Tikkurilan lukiolaiset tutustumassa työelämään Destialla

25.04.2016 09:00:00

Tikkurilan lukiolaiset kävivät viime torstaina 21.4. TET-vierailulla Destian pääkonttorilla Vantaan Tikkurilassa. 25 innokkaan oppilaan ryhmä saapui paikan päälle kuulemaan infra-alasta, Destian toiminnasta sekä destialaisten urapoluista.

Iltapäivän aloitti Destian johtaja Heidi Erha kertomalla yleisesti Destian toiminnasta. Destian laaja palvelutarjonta tuli osalle oppilaita yllätyksenä:

"Destia on paljon suurempi ja monipuolisempi yritys kuin luulin."
"Uutta tietoa oli se, kuinka laajaa yrityksen toiminta on Suomessa."

Yleisesittelyn jälkeen Destian projektijohtaja Pasi Nurminen kertoi infra-alan tulevaisuudennäkymistä sekä digitalisaatiosta. Digitalisaatio herätti oppilaiden mielenkiinnon ja jälkeenpäin kerätyissä palautteissa juuri digitalisaation nousi esille:

"En tiennyt rakennusalan yrityksen hyödyntävän nykyajan teknologiaa tällä tavalla."
"Yllätyin, kuinka paljon yrityksessä käytettiin digitaalisia apuvälineitä. Digitaalisella kehityksellä olisi mielenkiintoista työskennellä."
"Digi-infra on tulevaisuuden suurin työllistäjä."

Iltapäivä päättyi destialaisten kertomiin uratarinoihin. Tositoimijamme kertoivat työtehtävistään mm. kalliorakentamisen, kunnossapidon, suunnittelun, järjestelmäkehityksen sekä juridiikan parissa. Uratarinat tekivät selvästikin vaikutuksen oppilaisiin, jotka kertoivat lopuksi omista urahaaveistaan:

"Haluaisin toimia infrastruktuurin alalla, koska se on hirveän kiinnostava. Kaikki hommat olivat sen verran kiinnostavia, että en jättäisi mitään väliin."
"Haluaisin toimia digitaalisena suunnittelijana, koska se on luovaa ja pääsee laskemaan. Kaikki tehtävät kuulostavat kiinnostavilta, joten ei ole erityisesti tehtävää, jossa en haluaisi toimia."
"Kallion louhinta vaikutti mielenkiintoiselta, koska se mahdollistaa työt ulkomailla."

Destian järjestää vuosittain useita opiskelijoille suunnattuja vierailuja sekä työmaalla että toimipaikoissamme.