BLOGI: Odotuksissa uudet, inspiroivat ajatukset kansainvälisestä HR-konferenssista – muutoksen keskellä HR avainroolissa

13.03.2018 09:00:00

Destian henkilöstöjohtajana koen vastuukseni seurata teknologista kehitystä, maailman muutosta ja niiden vaikutuksia työn tekemiseen. Tehtäväni on haastaa liiketoimintaa tulevaisuuden osaamisvaatimuksista ja kehittää uusia työtapoja sekä varmistaa, että henkilöstömme osaaminen on ajan tasalla tai jopa aikaansa edellä.

Viimeisen vuoden aikana olen mm. haastanut tutkimus ja kehitys -toiminnon johtajaa miettimään blockchain- eli lohkoketju-teknologian mahdollisia sovelluksia rakennusalalle, pohtinut opetushallituksen työryhmässä miten ennakoida paremmin tulevaisuuden osaamisvaatimuksia sekä haastanut yrityksemme koko johtoa ymmärtämään, että maailma muuttuu vauhdilla ja meidän on myös muututtava.

Koen, että roolissani on nähtävä ja jopa ennakoitava mitä maailmassa tapahtuu, jotta osaltani pystyn varmistamaan, että kehitämme Destiaa sekä sen liiketoimintastrategiaa, yrityskulttuuria ja osaamisiamme oikeaan suuntaan. Siinä ei riitä pelkkä rakennusalan tai kotimaisten yritysten kehityksen seuranta. Kulkeakseen edellä täytyy nähdä pidemmälle, tunnistaa megatrendeistä ja teknologisesta kehityksestä olennaiset asiat. Nämä olennaisuudet on nostettava esiin aina strategiakeskusteluista yksittäisiin kollegoiden ja oman tiimin kanssa käytäviin keskusteluihin. Muutoksen olennaisuudet vaikuttavat vaikkapa siihen, miten kehitämme henkilöstöpalvelujen toimintaa.

Digitalisaatio ja henkilöstöjohtamisen työkalupakki muutoksen airueina

Ensimmäinen vuoteni tositoimijana opetti itselleni, että Destiassa ja henkilöstössämme on valtavasti potentiaalia. Olemme nöyriä puurtajia. Välillä liiaksi ruoskimme ja analysoimme virheitämme onnistumisten juhlimisen kustannuksella. Organisaatiossamme on halu tehdä asiat oikein ja niin kuin ne on sovittu tehtäväksi.

Olemme päättäneet Destiassa erottautua rakennusalan luotettavimpana yhtiönä. Tämän olen saanut ilokseni nähdä toteutuvan myös käytännössä. Ensimmäisen vuoden aikana opin, että olemme kulkeneet ja kuljemme digitalisaatiossa infra-alan edelläkävijänä. Meillä on useita erilaisia digitalisointihankkeita käynnissä. Omalla tontillani tämä on näkynyt henkilöstöön liittyvien järjestelmien ja toimintamallien digitointina. Emme kuitenkaan ole vieläkään päässeet kokonaan eroon word-dokumenttina läheteltävästä henkilöstölomakkeesta. Myöskään nykyinen hr-tietojärjestelmämme ei tue optimaalisella tavalla ura- ja osaamisen kehittämissuunnitelmia projektiluontoisessa liiketoiminnassa, saati henkilöstön liikkuvuutta projektilta toiselle. Työtä siis riittää.

Vastaan yhdessä henkilöstömme kehittämispäällikön kanssa strategisesta Osaajien talo -hankkeesta. Siinä onnistuminen on noussut liiketoiminnan kasvun ja strategian toteutumisen edellytykseksi. Infra-ala kärsii osaajapulasta, mikä vaikuttaa nyt ja tulevaisuudessa merkittävästi toimintaamme. Meidän on varmistettava henkilöstöjohtamisen työkalupakin avulla onnistumiset rekrytoinneissa, harjoittelijaputkessa, perehdytyksessä, osaamisen kehittämisessä ja henkilöstön sitouttamisessa sekä siinä, että esimiehet Destiassa toimivat henkilöstöjohtajina halutun kulttuurin ja yhteisten arvojemme mukaisesti.

Trendien ennakoiminen ohjaa muutoksessa oikeaan suuntaan

Koen vahvasti, että minun tulee seurata maailman kehitystä henkilöstöjohtamisen näkökulmasta. Varmistaa, että tiimilläni on tuorein mahdollinen tieto käytettävissä, kun kehitämme henkilöstöjohtamisen työkalupakkia. Tiedän myös, että joskus on hyvä irtaantua arjesta ja arvioida hieman etäämmältä sitä, teemmekö oikeita asioita ja etenevätkö ne haluttuun suuntaan. Osallistun tällä viikolla ensimmäistä kertaa kansainväliseen HR-konferenssiin, jossa käsitellään alan ajankohtaisia kuumia trendejä. Vahvoina pinnalla juuri nyt ovat HR:n ketteryys, työntekijäkokemus, analytiikka ja tiedolla johtaminen, työnantajamielikuva ja työmarkkinoilla erottautuminen, tekoäly sekä tietysti yritys- ja johtamiskulttuurin kehittäminen.

Kaksipäiväisessä tapahtumassa Espanjassa taidan olla ainoa osallistuja Suomesta. Odotan innolla saavani uusia ajatuksia ja ideoita, joilla kehitämme Destiaa eteenpäin. Odotan myös sitä, että ymmärrän entistäkin paremmin mitä trendejä on syytä seurata tarkemmin jatkossa, jotta lunastamme tavoitteemme infra-alan asiantuntijoiden ykköstyöpaikkana. Koska tämä kaksipäiväinen matka on ainutlaatuinen kokemus, en malta olla jakamatta joitakin paloja blogitekstien muodossa. Jaan ajatuksia ja oppejani seminaarista ainakin parin nasevan blogitekstin muodossa kaikkien iloksi ja hyödyksi.

Taru Salo lentokoneessa matkalla Barcelonaan
Henkilöstöjohtaja, Destia Oy