Työt Vt 5:n työmaalla Mikkelissä etenevät vauhdikkaasti

25.04.2016 10:02:00

Työt Mikkelin valtatie 5:n työmaalla etenevät mukavaa vauhtia. Syyskuussa 2014 alkaneessa urakassa tietä levennetään nelikaistaiseksi neljän kilometrin matkalla sekä rakennetaan tietä reunustavat meluaidat. Lisäksi uusia siltoja rakennetaan yhdeksän, kahta vanhaa siltaa korjataan ja kolme eritasoliittymää uusitaan.

– Pohjoinen ajorata avattiin liikenteelle viime syksynä, jonka jälkeen pääsimme purkamaan vanhoja siltoja sekä toteuttamaan pohjatöitä eteläisellä ajoradalla, kertoo työmaapäällikkö Aki Loikkanen.

Projekti on edennyt niin hyvää vauhtia eteenpäin, että Loikkanen uskoo urakan valmistuvan pääosin jo vuoden 2016 loppuun mennessä. Alun perin lokakuuhun 2017 asetettu tavoiteaikataulu tullaan täten alittamaan reilusti. Urakan työpäällikkö Harri Korhosen mukaan yksi syy rivakkaan työtahtiin on hyvä henki työporukan keskuudessa. Ja porukkaa tällä työmaalla riittää, kesällä tositoimissa ahkeroi jopa 70 destialaista.

Toukokuussa on edessä pohjaveden suojaus, jolla varmistetaan mikkeliläisille puhdas juomavesi. Urakassa on huomioitu muutenkin ympäristöasiat esimerkillisesti muun muassa pystyttämällä liito-oraville hyppypuut sekä rakentamalla lokeille suojaverkot. Myös turvallisuusasiat on mietitty tarkkaan urakassa. Esimerkiksi Rinnekadun kevyen liikenteen väylää laskettiin, jotta Urpolan koulua käyvillä koululaisille olisi turvallinen koulutie.

Yksi urakassa rakennetuista sillloista on Urpolan kaari, jonka mikkeliläiset nimesivät siltajuhlassa viime lokakuussa. Asukkaat ovat kiitelleet sillan toteutusta ja onpa se saanut jo lempinimenkin ”Urpis”. Viimeisetkin siltatyöt urakassa ovat jo viimeistelyvaiheessa, viimeinen valu tehdään tällä viikolla.

– Asukkailla on ollut koko ajan hyvä asenne, vaikka työmaalta on luonnollisesti ajoittain kuulunut kovaakin meteliä, Loikkanen kehuu lopuksi.

Lue lisää urakasta Via-digistä!