiskot, niiden kiinnityksen sekä radan alla olevan sepelikerroksen. Betonista tehdyt ratapölkyt rapautuvat ja puiset lahoavat vuosien kuluessa. Huomaamme, korjaamme ja vaihdamme vialliset pölkyt.

Teräskin elää ja kuluu

Kiskoissa moni asia on millistä kiinni. Kiskot litistyvät ajan kanssa muutamia millejä, kun niiden päältä ajetaan miljoonia tonneja vuosittain. Kiskot myös kuluvat ja ne laajenevat ja supistuvat lämpötilan vaihdellessa. Litistymät ja muut kiskoviat johtavat suurilla nopeuksilla möykkyiseen menoon.

Pidämme radan oikeassa asennossa

Radan geometrialla ja kallistuskulmilla on tarkat laatuvaatimukset, jotta korkeanopeuksiset junat eivät heijaa sivusuuntaan tai niiaa pystysuuntaan. Kahvikuppi ravintolavaunussa on hyvä esimerkki. Sen ei ole tarkoitus liukua tai hyppiä kenenkään syliin.

Arvioimme uhkaako vesi rataa

Sadevesi kulkee ojissa myös radan alta, joten tarkistamme kaikki rummut. Jos piennar antaa periksi vaikkapa kovien sateiden tai ojissa seisovan veden vuoksi, on korjattava joko ratapenkkaa tai avattava ojaa. Tarkkailemme myös tunnelien ja siltojen kuntoa.

Estämme kivien putoamisen linjoille

Kiviä, maata ja puuta emme radalle kaipaa. Joskus rata kulkee kallion läpi, joten rataa varten on louhittu sola. Kävelykierroksilla tarkastamme, ettei kiviä, maata tai puustoa pääse putoamaan tai kaatumaan radalle.

Jotta sinä ja tuotteesi ovat turvallisesti perillä

Vajaan kilometrin mittainen tavarajuna voi painaa yhtä paljon kuin 4500 pientä henkilöautoa. Lasti on aina jonkun yrityksen suurinvestointi. Henkilöjuna puolestaan vie sinut turvallisesti töihin tai vapaa-ajan viettoon. Laatuvaatimusten mukainen rata on turvallinen tapa pysyä ajoissa.

Jotta voit ajaa turvallisesti tasoristeyksessä

Juna ei väistä eikä kovin nopeasti pysähdy. Kävelytarkastajamme varmistavat, että tasoristeykseen tuleva auto tai pyöräilijä näkee junan. Näkemäalueilla ei pajukkoa suvaita, turvalaitteiden on toimittava sekä luvattomat ylityspaikat ja ilkivalta on havaittava.