Kaisantunneli

TERVETULOA SEURAAMAAN KAISANTUNNELIN HANKKEEN VIESTINTÄÄ

Kaisantunnelin urakka on suurhanke Helsingin päärautatieaseman ratapihalla. Baanojen jatkeeksi tuleva Kaisantunneli on tulevaisuuden uusi, nopea pyöräily- ja jalankulkuyhteys Kansalaistorilta Kaisaniemenpuistoon.

17.9.2021 KUVAN KALLION MENOKSI TÄSSÄ TEHDÄÄN VALMISTELUJA!

Alla olevan kuvan kalliosta pitää päästä eroon – sijaintinsa kun on pahimmoilleen tulevan tunnelin kohdalla. Louhintapalkit ovat jo valmiina, ja maanantaina alkaa irtiporaus. Tämänhetkisen työnsuunnittelun mukaisesti ne tutuimmat louhinnan vaiheet porauksineen ja räjäytyksineen alkavat 27.9. Tiedotamme ensi viikolla räjäytysikkunoista.
🔸️🔸️🔸️

Tässä tiedoksi, millä muilla tavoin seuraavaksi edistetään tunnelin valmistumista:
🔸️ Tänä viikonloppuna
• työskentelyä länsipäässä sääsuojateltan sisäpuolella päiväaikaan

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• betonirakentamiseen liittyviä töitä sääsuojateltan sisällä
• täyttötöissä käytössä teleskooppihihnakuljetin. Työhön liittyy murskekuljetuksia.

🔸️ LÄNSIPÄÄSSÄ yöaikaan klo 22:00-07:00
• Töölönlahdenkadun putkityö, mistä kerroimme jo aiemmin viikolla
• ma-ti välisenä yönä kaivuutyötä laiturilla 18. Junien saapuessa asemalle, laiturille asennetaan väliaikainen kulkusilta. Kyltit ohjaavat kulkijoita.

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• maankaivuu ja maanajo
• louhintatöiden valmistelevia töitä. Irtiporaus alkaa.

🔸️ Ma-ke paalutustyö laitureilla 13-14 jatkuu aikavälillä klo 07:00-22:00
• työalue on rajattu aidoin paalutustyötä varten. Matkustajat pääsevät kiertämään työalueen molemmilta puolilta.
• Työvaiheen arvioidaan valmistuvan viikon puoliväliin mennessä.

15.9.2021 TIEDOTE Kaisantunneli – Uusia järjestelyjä ja yötyötä Töölönlahdenkadulla ensi viikolla

Töölönlahdenkadun alle asennetaan ensi viikolla uusia vesi- ja sähköputkia. Tämän vuoksi katu pitää kaivaa ko kohdalta auki.

Työn ajankohta:
Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä 19.-20.9. kaivetaan auki Oodin puoleinen ajokaista, ja kaivannon päälle asennetaan ajosilta. Jo samana yönä pyritään tekemään sama toimenpide myös rautatieaseman puoleisella ajokaistalla. Tarvittaessa työtä jatketaan ma-ti välisenä yönä 20.-21.9.
Viikon kuluessa kaivannossa tehdään putkitöitä, ja tavoitteena on saada kaivanto täytettyä loppuviikkoon mennessä. Asfaltoimaan päästäisiin perjantaina aamuyöstä.

Työvaiheen vaikutus liikkumiseen:
Ajoneuvoliikenteeseen työ vaikuttaa kaivuuyönä/-öinä. Paikalla on työmaaliikennettä: kaivinkone ja kuorma-autoja. Paikalla on siten myös liikenteenohjaajat ohjaamassa liikennettä.

Jalankulkijoille järjestelyn vaikutus on vähäinen. Jalkakäytävät ja Töölönlahdenkadun ylittävä suojatie säilyvät ennallaan. Tarvittaessa liikenteenohjaajat ohjeistavat.

Seuraavat työvaiheet alueella:
Lokakuussa kaukolämpö- ja kaapeliputkitustyöt jatkuvat Kaisantunnelin työmaa-aidan vierellä. Tällöin uudet järjestelyt jalankulkijoille voivat tulla ajankohtaisiksi, ja kerromme silloin tarvittaessa lisää.

Liikkukaahan varovasti!

14.9.2021 BETONOINTITYÖT LÄNSIPÄÄSSÄ JATKUVAT - Tunnelin muoto näkyy jo!
.
Seuraava valu vuorossa huomenna keskivikkona 15.9.
• Betonipumppu saapuu työmaalle noin klo 17 ja ensimmäiset betoniautot klo 18 lähtien. Aloituksen ajankohdassa on säävaraus - sää määrittelee, milloin pääsemme aloittamaan. Aloituksen ajankohta vaikuttaa suoraan siihen, milloin betonointi loppuu. Kokonaiskesto työlle on noin 6 tuntia.

• Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Betoniautoja saapuu työmaalle 4-5 tunnissa.

• Järjestely vaikuttaa siten jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä. Sen sijaan käytetään lännen puoleista jalkakäytävää. Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

13.9.2021 JÄRJESTELYTIEDOTE - Muutoksia matkustajille laitureilla 6-9

Myös raiteilla 6-9 astui tänään voimaan sama järjestely kuin perjantaina raiteilla 4-5. Junat pysähtymivät jatkossa noin 30 m päähän puskimista

🔸️ Järjestelyn vaikutus matkustajille:
Lähiliikenteen matkustajien kävelymatka pitenee noin 30m näiden raiteiden lähijunien kyytiin lähdettäessä.

🔸️ Miksi muutos tehdään?
Lähijunien vaunujen välien halutaan sijoittuvan tavalliselle raidealueelle, ei käytössä olevien raideapusiltojen kohdalle. Näin junien huoltotoimet on helppoa ja turvallista hoitaa.

10.9.2021 INFRARAKENTAMISTA LAAJALLA SKAALALLA, ja odotettuja räjäytystöitäkin sitten parin viikon päästä taas

🔸️ Tänä viikonloppuna
• lauantaina klo 7-18 betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä
• seuraava valu on suunniteltu keskiviikolle 15.9. klo 12 alkaen. Valu ja betoniautojen ajo voivat kestää yöhön asti. Paikalla ovat liikenteenohjaajat ohjaamassa liikkujia.

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ yöaikaan klo 22:00-07:00 täyttötöitä
• täyttötöissä käytössä teleskooppihihnakuljetin. Tähän työvaiheeseen liittyy murskekuljetuksia Töölönlahdenkatua pitkin.

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• maankaivuu ja maanajo
• louhintatöiden valmistelevia töitä. Muutamien viikkojen päästä päästään sitten taas räjäytystöiden pariin kolmen kuukauden tauon jälkeen. 💥 Näistä pian lisätietoja!

🔸️ Ma-pe paalutustyö laitureilla 13-14 jatkuu aikavälillä klo 07:00-22:00, ja mahdollisesti yöaikaan
• työalue on rajattu aidoin paalutustyötä varten. Matkustajat pääsevät kiertämään työalueen molemmilta puolilta.
• on mahdollista, että päiväaikaisen matkustajaliikenteen vuoksi tätä työtä tehdään myös yöaikana.

Hyvää viikonloppua!

🔸️🔸️🔸️
Elokuun puolen välin tienoilla otetuista drone-kuvista yksi lohkaisu kohti pääkirkkoa.

10.9.2021 JÄRJESTELYTIEDOTE - MUUTOKSIA MATKUSTAJILLE RAITEILLA 4-9

🔸️Perjantai-iltapäivästä alkaen raiteilla 4 ja 5 lähijunat pysähtyvät noin 30 m aiempaa pohjoisempana.
🔸️ Vastaava muutos astuu voimaan alkuviikosta raiteilla 6-9.
🔸️ Järjestelyn vaikutus matkustajille:
Lähiliikenteen matkustajien kävelymatka pitenee noin 30m näiden raiteiden lähijunien kyytiin lähdettäessä.
🔸️ Miksi muutos tehdään?
Lähijunien vaunujen välien halutaan sijoittuvan tavalliselle raidealueelle, ei käytössä olevien raideapusiltojen kohdalle. Näin junien huoltotoimet on helppoa ja turvallista hoitaa.

3.9.2021 BIITSITUNNELMAA TELTASSA JA UUSIA KONEITA TYÖMAAVAHVUUTEEN

Tässä lisätietoja seuraavista töistämme:

Tänä viikonloppuna
• lauantaina klo 7-18 betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä

Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä
• seuraava seinävalu on maanantaina klo 16 alkaen. Valu ja betoniautojen ajo kestää aamuyöhön asti. Paikalla ovat liikenteenohjaajat ohjaamassa liikkujia.
• tiistaina ja keskiviikkona täyttötöitä teleskooppihihnakuljettimella. Eli uusia koneita liittyy työmaavahvuuteen. Tähän työvaiheeseen liittyy murskekuljetuksia Töölönlahdenkatua pitkin.

Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• maankaivuu ja louhintatöiden valmistelevat työt
• itäpäässä louhintojen ensimmäisenä työvaiheena irtiporaus

Ma-pe paalutustyötä laitureilla 13-14 aikavälillä klo 07:00-22:00, ja mahdollisesti yöaikaan
• työalue on rajattu aidoin paalutustyötä varten. Matkustajat pääsevät kiertämään työalueen molemmilta puolilta.
• on mahdollista, että päiväaikaisen matkustajaliikenteen vuoksi tätä työtä tehdään myös yöaikana.

Kuva länsipään sääsuojan sisältä:

27.8.2021 JATKAMME VAHVASTI ETEENPÄIN SAMOILLA TYÖVAIHEILLA KUIN VIIME VIIKOLLA

Tänä viikonloppuna
• mahdollisesti klo 7-18 betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä

Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä
• seuraava valu on suunniteltu perjantaille 3.9.

Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• maankaivuu ja louhintatöiden valmistelevat työt
• itäpäässä alkaa louhintojen ensimmäisenä työvaiheena irtiporaus.

Ma-pe työskentelemme mahdollisesti myös laitureilla 13-14 aikavälillä klo 07:00-22:00
• työalue on rajattu aidoin kaivuuta ja paalutustyötä. varten.
Matkustajat pääsevät kiertämään työalueen molemmilta puolilta.


Ohessa kuva infran rakentamisen karunkauniista ja värikkäästäkin maailmasta 🙂. Kaivinkoneen visiitistä laiturialueella on jo muutama viikko.

20.8.2021 VIIKONLOPUN TOIVOTUKSET!

Meillä työmaalla työskennellään myös viikonloppuna, mutta melko hiljaisia töitä tällä kertaa tiedossa - laitetaan raudoitteita paikoilleen ja kootaan muotteja.

🔹 Tämän viikonlopun työt:
• lauantaina länsipäässä klo 7-18 raudoitus- ja muotitustöitä. Mahdollisesti jatketaan vielä sunnuntaina.

🔹 Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä
• seuraava valu on suunniteltu tiistaille 24.8. klo 18 alkaen, ja tästä kerroimmekin aiemmin tänään

🔹 Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• maankaivuu ja louhintatöiden valmistelevat työt
• itäpäässä alkaa louhintojen ensimmäisenä työvaiheena irtiporaus.

🔹 Ma-pe työskentelemme myös laitureilla 13-14 aikavälillä klo 07:00-22:00
• työalue on rajattu aidoin kaivuuta varten. Kaivuun valmistuttua alkaa paalutustyö, joka tulee kestämään useamman viikon ajan.
Matkustajat pääsevät kiertämään työalueen molemmilta puolilta.

🔹🔹🔹
Aseman matkafiilistä - tiesittekö, että päivittäin täältä päärautatieasemalta lähtee noin tuhat junaa (ja siis myös saapuu)!🚈🚄🚅

20.8.2021 BETONOINTITYÖT LÄNSIPÄÄSSÄ JATKUVAT - Tunnelin muoto alkaa jo hahmottua!
.
Seuraava valu vuorossa tiistaina 24.8.
• Betonipumppu saapuu työmaalle noin klo 17 ja ensimmäiset betoniautot klo 18 lähtien. Aloituksen ajankohdassa on säävaraus - sää määrittelee, milloin pääsemme aloittamaan. Aloituksen ajankohta vaikuttaa suoraan siihen, milloin betonointi loppuu. Kokonaiskesto työlle on noin 8 tuntia.
• Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Betoniautoja saapuu työmaalle 4-5 tunnissa.
• Järjestely vaikuttaa siten jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä. Sen sijaan käytetään lännen puoleista jalkakäytävää. Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

13.8.2021 UUSISTA KUVAKULMISTA TYÖMAAKUULUMISIA

Hienolta näyttää tuolta yläilmoista niin työmaalla kuin kaupunkikin!

Mitä seuraavaksi meillä vuorossa:
🔸️ Tänä viikonloppuna
• lauantaina länsipäässä klo 7-16 muotitustöitä
• raiteiden 8 ja 9 työmaa-alueella työt jatkuvat päivä- ja yöaikaan, jotta raiteet 8 ja 9 ovat taas normaalisti käytössä maanantaina klo 6 jälkeen.

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• maankaivuun ja louhintatöiden valmistelevat työt

🔸️ Puolesta välistä viikkoa alkaen työskennellään myös laitureille 13-14 aikavälillä klo 07:00-22:00
• aitaamme laiturin keskelle työalueen kaivuuta varten. Matkustajat pääsevät kiertämään työmaa-alueen molemmilta puolilta.

Mukavaa viikonloppua!

6.8.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

Hyvältä näyttää niinku pitääki! Pian taas matkat alkavat ja päättyvät laitureille 6 ja 7. Toisessa kuvassa kuljetushommia alkuviikolta.

Tänä viikonloppuna
• pe-la välisenä yönä betonointia illasta aamuun asti (ja betoniautojen liikennettä) urakan länsipäässä.
• lauantaina länsipäässä klo 7-16 muotitustöitä
• raiteiden 6 ja 7 työmaa-alueella työt jatkuvat, jotta raiteet 6 ja 7 ovat taas normaalisti käytössä sunnuntaina klo 12 jälkeen.

Ma-su urakan LÄNSIPÄÄSSÄ päiväaikaan 07:00-22:00
• betonirakenteiden raudoitus- ja muotitustöitä
• yötöitä ei ole länsipäässä ensi viikolla

Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään töitä sekä päiväaikaan että YÖTÖITÄ klo 22:00-07:00
• tiistaina 10.8. aloitamme apusiltojen asennuksen työvaiheen raiteilla 8 ja 9. Tästä tiedotimme eilen.

Mukavaa viikonloppua!

5.8.2021 UUSILLE VÄLIAIKAISELLE JÄRJESTELYILLE JATKOA ENSI VIIKOLLA

Tiistaina 10.8. klo 6 aloitamme apusiltojen asennuksen työvaiheen - nyt raiteilla 8 ja 9. Työvaihe kestää maanantaihin 16.8.

🟨 Muutokset junaliikenteelle: Junaliikenne on täysin estetty raiteilla 8 ja 9 työvaiheen ajan. Junaliikenne on siirretty muille raiteille. Matkustajat voivat seurata normaaliin tapaan junaliikenteeseen liittyvät lähdöt/saapumiset liikennöitsijöiden sivuilta ja aseman alueen näyttötauluilta.

🟨 Laituri 7 on normaalisti käytössä. Laiturin 8 aitaamme työmaakäyttöön tulevan tunnelin kohdalta.

🟨 Laituri 10 on normaalisti käytössä. Laiturin 9 aitaamme työmaakäyttöön tulevan tunnelin kohdalta.

Saadaan siis vielä vähän lisää keltaista väriä ratapihan alueelle!

4.8.2021 JÄRJESTELYJÄ TÄLLÄ VIIKOLLA

🔸️ Työskentelemme tällä viikolla raiteilla ja laitureilla 6 ja 7 tulevan tunnelin kohdalla. Tähän työhön liittyen joudumme sulkemaan myös laiturin 4 työmaa-alueen kohdalla muutamiksi tunneiksi to- ja pe-öinä.
▶️ Tällöin jalankulku laitureille 1-3 siirretään muutamiksi tunneiksi kulkemaan työmaan läpi menevälle kiertoreitille. Opasteet ohjaavat laiturialueella.

🔸️ Betonointityöt länsipään työmaalla jatkuvat. Seuraavaksi perjantaina 6.8.:
• Betonipumppu saapuu työmaalle noin klo 17 ja ensimmäiset betoniautot klo 18 lähtien. Aloituksen ajankohdassa on säävaraus - sää määrittelee, milloin pääsemme aloittamaan. Aloituksen ajankohta vaikuttaa suoraan siihen, milloin betonointi loppuu. Kokonaiskesto työlle on noin 12 tuntia.
• Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Betoniautoja saapuu työmaalle 4-5 tunnissa. Järjestely vaikuttaa jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä. Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

2.8.2021 KAISANTUNNELI MEDIASSA

Vaativat työvaiheet jatkuvat, ja olemassa oleva infra vaatii huomiointia. Aikataulussa ollaan!

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008158091.html

30.7.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

🔸️ Tulevana viikonloppuna
• suunnitelman mukaisesti raiteet 4 ja 5 ovat taas normaalisti käytössä lauantaina klo 12 jälkeen.
• lauantaina länsipäässä klo 7-16 raudoitus- ja muotitustöitä, sunnuntaina mahdollisesti jatketaan

🔸️ Ma-su urakan LÄNSIPÄÄSSÄ päiväaikaan 07:00-22:00
• holvin ja seinien raudoitus- ja muotitustöitä
• valu on suunniteltu torstaille 5.8. noin klo 18 alkaen

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ yötyönä
• muotitustyötä tehdään myös yöaikaan ma-to välillä. Muottien asennukseen liittyen on rakennustyön ääniä.
• torstain valu jatkuu to-pe välisen yön ajan. Valutyön ansiosta betoniautojen liikennöintiä Töölönlahdenkadulla. Valutyön aikana on liikenteenohjaajia paikalla huolehtimassa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta

🔸️ Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään töitä sekä päiväaikaan että YÖTÖITÄ klo 22:00-07:00
• maanantaina 2.8. aloitamme apusiltojen asennuksen työvaiheen raiteilla 6 ja 7
• yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi
Työstä aiheutuva melu ei ole kokoaikaista. Eniten ääntä tulee ponttauksesta, mikä ajoittuu tiistai-illasta ti-ke väliselle yölle.
Mukavaa viikonloppua!

🔶️🔶️🔶️
Kuvassa: Vielä viimeistelyt ja pian taas matkat alkavat ja päättyvät laitureille 4 ja 5 🚝.

30.7.2021 AJANKOHTAISIA JÄRJESTELYMUUTOKSIA URAKAN ITÄPÄÄSSÄ

🔸️ Junaliikenne palaa raiteille 4 ja 5
Lauantaina 31.7. pääsemme palauttamaan junaliikenteen raiteille 4 ja 5.

🔸️ Kulku laitureille 1-3
Laitureille 1-3 pääsee viimeistään huomisesta la 31.7. lähtien laituria 4 pitkin. Samalla suljemme nyt käytössä olevan väliaikaisen, työmaa-alueen läpi menevän reitin. Työmaa-alueen läpi kulkeva reitti on tarvittaessa edelleen pelastuslaitoksen käytössä. Työmaa-aidoissa olevat opasteet ohjaavat kulkijoita.

🔸️Maanantaina 2.8. klo 12 aloitamme apusiltojen asennuksen työvaiheen raiteilla 6 ja 7. Työvaihe kestää sunnuntaihin 8.8. klo 12 asti.

• Muutokset junaliikenteelle: Junaliikenne on täysin estetty raiteilla 6 ja 7 näiden 6 vuorokauden ajan. Junaliikenne on siirretty muille raiteille. Matkustajat voivat seurata normaaliin tapaan junaliikenteeseen liittyvät lähdöt/saapumiset liikennöitsijöiden sivuilta ja aseman alueen näyttötauluilta.
• Laituri 5 on normaalisti käytössä. Laiturin 6 aitaamme työmaakäyttöön tulevan tunnelin kohdalta.
• Laituri 8 on normaalisti käytössä. Laiturin 7 aitaamme työmaakäyttöön tulevan tunnelin kohdalta.

Jalankulkutunnelista pääsee viimeistään huomisesta lähtien sekä portaita että hissillä laiturille 5.

Liikkukaa varovaisesti muuttuneissa järjestelyissä!

28.7.2021 JUNIEN SIJASTA RAITEILLA KONEITA KAIVUREISTA NOSTURIIN

Junia ei nyt lähde raiteilta 4 ja 5, kun tulevan tunnelin kohta on työmaakäytössä. Junien sijaan paikalla vuorottelee eri työkoneiden kavalkadi työvaiheiden vaihtuessa tiiviiseen tahtiin. Nosturikin saadaan työmaalle vielä tällä viikolla.

Junat palaavat laitureille 4 ja 5 lauantaina.

Huom. jalankulkutunnelista ei pääse toistaiseksi kulkemaan laiturille 6, mutta vierellä oleva hissi palvelee normaalisti.

JÄRJESTELYT - betonointityön yhteydessä torstaina 29.7.

Betonointityöt jatkuvat. Seuraavaksi lattialaattaa vuorossa.

🔶️ Betonipumppu saapuu työmaalle noin klo 17 ja ensimmäiset betoniautot klo 18 lähtien. Aloituksen ajankohdassa on säävaraus - sää määrittelee, milloin pääsemme aloittamaan. Aloituksen ajankohta vaikuttaa suoraan siihen, milloin betonointi loppuu. Kokonaiskesto työlle on noin kymmenen tuntia.
Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Betoniautoja saapuu työmaalle 4-5 tunnissa.

🔶️ Järjestely vaikuttaa jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä.

Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

23.7.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

🔸️ Tulevana viikonloppuna
• sunnuntaina 25.7. klo 12 aloitamme apusiltojen asennuksen työvaiheen raiteilla 4 ja 5. Työvaiheesta tiedotimme yksityiskohtaisemmin keskiviikkona.
• länsipäässä muottien rakentamista ja raudoitusta lauantaina ja mahdollisesti myös sunnuntaina klo 8-16

🔸️ Ma-su urakan LÄNSIPÄÄSSÄ päiväaikaan 07:00-22:00
• muiden betonitöiden osalta jo valmiina olevan lohkon holvin muottityöt
• seuraavan lohkon pohjalaatan raudoitus- ja muotitustöitä, pohjalaatan valu on suunniteltu torstaille 29.7. klo 18 alkaen (valmistuu perjantaina aamulla)
• valutyön aikana on liikenteenohjaajia paikalla huolehtimassa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ yötyönä
• pohjalaatan muotitustyötä tehdään myös yöaikaan ma-to välillä. Muottien asennukseen liittyen on rakennustyön ääniä.
• pohjalaatan valu jatkuu to-pe välisen yön ajan. Valutyön ansiosta betoniautojen liikennöintiä Töölönlahdenkadulla.

🔸️ Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään töitä sekä päiväaikaan että YÖTÖITÄ klo 22:00-07:00
• apusiltojen asennusprojekti raiteille 4-5. Työvaiheesta tiedotimme yksityiskohtaisemmin keskiviikkona. Ponttauksen työvaiheesta tulee eniten ääntä
• yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi

🔶️🔶️🔶️
Oheisessa kuvassa työtunnelmia heinäkuiselta kesäyöltä. Työvuoro raidealueella alkaa aina jännitekatkon teolla ja työvaiheiden valmistuttua puretaan jännitekatko. Liikennöitävyyden tarkistamisen jälkeen junat pääsevät palaamaan ko raiteelle.
Täällä ratamaailmassa toimittaessa sovituista aikaikkunoista raiteilla on pidettävä kiinni. Tämä työ onnistui hyvin - kaikki suunnitellut paalut saatiin aikataulussa porattua ja päiväaikainen junaliikenne toimi sen jälkeen normaalisti. Check!

JÄRJESTELYMUUTOKSIA JA YÖTÖITÄ – urakan itäpuolella välillä 25.- 31.7.

Sunnuntaina 25.7. klo 12 aloitamme apusiltojen asennuksen työvaiheen raiteilla 4 ja 5. Työvaihe kestää lauantaihin 31.7. klo 12 asti.

🔶 ️Muutokset junaliikenteelle:
Junaliikenne on täysin estetty raiteilla 4 ja 5 näiden 6 vuorokauden ajan. Junaliikenne on siirretty muille raiteille. Matkustajat voivat seurata normaaliin tapaan junaliikenteeseen liittyvät lähdöt/saapumiset liikennöitsijöiden sivuilta ja aseman alueen näyttötauluilta.

🔶️ Kulku laitureille 1-3:
Laitureille 1-3 pääsee aikavälillä 25.7.-31.7 kulkemaan kuvan mukaisesti työmaa-alueen läpi raiteen 1 kohdalla kulkevaa reittiä pitkin. Tämä sama reitti on myös tarvittaessa pelastuslaitoksen käytössä. Työmaa-aidoissa olevat opasteet ohjaavat kulkijoita.

🔶️ Kulku laiturilla 5-6:
Laituri 6 on normaalisti käytössä. Laiturin 5 aitaamme työmaakäyttöön tulevan tunnelin kohdalta.

Työvaiheita ovat kiskojen poisto, maankaivuu, apusiltojen tuentatyöt, rautatie- ja matkustaja-apusiltojen asentaminen ja jännitekatkon purku. Työstä aiheutuva melu ei ole kokoaikaista. Yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi.

Liikkukaa varovaisesti muuttuneissa järjestelyissä!

JÄRJESTELYT betonointityön yhteydessä tiistaina 20.7.

Betonointityöt jatkuvat! Kaisantunnelin länsipään työmaa-alueella on seuraava seinävalu tiistaina iltapäivällä.

Betonipumppu saapuu työmaalle noin klo 14 ja ensimmäiset betoniautot klo 15 lähtien. Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Betoniautoja saapuu työmaalle kolme tunnissa ja betonointityö valmistuu illan aikana.

Järjestely vaikuttaa jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä.

Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

16.7.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

Tulevana viikonloppuna

• länsipäässä iltapäivällä alkava seinien ja pilareiden valu kestää lauantaiaamuyöhön saakka

• länsipäässä valun muottien purkua ja seinän raudoitusta lauantaina klo 7-16

• itäpäässä yötyönä rautatieapusiltojen perustustöitä raiteilla 8 ja 9

Ma-la urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

• kansilaatan raudoitus- ja muotitustöitä

• seuraavan lohkon pohjalaatan muotitus- ja raudoitustöitä

• yhden seinän valu on suunniteltu tiistai-iltapäivälle 20.7.

• valutyön aikana on liikenteenohjaajia paikalla huolehtimassa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta

Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään pääasiassa YÖTÖITÄ klo 20:00-07:00

• rautatieapusiltojen perustustyöt jatkuvat raiteilla 8 ja 9

• jäteastia-aitauksen siirto laiturilla 9-10 sekä raiteen 9 viereisen laiturin auki kaivuu ja täyttö

• tunnelilinjauksen kohdalla olevan poikittaisen valaisinlinjan poisto raiteiden 4-9 kohdalta

• yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi

JÄRJESTELYT betonointityön yhteydessä pe-la 16.-17.7.

Kaisantunnelin länsipään työmaa-alueella aloitetaan tunnelin seinien ja pilareiden betonivalu perjantai-iltapäivänä 16.7.

Betonipumppu saapuu työmaalle perjantaina noin klo 14 ja ensimmäiset betoniautot klo 15 lähtien. Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Betoniautoja saapuu työmaalle kahdesta kolmeen tunnissa ja betonointityö kestää lauantaina aamuyöhön asti.

Järjestely vaikuttaa jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä.

Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

Tulevana viikonloppuna

• länsipäässä tunnelin seinien raudoitustyötä lauantaina klo 7-16

• itäpäässä jatketaan töitä raiteilla 6 ja 7 yöratatyökatkojen sallimissa rajoissa

Ma-la urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00 ja perjantaina myös YÖTÖITÄ klo 22:00-03:00

• seuraavan pohjalaattaosion valmistelevia töitä

• seinien raudoitus- ja muotitustöitä

• seinien ja pilareiden valu on suunniteltu alkamaan perjantai-iltapäivänä 16.7. kestäen lauantaiaamuyöhön saakka

• valutyön aikana on liikenteenohjaajia paikalla huolehtimassa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta

Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään pääasiassa YÖTÖITÄ klo 20:00-07:00

• rautatieapusiltojen perustustöitä raiteilla 6, 7, 8 ja 9

• jäteastia-aitauksen siirto laiturilla 7-8 sekä raiteen 7 viereisen laiturin aukikaivuu ja täyttö

• kaapelitöitä raidealueella muutamana yönä, mutta tämä työvaihe ei aiheuta melua

• yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi

TYÖMAATIEDOTTEET

Tästä näet uusimmat Kaisantunnelin työmaatiedotteet kahden viikon ajalta. Vanhempiin työmaatiedotteisiin voit tutustua arkiston kautta.

TULEVIA TÖITÄ LAITURIALUEELLA
Laitureiden 5-6, 7-8 ja 9-10 metalliset jäteastia-aitaukset sijaitsevat Kaisantunnelin linjauksen kohdalla, joten ne täytyy siirtää työmaan ajaksi n. 20m asemarakennuksen suuntaan.
Aloitamme työt tänä iltana, ti 6.7,  laiturilla 5-6 nykyisen aitakehikon irrottamisella ja väliaikaisen aitauksen rakentamisella. Jäteastiat ovat aamulla uudessa sijainnissaan. Kulkuyhteydet säilyvät uudessa järjestelyssä aitauksen molemmin puolin.
Lisäksi raiteen 5 viereistä laituria kaivetaan auki alla olevien rakenteiden selvittämiseksi tulevia työvaiheita varten. Kaivuukohta täytetään ja laiturin pinta tasataan aamuksi.
Tulevana yönä 6-7.7 junat eivät kulje raiteilla 4 ja 5 aiemmin ilmoitettujen ratatyökatkon mukaisesti. Jalankulkijat pääsevät kulkemaan töiden aikana raiteen 6 junille.

2.7.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

🔷️ VIIKONLOPPUNA
• työmaan länsipäässä 500m2 kokoisen tunnelin pohjalaatan valu alkaa tänään illalla ja kestää lauantaina aamuyöhön asti
• valutyön aikana on liikenteenohjaajia paikalla huolehtimassa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta
• laatan jälkihoito viikonlopun aikana muutamien henkilöiden voimin
• jatketaan töitä raiteilla 4 ja 5 yöratatyökatkojen sallimissa rajoissa

🔷️ Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään pääasiassa YÖTÖITÄ klo 20:00-07:00
• rautatieapusiltojen perustustöitä raiteilla 4, 5, 6 ja 7
• yöaikaan kulkureitti laitureille 1-3 ja laiturin 4 pohjoisosaan on työmaa-alueen läpi raiteen 1 kohdalta
• päiväaikaan matkustajat kulkevat normaalisti laiturilla 3-4
• yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi.
Työvaiheet raiteilla yöaikaan ovat seuraavat: jännitekatkon teko, koneiden mobilisaatio, valmistelevat työt, perustustyö ja jännitekatkon purku. Työstä aiheutuva melu ei ole kokoaikaista. Peruste yötyölle on rautatieliikenteen tarpeet päiväaikana.

🔷️ Ma-su urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• tämän viikonlopun valun muottien purkua
• seuraavien seinä- ja pohjalaattavalujen valmistelua (heinäkuun aikana tulossa vielä kaksi valua)
Mukavaa viikonloppua ja kesäpäiviä! ☀️

Kuvissa olevia ensimmäisen pohjalaatan raudoitteita voi vielä ihastella maastossa muutaman tunnin ajan! Sen jälkeen ne peitetään betonilla, ja pääsevät palvelemaan varsinaisessa tehtävässään eli tulevan tunnelin ja pyöräparkin lattian rakenteena.

JÄRJESTELYT betonointityön yhteydessä pe-la 2.-3.7.

Kaisantunnelin länsipään 500 m2 pohjalaatan betonivalu tehdään pe-la välisenä yönä 2.-3.7.
Betonipumppu saapuu työmaalle perjantaina noin klo 17 ja ensimmäiset betoniautot klo 18 lähtien. Betoniautot peruuttavat Töölönlahdenkadulta pohjoisen suunnasta portille. Noin viisi betoniautoa/tunti on lisänä kadun liikenteessä. Autovirta ei siten ole jatkuvaa. Betonointityö kestää lauantaina aamuyöhön asti.

Järjestely vaikuttaa jalankulkijoiden liikkumiseen Töölönlahdenkadulla. Jalkakäytäväosuus työmaa-aidan puoleisella osuudella ei ole valun aikana käytössä.
Valun aikana on paikalla liikenteenohjaajia huolehtimassa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta.

VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

Tulevana viikonloppuna töitä länsipäässä

  • 500m2 kokoisen tunnelin pohjalaatan muotitus- ja raudoitustyötä perjantaina ja lauantaina
  • työaika on klo 7:00-18:00

Ma-su urakan ITÄPÄÄSSÄ tehdään pääasiassa YÖTÖITÄ klo 20:00-07:00

  • rautatieapusiltojen perustustöitä raiteilla 4 ja 5
  • yöaikaan kulkureitti laitureille 1-3 ja laiturin 4 pohjoisosaan on työmaa-alueen läpi raiteen 1 kohdalta
  • päiväaikaan matkustajat kulkevat tiistaina käyttöönotettuja väliaikaisia kulkusiltoja pitkin laiturilla 3-4
  • yötöitä tehdään turvallisuussyistä ja päiväaikaisen junaliikenteen mahdollistamiseksi

Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00 ja perjantaina myös YÖTÖITÄ klo 22:00-06:00

  • tunnelin pohjalaatan muotitus- ja raudoitustyötä
  • pohjalaatan valu on suunniteltu alkamaan perjantai-iltana 2.7. ja valutyöt kestävät lauantaiaamuyöhön saakka
  • valutyön aikana on liikenteenohjaajia paikalla huolehtimassa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta

Hyvää juhannusta!

 

18.6.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT


Tulevana viikonloppuna töitä länsipäässä
- sunnuntaina ajetaan louhetta pois työmaalta
- alustavasti työaika on klo 7:00-15:00

Ma-Pe urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
- kaapelityöt
- uusi kulkujärjestely otetaan käyttöön. Tästä tiedotimme tiistaina.
- kaivetaan laiturille 3-4, laiturin läpi 4 m leveä n. 1m syvä kaivanto, jonka päälle tulevat väliaikaiset kulkusillat

Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
- maankaivuuta
- 500m2 kokoisen tunnelin pohjalaatan muotitus- ja raudoitustyö
- pohjalaatan valutyö on näillä näkymin kesäkuun viimeisellä viikolla

Ensi viikolla on myös YÖTÖITÄ ma-ti välisenä yönä, kun teemme järjestelymuutoksia urakan itäpäässä.

Kuva länsipäästä lyhennettyjen raiteiden 18 ja 19 kohdalta. Tällä kohdalla huristellaan sitten tulevaisuudessa tunneliin sisään, ja laitetaan pyörä telineeseen kaupunkireissun ajaksi.

Mukavaa viikonloppua!

15.6.2021 JÄRJESTELYMUUTOKSIA - ensi viikolla urakan itäpäässä

Teemme järjestelymuutoksen urakan itäpäässä ma-ti 21.-22.6. välisenä yönä. Yöllä rakennetaan väliaikaiset kulkusillat jalankulkijoille laiturille 3-4 työmaa-aitamme kohdalle.

Ko yönä jalankulkijat pääsevät kulkemaan työmaa-alueemme keskelle rakennettua reittiä pitkin.

Uuden järjestelyn vaikutukset ti 22.6. alkaen:
🔸️ Uudessa järjestelyssä matkustajat kulkevat väliaikaisia kulkusiltoja pitkin laiturilla 3-4. Kulkusiltojen alle tulee työmaakaivanto. Reitti itsessään on nykyinen eli tuttu käyttäjille.

🔸️ Pelastusviranomaisten reitti laitureille 1-3 ja laiturin 4 pohjoisosaan on työmaa-alueen läpi raiteen 1 kohdalta.

🔸️ Jalankulkijat voivat halutessaan käyttää myös pelastusreittiä kulkiessaan laitureille 1-3. Mikäli joudumme välillä sulkemaan tämän reitin jalankulkijoilta, suljemme sen metallisilla verkkoaidoilla.

11.6.2021 ENSI VIIKON TYÖT

Urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
- kaapelityöt
- uusien kulkujärjestelyjen valmistelevat työt

Urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

- tunnelin pohjalaatan alustan rakentaminen
- tunnelin pohjalaatan muotitustyö alkaa
- valutyö näillä näkymin kesäkuun viimeisellä viikolla

Ensi viikolla ei ole yötöitä.

Viikonloppuna emme myöskään työskentele.

Mukavaa viikonloppua! Naapurin miehet ovat näköjään taas ajan henegessä mukana.

HIENOT UUTISET - Vaiheen 1 louhinnat valmistuivat tänään 💥

🔸️ Saimme tänään valmiiksi vaiheen 1 louhinnat urakan länsipäässä, hyvin aikataulussa! Kaikki, mikäli oli räjäytettävissä, on nyt räjäytetty.

🔸️ Huomisen su 6.6. ja aikavälin 7.6.-20.6. räjäytysikkunat on peruutettu.

🔸️ Seuraavan kerran Kaisantunnelissa louhitaan loppukesästä itäpään urakka-alueella. Tiedotamme niistä räjäytysikkunoista ja aloittamisen ajankohdasta lähempänä.

Rauhallista viikonlopun jatkoa! Ja juhlavaa viikonlopppua valmistuneille. 🌷 

  

4.6.2021 ENSI VIIKON TYÖT

🔶️ Urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

  • kaapelityöt ja valmistelevat työt

🔶️ Raiteiden 18-12 välillä vesiletkun asennusta nostokorista käsin noin puolivälissä viikkoa, aseman puoleisessa päässä.

🔶️ Urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

  • louhintatöitä: louhinnan viimeistelytöitä, louheenkäsittelyä
  • maatöitä: tunnelin pohjalaatan alustan rakentaminen

🔸️🔸️🔸️

Olemme louhinnoissa jo erittäin hyvässä vaiheessa, ja mikäli viikonlopun jälkeen jää vielä louhittavaa niin ikkunat ovat seuraavat.
Arkipäivisin (ma-pe) 7.6.-18.6.:
- aikavälillä 10:48-10:58
- aikavälillä 13:48-13:53
- aikavälillä 19:04-19:18
- varalla on aikaväli 21:48-21:58

LAUANTAISIN ja SUNNUNTAISIN 12.-13.6. ja 19.-20.6.
- aikavälillä 9:48-9:58
- aikavälillä 13:48-13:58
- aikavälillä 17:48-17:58
- varalla on aikaväli 18:48-18:58
🔸️🔸️🔸️

Ensi viikolla ei ole yötöitä.
Mukavaa viikonloppua! Tänäkin viikonloppuna työskentelemme länsipäässä.

 

4.6.2021 HYVÄÄ MAAILMAN YMPÄRISTÖPÄIVÄÄ HUOMENNA 5.6.!

Teemana tänä vuonna on ekosysteemien palauttaminen luonnontilaan, mutta kerrotaan me tällä kertaa, miten Kaisantunnelin hankkeessa huomioidaan ympäristö 🙂.

🌱 Hankkeemme lopputuloksena syntyvät tunneli ja pyöräparkki edistävät jalankulkua ja pyöräilyä. Lopputulos on siten ympäristöystävällinen, mutta sen lisäksi ympäristöseikat ovat huomioituina koko hankkeen elinkaaren ajan!

🌱 Hankkeen monialainen suunnitteluryhmä on selvittänyt kehitysvaiheessa rakentamisen aikaisia ympäristövaikutuksia. Melumallinnus on työkalu, jolla työnaikaista melua on ennakoitu ja ohjattu. Nyt rakentamisen aikana melua sekä tärinää seurataan ja tehdään tarvittaessa työnaikaisia, korjaavia toimenpiteitä. Esimerkkinä voi mainita, että meluavimpien äänilähteiden läheisyyteen on sijoitettu äänieristeseiniä vaimentamaan melua.

🌱 Kun rakennetaan keskellä olemassa olevaa infraa ja kaivuu/louhinta ulottuvat 8m syvyyteen asti, on suunnittelussa huomioitu myös pohja- ja orsivedet. Kun louhinta ja kaivuu hankkeessa etenee, pohjavesitasapainon seuranta ja ylläpitäminen on tärkeää alueen infran kannalta. Kaivantoveden kierrättäminen alueella on ekologista sen sijaan, että otettaisiin uutta, puhdasta vettä kiertoon.

🌱 Kiertotalouden osalta voi todeta, että mahdollisuuksien mukaan hanke hyödyntää maat ja louheen. Tämä on arkipäivää varmastikin kaikissa infrahankkeissa.

🌱 Yhtenä erikoisuutena Kaisantunnelissa voi mainita, että hankkeen ainutlaatuinen ympäristö radan varrella mahdollistaa koneiden tuonnin työmaalle myös ratateitse kumipyörien sijaan.

🌱 Lopuksi vielä todettava, että laadukas työ on kestävää.

Paljon jo tehdään, ja seuraamme herkällä korvalla tulevaisuuden tarpeita liittyen ympäristökysymyksiin kaupunkisuunnittelussa ja -rakentamisessa!

Kuvitukseen sopii kuva naapurista, Kaisaniemenpuistosta. HAMn sivuilta löytyi, että Helsingin kaupunki osti Nuori hirvi -veistoksen jo vuonna 1929 Jussi Mäntyseltä ja sijoitti sen puistoon. Hirvi kuuluu Mäntysen suomalaisia villejä eläimiä kuvaavaan sarjaan.

3.6.2021 HYVÄÄ MAAILMAN POLKUPYÖRÄPÄIVÄÄ!

Tässäkin hankkeessa rakennamme polkupyöräilyn näkökulmasta uutta, parempaa infraa. 🚲🚲🚲🚲🚲

 

3.6.2021 KAISANTUNNELIN NÄKYVYYS MEDIOISSA JATKUU!

Uusin Infran taju -artikkeli on julkaistu. Tällä kertaa aiheena on Kaisantunneli vilkkaassa ympäristössä. Haastateltavana oleva projektijohtaja Juha Viitala toteaa mm. seuraavasti:

”Olemme olleet mukana monissa vaativissa louhintakohteissa, mutta Kaisantunneli on sijaintinsa puolesta vielä haastavampi. Toisaalta tämä on myös nykytrendi – infratyökohteet ovat entistä useammin taajamissa ja kaupunkikeskustoissa. Kun tilaa on vähän, on mentävä maan alle."

Mielenkiintoinen juttu – käykäähän lukemassa!

https://infrantaju.destia.fi/./kaisantunneli-on-haastava...

 

2.6.2021 LOPUT TÄMÄN PÄIVÄN JA HUOMISEN RÄJÄYTYKSET PERUTTU

Emme tee räjäytyksiä enää tänään ja huomisetkin räjäytysikkunat peruttu.

Nyt ajamme louhetta pois työmaalta.

Räjäytystyöt jatkuvat taas perjantaina ja viikonloppuna.

Viikonlopun aikana näemmekin sitten, jatkuuko louhinta länsipäässä tällä erää vai vasta ns. syksymmällä.

31.5.2021 KAMERA KÄVI TÄNÄÄN TYÖMAALLA

Kuvausryhmä teki tänään Kaisantunnelilla DNA Businessille videota, jossa esillä Destian näkemystä infra-alan digitalisaatiosta ja myös esim. tietomallien käytöstä Kaisantunnelin hankkeessa.

Samalla nauhoitettiin myös DNA Businessin ja Sähköteknisen Kaupan Liiton Bittejä ja watteja -podcast -jakoa. Tuotokset julkaistaan myöhemmin kerrottavana ajankohtana.

Pysyhän kuulolla!

 

TYÖMAAN AIKATAULU JA TYÖAJAT

Hankkeen kehitysvaihe alkoi heinäkuussa 2020. Kehitysvaiheen aikana tehtiin valmistelevia töitä kuten mittauksia, maaperätutkimuksia, työmaa-alueen aitaamista ja raidejärjestelyjä. Varsinainen tunnelin rakentaminen alkoi tammikuussa 2021.  Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä tunneli on alkusyksystä 2023.

YHTEYSTIEDOT

Voitte olla yhteydessä Facebook-sivustomme kautta: https://www.facebook.com/kaisantunneli .

Kysymyksiä ja palautetta voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kaisantunneli_palaute@destia.fi

Projektin päivystysnumero on 046-886 3082.

HUOM! Mikäli olet alueen yrittäjä, ilmoitathan palautesähköpostiimme yhteystietonne, niin saamme teidät sähköpostitiedotuksen piiriin.

PERUSTIEDOT KAISANTUNNELIN SUURHANKKEESTA

  • Kaisantunneli on uusi pyöräily- ja jalankulkuyhteys Helsingin päärautatieaseman ratapihan ali.
  • Kaisantunnelin urakoitsija on Destia ja tilaaja Helsingin kaupunki.
  • Tunnelin päät ovat Töölönlahdenkadullla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa.
  • Tunneli tulee helpottamaan pyöräilyä itä-länsi-suunnassa ja vähentää siten pyöräliikennettä rautatieaseman edessä.
  • Uusi tunneli sujuvoittaa jalankulkijoiden ja junalla matkustavien liikkumista.
  • Tunnelin yhteyteen rakennetaan pyöräpysäköinti melkein tuhannelle polkupyörälle.
  • Tunnelin leveys on noin 8 metriä ja korkeus 3 metriä. Pyöräkaista on 4 metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.