Virkeyttä

ke 24. helmikuuta 2016 00.00.00

Destian työmaapäällikkö Kim Peltonen on sen verran virkeä ja levollinen, että ulkona riehuvasta talven ensimmäisestä lumimyrskystä ei ole hänelle lannistajaksi sen enempää kuin kiireestäkään. Voisi kuitenkin olla.

– Työssäni kuluttavuus on henkisellä puolella. Vaikka meillä toteutusorganisaatio otetaan urakkalaskentaan hyvin mukaan, urakka-aikataulut ovat tiukkoja, hän kertoo.

Kiire tahtoo pilata elämäntavat helposti. Siksi Destia aloitti yhdessä Motiviren kanssa vuoden 2014 marraskuussa vuoden mittaisen pilottiprojektin työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Aktiivisena ikämiesjalkapalloilijana Peltosen ei kauan tarvinnut miettiä osallistumistaan.

– Jo aiemmin tavoitteenani oli pudottaa hieman painoa, jotta jaksaisin juosta paremmin. Nyt sain hyviä liikunta- ja ravintovinkkejä, joita en itse olisi keksinyt.

Pilottiprojektin alussa Motiviren työhyvinvointivalmentaja Ville Penttilä teki selvät havainnot: Moni jätti aamupalan väliin, ja kehonkoostumusmittauksissa sisäelinten ympärille kerääntyvää rasvaa oli runsaasti.
Urakkapaikoilla ei aina ole helppo syödä terveellisesti, mutta toisaalta fyysinen työ kompensoi ravintotottumuksia.

"Edetään pienin askelin."

- työhyvinvointivalmentaja Ville Penttilä, Motivire

– Valmennuksessa ei missään nimessä olekaan kyse laihdututtamisesta, vaan siitä, että pienillä elintapamuutoksilla ihmisen hyvinvointi, vireys ja terveys paranevat, Ville Penttilä korostaa.

Ohjelman alussa jokaiselle osallistujalle laadittiin ravinto- ja liikuntasuunnitelma, jonka etenemistä seurattiin tapaamisissa neljännesvuosittain.

Penttilä havaitsi destialaisten vireystilan kohentuvan ihan silmissä. Onnistumiseen auttoivat maltilliset tavoitteet sekä yhdessä tekemisen henki. Laihtuminen oli ylimääräinen bonus, ei tavoite.

– Lihapiirakkaa ei tarvitse jättää kokonaan pois. Lisätään liikuntaa ja otetaan enemmän terveellistä ruokaa mukaan, edetään pienin askelin, tiivistää hyvinvointivalmentaja.

Kim Peltonen oli aiemminkin syönyt säännöllisesti, mutta valmennuksen myötä syömisen laatu parani. Hän vaihtoi paahtoleivän ruisleipään ja sokeriset jogurtit rahkaan. Lounailla hän keikautti perunoiden ja salaatin suhteen päälaelleen. Kun vielä lyhyillä matkoilla auto vaihtui lenkkareihin, paino alkoi pudota, uneliaisuus karista ja stressinsietokyky kasvaa.

– On tosi mukavaa, ettei töissä enää väsytä. Vielä mukavampaa on se, että illalla jaksaa olla virkeänä myös kotona, hän sanoo.

Destia sosiaalisessa mediassa