Tiedotteet

Radan reilut rakentajat

28.12.2015 10:02:00

Luottamus antaa nuorelle virtaa ja kokeneelle työrauhan. Ja keksinnöille tilaa.

Luottamus antaa nuorelle virtaa ja kokeneelle työrauhan. Ja keksinnöille tilaa.

Kännykkä piippaa, ja pimeä metsänlaita saa toisenkin valonlähteen otsalampun kapean keilan lisäksi. Työmaapäällikkö Kaisa Laitamaa vilkaisee kannustavaa tekstiviestiä. Kunhan yö on paiskittu menemään, siltapölkkyjen vaihtamisurakka Kemissä on jälleen mennyt eteenpäin.

Viestin lähettäjä on Destian radanrakentamisyksikön toiminnasta Pohjois-Suomessa työpäällikkönä vastaava Mika Tuokila. Oulun toimistolla työskentelevän miehen työmaita on Kiteeltä Kemiin, päätehtävä tässä urakassa on kokonaiskuvan seuraaminen.

– Turvallisuudesta yritän viestiä porukalle mahdollisimman hyvin. Meillä ei ole ollut koko vuoden aikana yhtään tapaturmaa, hän kertoo.

Tuokila ei anna tarkkoja työohjeita puhelimitse, sillä niitä varten työmaaolosuhteet pitää tuntea yksityiskohtaisesti, ja vastuun kantaa lopulta paikallinen työmaapäällikkö.

Kaisa Laitamaa tuli Destialle harjoittelijana rakennusinsinöörin opintojen loppupuolella 2013. Mika Tuokila oli siirtynyt samoihin aikoihin työpäälliköksi kilpailijan leivistä. Rautatierakentamisessa heillä oli kokemuseroa 12 vuoden verran. Tuokila näki nuoremman kollegan otteista nopeasti, että tämä on valmis kantamaan vastuuta.

– Olin ensimmäisiä kuukausia Destialla, kun tilaaja kysyi, kuka laitetaan urakkaan työmaapäälliköksi. Vastasin, että laitetaan Kaisa, Mika Tuokila muistelee.

”Epävarmuus väheni, kun työt alkoivat sujua.”

Viime keväänä Kaisa Laitamaa sai uuden työmaapäällikön tehtävän. Tilanteen teki haastavaksi se, että hän ei ollut ollut mukana hankkeen tarjouslaskentavaiheessa, ja urakkaa lähdettiin toteuttamaan tarjouslaskentavaiheessa kaavaillun työsuunnitelman perusteella. Budjetiltaan noin 750  000 euron urakassa vaihdettiin ratapelkat Kemissä kahteen moottoritien ylittävään siltaan. Työtä tehtiin junien aikataulujen mukaisesti eli öisin torstaista maanantaihin.

– Mietin tuolloin, että se on vain lähdettävä katsomaan, miten työmaa hoidetaan. Epävarmuus väheni, kun työt alkoivat sujua, Kaisa kertoo.

Alku oli kuitenkin hankala. Jokainen ratasilta on yksilö, eikä yhtä selkeää tapaa ratapelkkojen vaihtamiseksi ole edes olemassa. Rakennusinsinöörin AMK-opinnoissa sivutaan ratarakentamista, mutta Tuokilan mukaan käytännössä vasta työmaat opettavat, yksi kerrallaan, miten työtä kannattaa tehdä.

Kaisa Laitamaa kävi työmiesten kanssa työvaiheita läpi yhä uudelleen ennen varsinaista rakentamista. Samalla he kehittivät urakkaan sopivan työmenetelmän ratapelkkojen vaihtamiseen. Tuokila kertoo innostuneena, että hyvä työmenetelmä on vahvuus, joka voi ratkaista tarjouskilpailun voiton.

– Mika on tuollainen pitkäpinnainen tsemppariluonne. Hän antaa tarpeeksi siimaa, joskus vähän liikaakin, Kaisa naurahtaa.
– Yleensä sanon, että tehkää menemään, jos vain hyvä tulee. Mitä sitä jarruttelemaan, Mika vastaa.

Innovaatioita ja tulosta syntyy, kun työpäällikön ja työmaapäällikön välillä on vahva luottamus. Kaisa Laitamaa pohtii, että luottamuksen osoitusten ei tarvitse olla suureellisia – sen kuulee jo äänensävystäkin. Kemin urakan aikana työt tehtiin öisin, joten Tuokila piti tapanaan laittaa vähintäänkin tekstiviestiä ennen kuin meni itse yöpuulle. ”Tarvitaanko lisää väkeä?” hän saattoi kysyä. Vastaukset kertoivat sinnikkyydestä, josta Mika Tuokila sanoo itsekin oppineensa paljon.

– Aina tuli vastaus, että tällä porukalla vedetään maaliin asti. Perkele vaikka läpi harmaan kiven!


< Palaa takaisin