Ratkaisukeskeisiä visioita

ti 7. kesäkuuta 2016 14.58.00

Vastapäätä istuvassa haastateltavassani on selvästi filosofin vikaa. Tosin ainakin yksi asia erottaa hänet ryppyotsaisista mietiskelijöistä: hänessä on huumoria ja ripaus itseironiaa. Molemmista ominaisuuksista on kiistatta hyötyä tehtävissä, joissa kukaan ei ole tampannut polkua valmiiksi, vaan eteenpäin on mentävä ennakkoluulottomasti, omaan arvioon ­luottaen.

Johtava asiantuntija Hannu Karttunen, 63, on Destian Pelle Peloton, jääräpäinen vainukoira, joka haistaa mahdollisuuksia siellä, missä kukaan ei ole niitä aiemmin nähnyt. Juuri nyt innovointi ja kehittäminen nousevat arvoonsa kaikkia koskevien megatrendien myötä. Kaupungistuminen, digitalisoituminen, väestön ikääntyminen ja vastuullisuus vaativat uusia, ennestään tuntemattomia ratkaisumalleja.

Karttunen viihtyy niin tavisten kuin pomojen seurassa, mikä on ehdoton plussa uusien ideoiden kehittelyssä. Laajat verkostot ovat kehittäneet ihmistuntemusta ja kuuntelemisen taitoja. Kun niihin yhdistetään kyky hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ja kyky sietää epäonnistumisia, saadaan tulokseksi hankekehittäjä, joka vielä muutama vuosi ennen eläkeikää suorastaan tärisee innosta keksittyään työnantajalleen jonkin uuden liiketoimintamallin.

Mielikuvitus pulppuaa yhä. Karttusen kotoakin löytyy kuulemma kaikenlaisia virityksiä, joilla perheenpää hakee ratkaisuja arjen pikku ongelmiin. Työpäiviä sävyttävät sitä vastoin isommat kuviot.

Nyt tämä hankekehittäjä työskentelee Helsinki–Vantaan lentoasemalla Finavian asematason laajennustyöhankkeessa.

– Olen innoissani projektista ja pohdin jo, mikä olisi seuraava allianssihanke.

Hannu Karttusen työ ajoittuu aina hankkeiden suunnittelu- ja kehitysvaiheeseen. Kun asiat ovat nytkähtäneet eteenpäin, hän vetäytyy taka-alalle – miettimään seuraavia siirtoja. Ideoitaan hän kypsyttelee töiden jälkeen kävelyillä. Iltalenkillä päivänvalon näki myös upouusi Maali-konsepti, joka yhdistää maankäytön ja liikenteen suorastaan mullistavalla tavalla.

”Jokaiseen hankkeeseen pitäisi kuulua hankesuunnittelu. Sillä hallitaan kokonaisuutta.”

Ajatuksena on, että perinteinen infratoimija eli Destia yhdessä muun muassa talonrakentajien kanssa kehittää ja neuvottelee aluekehityshankkeista kaupunkien kanssa mallin mukaisesti. Pilottikokeiluja on jo viritteillä isoimmissa kaupungeissa.

Uusien ideoiden lanseeraaminen ei käy käden käänteessä infra-alan kaltaisella normitetulla, osin vanhoillisella toimialalla, sen Karttunen tietää kokemuksesta. Uuden ajattelun siemeniä on kylvettävä itsepintaisesti, jotta ne joskus orastaisivat. Luovuttaa ei saa.

Tuore esimerkki käy todisteesta. Karttunen suunnitteli nuorena yhdyskuntatekniikan insinöörinä 1970-luvulla Lahden seudun liikenneverkkoa ja näki seniorina tänä keväänä, että Lahden eteläiselle kehätielle oli vihdoin järjestynyt rahoitus.

– Sen suunnittelukaareksi tuli melkein 40 vuotta. Kun elää, niin näkee, Karttunen kuittaa.

Hannun viisi vinkkiä työelämään

1. Älä jumitu. Ajattele.

2. Keskity oleellisen löytämiseen. Silloin olet jo pitkällä.

3. Uskalla kokeilla uutta. Mene epämukavuusalueille.

4. Älä pelkää virheitä. Opi niistä.

5. Vaadi tilaajana ratkaisuja urakoitsijoilta jo kilpailutusvaiheessa.

Destia sosiaalisessa mediassa