Energiainfra visioi tulevaisuuden työtehtäviä

20.06.2018 09:40:00

Destian Energiainfran liiketoimintayksikkö on lähtenyt valloittamaan uusia aluevaltauksia loppuvuodesta 2017.

Lähitulevaisuudessa autonominen autoilu on yhtä kuin sähköautoilu. Siksi Destia osallistuu kahteen työryhmään, joissa seurataan ja osallistutaan kansainväliseen ja/tai eurooppalaiseen standardointityöhön. Sesko SK69 käsittelee sähköautoja ja latausjärjestelmiä ja CEN/TC 278 autonomiseen autoiluun liittyviä standardeja.

– Haluamme ehdottomasti olla mukana näissä työryhmissä, joissa päätetään tulevaisuuden standardeista ja kansallisista suosituksista. Näin pysymme koko ajan aallonharjalla myös omassa tekemisessämme, tuotepäällikkö Keijo Hietanen kertoo.

Destiassa seurataan muun muassa induktiivisen (johdottoman) latauksen tekniikan kehittymistä, jossa auto ladataan ilman kytkettäviä kaapeleita joko parkkipaikalla ollessaan tai ajossa tieinfrasta. Siksi kaikki hankkeet, mitkä liittyvät pysäköintiin ja ”sähköteihin” ovat entistä mielenkiintoisempia tulevaisuudessa.

– Käytännössä voisimme asentaa lataukseen tarvittavaa teknologiaa esimerkiksi tieverkkoon, terminaaleihin, liikenneasemille tai vaikkapa bussipysäkille. Tällaisissa hankkeissa hyödynnämme tietenkin Destian vuosikymmenten kokemusta väylä- ja infrarakentamisesta, Hietanen visioi.

Destia on ottanut käyttöön latausaseman esimerkiksi Länsimetron Espoonlahden rakennustyömaalle. Mikäli rakennustyömaa on kiinnostunut hankkimaan oman latausaseman, voi olla suoraan yhteydessä Hietaseen.

– Kyseessä on pakettiratkaisu, jonka voi työmaan loppuessa siirtää toiselle työmaalle. Kytketään vain kaapelit irti ja nostetaan latausasema kyytiin alustoineen, helppoa! Tämä on täysin mobiili latausasema, jossa latauspisteiden tilaa ja käyttöä voidaan seurata pilvipalvelun kautta, Hietanen kertoo.

Lisätietoja: Tuotepäällikkö Keijo Hietanen, keijo.hietanen(at)destia.fi, 040 481 2695