Desnettaajat esittelyssä: Roope Wahlström

12.08.2016 14:51:00

Destian kesätyöntekijät ottivat kesän alussa ohjat Destian Instagram-tilillä. Kesän ajaksi on kullekin viikolle vastuutettu oma päivittäjä, joka omin sanoin sekä kuvin kertoo, mitä eri puolilla Destiaa oikein tapahtuu. Nämä päivittäjät ovat kesätyöntekijöitämme eri liiketoiminnoista. Kutsumme heitä 'desnettaajiksi'. Seuraa meitä Instagramissa @destia_oy ja tutustu samalla tositoimijoihimme ympäri Suomen.

Radan vahvistus Roope Wahlström postaili Destian Instagramiin Eskola-Ylivieskan ratatyömaalta kesäkuun lopulla, vilahtelipa kuvissa myös Destian ratakaluston uusi vahvistus, toppakone Ukko. Roopen taltioimien videoiden ja kuvien kautta pääsi näkemään pilkahduksen radanrakentamisen vaativasta maailmasta, jossa töitä voidaan tehdä myös yöttöminä öinä.

Miten sinusta tuli tositoimija?

Opiskelen Oulun yliopistossa rakentamisteknologiaa, ja tutustuin Destiaan opintojen alkuvaiheessa Pesti-työmarkkinäpäivillä, missä eri alojen yritykset mainostavat itseään ja rekrytoivat kesätyöntekijöitä ja lopputyön tekijöitä. Destia jäi mieleen sillä, että ständillä oli juuri valmistuneita opiskelijoita jotka osasivat samaistua opiskelijaan ja antoivat hyviä vinkkejä työnhakuun. Destiasta jäi alkuun mieleen yrityksen suuri koko ja laaja toimikenttä. Hain kesätöihin Destialle vuonna 2012 ja pääsinkin kesäksi tekemään PTM tienmittauksia. Välissä ehdin tehdä erilaisia rakennusalan haalari-ja työnjohtohommia, kunnes jälleen kesällä 2015 työskentelin henkilöstövuokrausfirman kautta Destia Railin Sievin ratatyömaalla sekä kunnossapidossa alue 10:llä. Nyt olen töissä insinöörioppilaana työnjohdossa ratatyömaalla. Syksyllä olisi tarkoitus aloittaa diplomityön tekeminen Destia Railille, kun saadaan aikataulut ja tapaamiset sovittua.

Mitä työsi pitää sisällään?

Työskentelen Insinöörioppilaana, työnjohtajana, PRU2 ratatyömaalla. Toimisto sijaitsee Kannuksessa ja itse työmaa Sievin asemaseudulla sekä Karhukankaalla. Työmaa on osa Kokkola-Ylivieska kaksoisraideprojektia ja projektilla työskentelee useita urakoitsijoita Destian lisäksi.

Työ oli aluksi haastavaa, sillä rautatien rakentaminen eroaa aiemmasta työkokemuksestani rakennusalalla. Hyvänä esimerkkinä haasteista on rakennusmateriaalien kuljetuksen ja varastoinnin järjestäminen radan varteen sekä radanrakennuksen oma termistö radan osille sekä työvälineille.

Työpäivät kuluvat hyvin pitkälti työmaalla, toimistolla ehtii käymään kerran viikossa työnjohtopalaverissa, jos sitäkään. Työ on normaalia työmaan työnjohtotehtäviä, toki urakoitsijoiden määrä työmaalla tuo oman haasteensa yhteensovituksien kanssa. Työ tehdään hyvin pitkälti raideliikenteen ehdoilla, tästä syystä välillä (harvemmin kuitenkin) on ollut työhommia öisin ja aikaisin aamulla tai illalla, mikä tekee mukavaa vaihtelua. Kesän aikana noin viitenä viikonloppuna on ollut pitempi katko raideliikenteessä, jolloin on yleensä on työstetty liikenteellä olevaa raidetta. Työ vaatii joustavuutta mutta on todella mielenkiintoista ja palkitsevaa.

Millainen Destia on työpaikkana?

Olen oppinut paljon tämän kesän aikana ja viihdyn hyvin työssä. Työkavereiltani olen saanut tukea ja vastauksia kysymyksiin ja olen siitä kiitollinen. Työilmapiiri on hyvä ja työssä on todellinen tekemisen meininki. Erityisen positiivisena mieleen jäi perehdytys, mikä oli erittäin perusteellinen ja kattava. Destialla saamani perehdytys on ehdottomasti paras mitä olen saanut yhdessäkään työpaikassa. Tämä perehdytys on tarjonnut erittäin hyvät eväät aloittaa työ uudessa työpaikassa.

Voin suositella Destiaa laaja-alaisena ja monipuolisena työpaikkana. Toimistoja ja toimialoja on laidasta laitaan ja ympäri suomea, jolloin työpaikkaa ei tarvitse välttämättä vaihtaa vaikka muuttaisi toiseen kaupunkiin.