Kapasiteettia kasvattamassa

17.09.2015 09:54:00

Helsinki-Vantaan lentoaseman kapasiteettia kasvatetaan allianssin voimin.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kapasiteettia kasvatetaan allianssin voimin. Laajennus valmistuu vuonna 2020. Projektin infratöiden kokonaisarvo on noin 100 miljoonaa euroa.

Finavian ja Destian allianssi vastaa Helsinki-Vantaan lentokentän asematason laajennustöistä. Koko laajennusurakan on tarkoitus valmistua vuonna 2020. Urakka sisältää lentoasemalla tehtäviä lentoaseman laajennukseen liittyviä asematason ja rullausteiden vaativia infratöitä noin 45 hehtaarin alueella. Mukaan urakkaan mahtuu muun muassa maarakennusta, louhintaa, pohja- ja betonirakentamista, tiivisrakenteita, asfaltti- ja betonipäällysteitä, viemäröintiä ja muita johtotöitä sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman sähköistyksen, valaistuksen ja ohjauksen järjestelmiin liittyviä sähkö- ja telematiikkatöitä. Tämän kehittämisprojektin infratöiden kokonaiskustannusarvio on noin 100 miljoonaa euroa.

– Urakka on jaettu eri osiin. Sen vuoksi vielä ei voi tarkasti sanoa, mitä kaikkea urakassa tehdään ja missä vaiheessa. Kokonaisuus ja yksityiskohdat voivat muuttua suunnittelun edetessä, sanoo Destian projektijohtaja Jukka-Pekka Saikkonen.

Allianssimenettely tarkoittaa sitä, että urakassa niin tilaaja, suunnittelijat kuin urakoitsijatkin toimivat yhteistyössä hankkeen toteuttamiseksi. Finavia on mukana sekä hankkeen urakkaorganisaatiossa että sen johtoryhmässä.

– Toimintamallin tarkoituksena on, että tilaaja ja Destia jakavat hankkeeseen liittyvät riskit ja hyödyt, Saikkonen täsmentää.

Vaikka Helsinki-Vantaalla tullaan ­tekemään perinteisiä infra-alan töitä, ei kyseessä ole perinteinen infra-alan urakka. Vilkkaan lentoaseman erityispiirteet liittyvät alueen lentoliikenteeseen sekä sen ympärille rakentuneisiin, asematasolla sijaitseviin tukitoimintoihin. Koneiden huolto ja tankkaus, lastaus ja purku sekä catering eivät saa häiriintyä missään vaiheessa. Alueella operoivien toimijoiden on päästävä liikkumaan esteettömästi.

– Tilaajan määrittämissä tavoitteissa korostetaan lento- ja työturvallisuutta sekä laajarunkokoneiden iltapaikkojen riittävyyttä. Niitä on oltava jatkuvasti käytössä vähintään kuusi kappaletta, mielellään enemmän, Saikkonen listaa.

Siltapaikkojen määrä vaikuttaa lentoaseman asiakastyytyväisyyteen, sillä niiden vaihtoehto on mahdollisesti hyvinkin hidas ja hankala bussimatka koneelta terminaaliin. Finavia korostaa, että asiakaspalvelun tason on pysyttävä korkeana koko urakan ajan.