Uratarina: Suunnitteluassistentista rakennusmestarin opintoihin

Emmi Suuronen
Assistentti
Tarjoustoiminta, Itä-Suomen tulosyksikkö

Miten sinusta tuli tositoimija?

Tositoimija minusta tuli vuonna 2013. Opiskelin Kouvolan seudun ammattiopistossa suunnitteluassistentiksi viimeistä vuotta ja metsästin kuumeisesti viimeistä harjoittelupaikkaa. Soitin myös Destian suunnittelupuolelle Kouvolan toimipisteeseen, mutta heillä ei ollut mahdollisuutta sillä kertaa ottaa harjoittelijaa. Viikon kuluttua puhelimeni kuitenkin soi pariin otteeseen tuntemattomasta numerosta. Kertaakaan en ehtinyt vastaamaan, mutta Fonectasta selvisi, että numero oli jonkun minulle tuntemattoman herran. Ajattelin, että hän varmaan soittaa vielä uudestaan, jos asia on tärkeä. Kolmannella kerralla ehdin vastata puheluun ja puhelimessa itsensä esittelikin Destian Itä-Suomen tulosyksikön tarjouspäällikkö Kari Toivonen. Hän kysyi, olinko jo löytänyt harjoittelupaikan ja olisinko kiinnostunut tulemaan Destialle tarjouslaskennan puolelle harjoitteluun. Totta kai olin!

Tässä vaiheessa on hyvä tunnustaa, etten ollut juuri tietoinen Destiasta ja sen toiminnasta ylipäätään. Nopeasti alkoi hahmottua, kuinka suuresta yrityksestä ja toiminnasta on kysymys sekä kuinka paljon tarjouspyyntöjä pyörii Kouvolan toimiston kautta. Opin nopeasti työtehtäväni vanhemman oppi-isän avustuksella ja kaksi kuukautta sujui kuin siivillä. Viimeisellä harjoitteluviikolla Kari kysyikin minulta olisinko kiinnostunut jatkamaan samalla paikalla heti valmistumiseni jälkeen, oppi-isän siirtyessä eläkkeelle. Vastasin myöntävästi ja tälle tielle olen jäänyt.

Huomasin nopeasti, että olen löytänyt oman paikkani ja tämä on se, mitä haluan tehdä. Kiinnostus alaa kohtaa heräsi sen verran paljon, että päätin hakea opiskelemaan rakennusmestariksi ja nyt opintoja onkin takana jo pari vuotta.

Mitä työsi pitää sisällään?

Lyhyesti sanottuna: paperin pyöritystä. Tosin nykyään se on pitkälti sähköistä. Itä-Suomen tulosyksikön kaikki tarjouspyynnöt kulkevat kauttani. Teen niistä selkeämmän paketin ja laitan jakoon tarjouslaskijoillemme. Autan heitä myös kaikessa missä vain voin, kuten isojen piirustusten tulostamisessa, sähköisen lomakkeen teossa, massalaskennassa tai vain olemalla henkisenä tukena kiireisinä aikoina. Lisäksi autan pomoani tarjoustoimintaan liittyvissä asioissa. Parhaimmillaan päivässä voi tulla jopa kymmenen tarjouspyyntöä ja laskenta-ajat ovat hyvinkin lyhyitä. Pyynnöt on saatava nopeasti eteenpäin ja piirustukset matkaan. Isosta piirturista voikin tulla päivän aikana ulos kolme rullaa paperia eli 150 metriä valmiita piirustuksia. Kaikki on taiteltava vielä kirjekuoriin ja vietävä viideksi postiin, jotta ne ehtivät seuraavaksi päiväksi tarjouslaskijoiden käsiteltäväksi.

Viime kesänä pääsin myös käytännön hommiin työmaille työnjohtoharjoitteluun, joka liittyy opiskeluihini. Siellä pääsin näkemään käytännössä, kuinka tarjouslaskennassa laskettu urakka toteutetaan ja mitä kaikkea toteutukseen kuuluu.

Millainen Destia on työpaikkana?

Minulle Destia on kuin toinen koti. Mielekkäässä työssä viihtyy kuin kotonaan, etenkin kun työtoverit ovat kaikki niin mukavia. Ilmapiiri on loistava, eikä meillä katsota ikää tai sukupuolta, vaan olemme kaikki kuin yhtä suurta perhettä. Liikaa hehkuttamatta voisin todeta, että on ollut lottovoitto, että päädyin Destialle monen sattuman kautta. Destia on antanut minulle loistavan työpaikan lisäksi mahdollisuuden opiskella töiden ohella ja tukenut opiskeluitani niin työharjoitteluilla kuin opintovapaillakin lukukausittain. Lisäksi näen tulevaisuudennäkymät Destialla valoisina uramahdollisuuksien kannalta. Talon sisältä löydän varmasti valmistumiseni jälkeenkin oman, uuden paikkani samoin kuin tulevaisuudessa. Ehkä vielä joskus vanhoilla päivillä tarjouslaskijan urakin urkenee.