Radan talvikunnossapito tehostui patentilla

ma 19. helmikuuta 2018 13.45.00

Koneenkuljettaja Risto Lipponen ei ole aivan tavallinen koneenkuljettaja. Destian rataliiketoiminnan yksikössä viimeiset kaksi ja puoli vuotta työskennellyt Lipponen on nimittäin kehittänyt radan kunnossapitotyötä helpottavan ja tehostavan koneen, joka sekä auraa että harjaa radan samalla kerralla.

– Aina olen miettinyt, miten työt saisi tehtyä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman halvalla. Olen perusluonteeltani laiska, Lipponen veistelee.

Tosiasiassa kyse lienee erityisesti tehokkuusajattelusta. Ennen auraus piti tehdä yhdellä kerralla ja harjaus vasta toisella. Lipposen keksintö tehostaa työhön kuluvan ajan puoleen. Lopputulos on hiljentänyt myös naureskelijat ja epäilijät. Lipposen keksinnön hyöty säästää sekä isoja summia rahaa että paljon aikaa. Menetelmä on patentoitu ja on Destian ja muutamien alihankkijoiden hyödynnettävissä.

Keksinnölle on myönnetty lisäksi CE-merkintä sekä muut tarvittavat hyväksynnät, jotta sitä voidaan käyttää vaativissa ratatöissä. Suurin sallittu työnopeus laitteella on 20 kilometriä tunnissa.

Uusissa koneissa aura jo vakiona

– Alun perin en pitänyt auraani patentin arvoisena. Aura ja kaivinkonehan oli jo keksitty. Destian kehittämisryhmä alkoi kuitenkin viedä patenttia eteenpäin ja haki lopulta keksinnölle pikapatenttia, Lipponen kertoo.

Kun idean oli saanut myytyä, työnantajan suhtautuminen keksintöön oli Lipposen mukaan hyvin myötämielistä. Oulun korjaamo käytti ensimmäiseen prototyyppiin vanhaa auraa, joka löytyi Destian varastolta. Aura kiinnitetään puskulevyn tilalla olevan ratapyörästön sovitteisiin, ja sitä liikutellaan kehikossa olevan hydrauliikan avulla. Auran ottosyvyys on noin 50 millimetriä kiskon pinnasta alaspäin. Vaikka talviolosuhteet voivat olla Suomessa hyvinkin vaihtelevia, aura toimii vaivattomasti myös vaativissa olosuhteissa.

Destian ratakunnossapidon koko kalusto varustellaan Oulun korjaamolla, ja nykyään Lipposen aura tulee vakiona lähes kaikkiin uusiin koneisiin.

– Onhan se hienoa, että aura on käytössä jo monellakin ratakunnossapitoalueella, Lipponen myöntää.
Lipponen viihtyy työssään koneenkuljettajana, sillä työssä saa hyödyntää omaa paikallistuntemustaan ja kokemustaan. Kehittäminen ja työn helpottaminen tuovat lisää mielekästä sisältöä työhön. Kehitystyö on käynnissä kuitenkin koko ajan, ja Lipponen näkee alalla valtavasti kehityskohteita niin teknisesti kuin työtavoissakin.

– Ainahan tässä jotain uusia ideoita on hautumassa. Seuraavat työtä helpottavat keksinnöt taitavat kuitenkin tulla kotitöihin, Lipponen kertoo.

Destiassa tavoitteenamme on käytännönläheinen kehittäminen, jonka tavoitteena on parantaa Destian kannattavuutta, kilpailukykyä ja henkilöstön osaamista. Työsuhdekeksinnöiksi katsotaan kaikki Destian palveluksessa olevien henkilöiden työsuhteen aikana tekemät keksinnöt, jotka kuuluvat infran toimialaan ja jotka ovat suojattavissa patentilla tai mallilla.

Destia sosiaalisessa mediassa