Tarkasti aikataulussa

ma 3. huhtikuuta 2017 09.00.00

Huolellisen työsuunnittelun ja osaavan porukan ansiosta Destian urakat ovat hyvin aikataulussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Työt ovat edenneet noin puoleenväliin. Kävimme tutustumassa, miten työmaa on muuttunut vuoden aikana.

Konepaikat 38 ja 39 sijaitsevat alueella, jonka pääurakoitsijana toimii Destia. Destia on vastannut konepaikkojen maa- ja betonitöistä, matkustajasillat on toteuttanut aliurakoitsija.


Uusi, tehokas siltapaikka

Konepaikka 38 (ylempi kuva) on purettu ja tilalle on rakennettu uusi konepaikka (alempi kuva) rakenteineen ja glykoolieristyksineen. Se otettiin lentoaseman operatiiviseen käyttöön 10.10.2016.

Uusi konepaikka sijaitsee hieman eri kohdassa kuin entinen ja on lentoaseman ensimmäinen niin sanottu siltapaikka. Sen kautta matkustajat siis pääsevät kulkemaan kahdesta eri ovesta suoraan sekä terminaaliin että lentokoneeseen.


Kaksi uutta konepaikkaa

Konepaikan viereen on rakennettu lisäksi kokonaan uudet konepaikat 39 ja 40. Konepaikka 39 sijaitsee paikassa, johon Destian auto ylemmässä kuvassa on pysäköity.


Hallin tilalla rullaustietä

LEKO 6 -nimellä tunnettu rakennus on purettu ja tilalla on osin uutta rullaustietä. Lisää rullaustietä on työn alla. Kohteeseen on rakenteilla lisäksi uusi konepaikka, joka otetaan käyttöön heinäkuussa 2017. Infra-alaa puhuttaneisiin betonin laatuongelmiin on Destiassa reagoitu proaktiivisesti.

- Olemme tehneet tarvittavat tarkistusmittaukset ja todenneet koekappalein, että laatuvaatimukset täyttyvät. Laatuvaatimukset ovat muutenkin lentokentällä tiukemmat kuin perinteisillä väylähankkeilla muun muassa rakenteiden kantavuuksien osalta, kertoo Destian laatupäällikkö Carita Salminen.


 Myös nämä kohteet ovat edistyneet muutamassa kuukaudessa:

Ensimmäiset lentokoneiden koekäytöt käyttöönottopaikalla tehtiin lokakuun alussa vuonna 2016. Perustukset on nyt valettu valmiiksi, kaikki putkitukset on tehty sekä infratyöt ja päällysrakenteet viimeistelty, jotta rakennuksen seinät on saatu asennettua paikalleen. Tämän lisäksi Destia on rakentanut koekäyttöpaikalle vievän rullaustien.

Uudet rullaustiet ovat olleet käytössä lokakuusta 2016. Koneet rullaavat sillan yli, alikulkua käyttävät puolestaan lentoseman huoltoliikenne ja lentokonehalli 7:n työntekijät.

Kalliolouhinta oli vaativa työvaihe, sillä kalliosta löytynyt pehmeä lustakerrostuma edellytti kallionvaraisen perustamisen lisäksi osan matkaa porapaalutustöitä.

- Lokakuun kymmenes päivä vuonna 2016 oli tärkeä välitavoitepäivä. Silloin otettiin käyttöön tämän rullaustien lisäksi myös uudet konepaikat, Destian projektijohtaja Jukka-Pekka Saikkonen toteaa.

Putkipatteristot ovat nyt piilossa maan alla ja lentokoneet rullaavat niiden yli tietä pitkin. Putkipatteristot on betonoitu ja niitä ympäröivät maanrakennustyöt on tehty. Putket on liitetty kaivoihin. Rullaustien kantavuus- ja tiiviysvaatimusten vuoksi rullaustien kerrosten toteutus on vaatinut erityistä tarkkuutta. Tiivistykset on tehty ohuemmissa kerroksissa. Työn aikana tehtiin runsaasti levykuormituskokeita, jotta lopputuotteen laatu on varmasti vaatimusten mukainen.


 Tunnelmia Helsinki-Vantaan lentoaseman työmaalta maaliskuussa 2017

Destia sosiaalisessa mediassa