Kaisantunneli

TERVETULOA SEURAAMAAN KAISANTUNNELIN HANKKEEN VIESTINTÄÄ

Kaisantunnelin urakka on suurhanke Helsingin päärautatieaseman ratapihalla. Baanojen jatkeeksi tuleva Kaisantunneli on tulevaisuuden uusi, nopea pyöräily- ja jalankulkuyhteys Kansalaistorilta Kaisaniemenpuistoon.

TYÖMAATIEDOTTEET
Tästä näet uusimmat Kaisantunnelin työmaatiedotteet kahden viikon ajalta. Vanhempiin työmaatiedotteisiin voit tutustua arkiston kautta.

3.12.2021 Tarkkaa on!

Kuvissa räjäytettävä kenttä täkkäysmattojen alla - tilannekuvaa eri suunnista. Tämä hanke on loistava esimerkki kaupunkiympäristön tarkasta, varovaisesta louhinnasta. Olemassa olevien ja uusien rakenteiden välittömässä läheisyydessä suojauksista huolehditaan täkkäysmatoilla. Paras ja eniten käytetty vaihtoehto ovat nämä rengasmatot. Hyvä, että hyötykäyttöä löytyy käytöstä poistetuille renkaillekin.

🔸️ Tänä viikonloppuna emme tee louhintatöitä, itäpäässä edistetään kaivuutöitä päiväaikaan siltojen alla.

🔸️ Maanantaina itäpäässä kaivuuta siltojen alla (ei siten ole kovin meluavaa työtä). Hyvää itsenäisyyspäivää toivottelemme!🇫🇮

🔸️ Ti-ke teemme työmaa-aitaan muutoksia laitureiden 1-2 alkupäässä. Laitureilla on ajoittain työmaaliikennettä.

🔸️ Ti-pe laitureiden 14-17 alkupäässä kovaääniset työvaiheet jatkuvat
- yksi räjäytysikkunoista aikaisin aamulla/yöllä, muut päiväaikaan)
- päiväaikaan louhintaporausta ja louheenlastausta. Louhintaporaus on kovaäänistä.
- yöaikaan maanajoa pohjoisen kautta

🔸️ Ma-su urakan itäpäässä päiväaikaan maankaivuuta ja kaivannon tuentaa. Yöaikaan mahdollisesti hiljaisempia tukiseiniin liittyviä töitä

🔸️ Ti-pe urakan länsipäässä louheenajoa päiväaikaan työmaa-alueelta Töölönlahdenkadun suuntaan. Kuorma-autoja lähtee työmaalta 2-3 tunnissa. Kuljetuksista voi aiheutua tilapäistä häiriötä jalankulkijoille, paikalla on liikenteenohjaus.

2.12.2021 Vaihdetaan vähän kuvakulmaa!

Talviset terveiset Kaisantunnelilta muutaman ilmakuvan kera. Talven saapuessa olemme valmiina niin työvaiheiden kuin talvivaatetilausten osalta.

Pieni pakkanen ei tämänhetkisiä töitämme haittaa - kaivuu ja louhinta jatkuvat. Betonityöt on sopivasti saatu valmiiksi tällä erää, ja niitä jatkamme kevään koittaessa. Ajoitukset menivät siten nappiin taidolla ja suunnitellusti! Ennakointi 💪.

Komeat on näkymät, eikös!

26.11. 2021 VIIKONLOPPUNAKIN edistämme hanketta

🔸️ Pe-la välisenä yönä paalutusta laiturin 14 aseman puoleisessa päässä. Paalutus tunnetaan mm. siitä, ettei tulosta ilman ääntä. Pahoittelemme!

🔸️ Itäpäässä kaivuutöitä päiväaikaan siltojen alla.

RÄJÄYTYSTYÖT JATKUVAT TAAS ENSI VIIKOLLA

🔸️ Ma-su urakan itäpäässä päiväaikaan kaivannon tuentatyöt ja maankaivuu.

🔸️ Ma-pe urakan länsipäässä louheenajoa päiväaikaan työmaa-alueelta Töölönlahdenkadun suuntaan. Kuljetuksista voi aiheutua tilapäistä häiriötä, joten paikalla on liikenteenohjaaja.

🔸️ Ma-su laitureiden 14-17 alkupäässä päiväaikaan louhintaporausta ja louheenlastausta. Molemmat työvaiheet ovat tunnetusti kovaäänisiä.

💥 Räjäytystyöt jatkuvat tiistaina 30.11. klo 10:30 työalueella laitureiden 14-17 välillä.
Tässä yhteenosovituksen tuotoksena syntynyt räjäytysikkunoiden koonti loppuvuodelle - näillä mennään 💪:
ma-pe 30.11.-10.12. paitsi ma 6.12.
- klo 5:20-5:30
- klo 10:30-10:35
- klo 18:18-18:23
- vara klo 19:13-19:18
la 4.12., 11.12., 18.12., 8.1. ja 15.1.
- klo 7:20-7:25
- klo 11:50-11:55
- klo 15:50-15:55
- vara klo 16:50-16:55
su 5.12. ma 6.12., su 12.12., 19.12., 26.12., 2.1., 9.1., 16.1. ja to 6.1.
- klo 8:20-8:25
- klo 12:28-12:33
- klo 16:28-16:33
- vara klo 17:28-17:33
ma-pe 13.12.-14.1. paitsi pe 24.12., 31.12. ja to 6.1.
- klo 5:00-5:10
- klo 10:30-10:35
- klo 18:18-18:23
- vara 19:13-19:18

💥 Millaisia vaikutuksia räjäytystöillä on?
• Räjäytystyöt tulevat vaikuttamaan lyhytaikaisesti, kolme kertaa vuorokaudessa matkustajien liikkumiseen Helsingin päärautatieaseman laitureilla 13-18. Kulku näille laitureille katkaistaan väliaikaisesti matkustajaturvallisuuden varmistamiseksi. Kulkuun asema-alueella tulee siten ajoittain viivettä.
• Räjäytystöiden ajankohtina uusia junia ei saavu lähiraiteille
• Ennen räjäytyksiä soitetaan katkonaista varoitusääntä, mikä varoittaa alueella liikkujia työvaiheesta.
• Paikalla olevat liikenteenohjaajat rajoittavat ja ohjeistavat kulkijoita laiturialueella ennen jokaista räjäytystä.
• Liikenteenohjaajien ohjeiden kuuntelu on turvallisuuden kannalta olennaista kaikille alueella liikkujille 

19.11.2021 MAANANTAINA ISOJA MUUTOKSIA JÄRJESTELYISSÄ JA VALJASTETAAN LISÄÄ KONEVOIMAA KÄYTTÖÖN

Varaa siten matkaan vähän ylimääräistä aikaa!

🔸️ Pe-la 19.-20.11. ja la-su 20.-21.11. välisinä öinä raiderakenteiden siirtoa raiteilla 14-15. Ko raiteilla ei ole työn aikana junaliikennettä.

🔸️ Su-ma 21.-22.11. välisenä yönä saadaan lisää konevoimaa kaivamaan ja poraamaan uudelle työalueelle. Meluavaa työtä ei tällöin vielä aloiteta, mutta koneet saapuvat!

🔸️ Ma-pe urakan itäpäässä raiteilla 4-9 yöaikaan raidetöitä ja päiväaikaan kaivannon tuentatöitä sekä maankaivuuta

🔸️ Maanantaina uusi järjestely käyttöön koko laajuudessaan/komeudessaan

  • laiturien 14-17 alkupää suljettuna pois matkustajien käytöstä
  • rakennetaan raiteet 14-17 ylittävä kävelyreitti noin 80m pohjoisemmaksi verrattuna ko laitureiden normaaliin päätekohtaan
  • maanantaista alkaen matkustajat pääsevät parhaiten laituria 13 pitkin laitureille 13-17. Kulkeminen on mahdollista myös laituria 18 pitkin, mutta ohjaamme matkustajat mieluummin laiturin 13 kautta, koska laituri 13 on uudessa järjestelyssä leveämpi kuin laituri 18.

🔸️ Ma-pe laitureiden 14-17 alkupäässä on yöaikaan maanajoa. Päiväaikaan työvaheina maankaivuu ja louhintaporaus. Louhintaporaus on perinteisesti kovaäänistä työtä.

Noudatattehan työmaa-aitojen ohjausta niin kulkeminen sujuu turvallisesti! Liikenteenohjaajia on paikalla.

Tähän järjestelyyn ehtii vielä tottua, koska se on voimassa alkusyksyyn 2022 asti

11.11.2021 RATAPIHALLA TAPAHTUU NYT TIHEÄLLÄ TAHDILLA

🔸️ Pe-la 12.-13.11. ja la-su 13.-14.11. välisinä öinä raiderakenteiden siirtoa raiteilla 16-17. Ko raiteilla ei ole työn aikana junaliikennettä.

🔸️ Su-ma 14.-15.11. välisenä yönä saadaan konevoimaa kaivamaan uudella työalueella raiteiden 16-17 kohdalla. Alkuviikosta päästään aloittamaan myös maanajo. Maiden kuljetusreitti on laitureita pitkin pohjoisen kautta. Työvaihe kestää muutamia viikkoja, ja tapahtuu yön pimeinä tunteina.

🔸️ Roskisaitauksia puretaan nyt loppuviikosta laitureilla 15-16 ja 17-18. Työn vaikutus matkustajiin on vähäinen, kun aitaukset ovat sen verran pohjoisemmassa laiturialueella.

🔸️ Lähiviikkojen aikana rakennetaan raiteet 14-17 ylittävä kävelyreitti
ja tilanne maastossa muotoutuu oheisen kuvan mukaiseksi.

Noudatattehan työmaa-aitojen ohjausta niin kulkeminen sujuu turvallisesti!

 

5.11.2021 VIIKONLOPUN REISSUILLE UUSISTA LÄHTÖKUOPISTA

Uudet "lähtökuopat" laitureilla 14-17. Ja sitten katse kohti seuraavia työvaiheita:

🔸️ ITÄPÄÄSSÄ tänä viikonloppuna päiväaikaan maankaivuutöitä tunnelissa

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ päiväaikaan kaivannon tuentatöitä ja maankaivuuta

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ päiväaikaan luiskan rakentamista tulevaa työmaa-ajoa varten ja valutöitä. Näihin liittyen työmaaliikennettä Töölönlahdenkadulla.

🔸️ Loppuviikosta YÖTÖITÄ raiteilla 16 ja 17. Raiderakenteiden siirtotyön aikana ko raiteilla ei ole junaliikennettä.

Mukavia junamatkoja ja viikonloppua 🙂.

 

 

4.11.2021 Vaihe vaiheelta valmista - raiteet 18 ja 19 ennallistettu! 💪

Maan alla suunta kohti itää.

Hienoa katsottavaa tältä aamulta 🙂.

 

3.11.2021 JÄRJESTELYTIEDOTE - loppuviikosta muutoksia raiteille ja laitureille

Varaa siten matkaan vähän ylimääräistä aikaa.

🔸️ Torstaina 4.11. aamulla:
• raiteet 18 ja 19 palautetaan täyteen pituuteensa
• raidetta 17 lyhennetään, ja junat pysähtyvät tällä raiteella 95m pohjoisempana. Matkustajien matka junalle/junalta siten pitenee.

🔸️ Perjantaina 5.11. aamulla
• raiteita 14, 15 ja 16 lyhennetään, ja junat pysähtyvät näillä raiteilla 95m pohjoisempana. Matkustajien matka junalle/junalta siten pitenee.

🔸️ Ensi viikosta lähtien aloitetaan rakentamistyöt raiteiden 14-17 alkupäässä. Työalue aidataan lähiviikkojen aikana alla olevan kuvan mukaiseksi, ja tiedotamme etenemisen mukaan tehtävistä järjestelyistä.

Näihin järjestelyihin ehtii jälleen tottua, sillä ne ovat voimassa alkusyksyyn 2022!

29.10.2021 Pimeää kohti mennään, ja me vielä oikein hakeudumme PIMEIMPIIN PAIKKOHIN ja PIMEIMPIIN KELLONAIKOIHIN töihin! 🌃

Oheisessa kuvassa suurin paalutuskoneemme, minkä valjastimme projektille (eli siis pienin) 😊. Kätevä tunnelin uumenissa! Lisäksi ensi viikolla arkena tulemme töihin melkein joka yö.

Toisessa kuvassa oleva näkymä on pian historiaa sillä ensi viikon perjantaina raiteiden ja laitureiden 18 ja 19 tilanne junille ja matkustajille palautetaan vastaavaksi kuin ennen projektia. Niin se aika on rientänyt.

ENSI VIIKOLLA HANKKEELLA YÖAIKAAN:
🔸️ sepelinajoa raiteille 18 ja 19 ma-ti ja ti-ke öinä (joko Elielinaukion tai laiturin 19 pohjoispään suunnasta)
🔸️ raiteet 18 ja 19 ennallistetaan täyteen pituuteensa ensi viikolla yöaikaan ke-to ja to-pe. Näinä öinä pyöräkuormaajaliikennettä Elielinaukion suunnasta.

Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ PÄIVÄAIKAAN tehdään kaivannon tuentatöitä. Lisäksi ohjelmassa maankaivuu ja louhinnan valmistelevat työt (räjäytysreikien poraamista).

Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ PÄIVÄAIKAAN
🔸️ sepelöintitöitä
🔸️ hiekkapuhallusta teltan sisällä maanantaina aamulla noin klo 10 alkaen, kestää maanantaipäivän.
🔸️ täyttötöitä, joihin liittyy murskekuljetuksia.
🔸️ kaukolämmön ja sähkön muutostyö Töölönlahdenkadun varrella, työmaa-aidan vieressä

Mukavaa, pimeää viikonloppua!

 

22.10.2021 AJANKOHTAISTA KAISANTUNNELILLA

HIENOA, niin ne hommat etenevät - matkustajien reitti raiteiden 18 ja 19 yli on nyt purettu, ja laituri 19 on koko pituudeltaan lopullisesti matkustajien käytössä. Vielä tosin joutuu muutamia kymmeniä metrejä pohjoisemmaksi menemään junaan kyytiin hypätäkseen, mutta PIAN PIAN tilanne normalisoituu. Raiteiden 18 ja 19 ennallistaminen täyteen pituuteensa on tämänhetkisen työnsuunnittelun mukaisesti marraskuun alkupuolella.


🔸️ Tulevana viikonloppuna pieniä töitä teltan sisällä raiteen 19 alkupäässä.
🔸️ Arkena päivisin ensi viikolla ITÄPÄÄSSÄ kaivannon tuentatöitä ja louhinnan valmistelevia töitä.
🔸️ Arkena päivisin ensi viikolla LÄNSIPÄÄSSÄ
• raiteella 19 teltan sisällä raiteen ennallistamiseen liittyviä töitä
• täyttötöitä, joihin liittyy murskekuljetuksia. Pieni valutyö maanantaina aamulla. Paikalla liikenteenohjaajat.
• kaukolämmön ja sähkön muutostyö Töölönlahdenkadun varrella, työmaa-aidan vieressä
🔸️ Ke- to ja to-pe YÖAIKAAN raiteiden tuentaa ja sähköratatöitä

🔸️🔸️🔸️
Ensi viikolla 25.-29.10. vietetään Rakennusteollisuuden turvallisuusviikkoa. Turvallisuusviikon aikana yritykset järjestävät turvallisuusaiheisia tapahtumia. Turvallisuusviikon aikana meidänkin hankkeella teemoina siisteys, töiden suunnittelun merkitys ja liikenneturvallisuus. Turvallisuuteen kiinnitettävä luonnollisesti kaikkina päivinä huomiota. Kuitenkin turvallisuusviikon teema-ajattelusta voi poikia uusia havaintoja ja ideoita toiminnan parantamiseen! Meillä 200 tapaturmatonta päivää, mistä olemme todella onnellisia!

 

19.10. 2021 JÄRJESTELYTIETOJA

Tänään aukaisimme kulun laiturille 19 ihan sen alkupäästä asti.

Raiteiden 18 ja 19 alkupäässä olevat juna-aikataulunäytöt eivät ole enää työmaa-aitojemme takana, joten ne ohjaavat matkustajia jatkossa oikealle laiturille.

Joudumme valitettavasti lähipäivien kuluessa välillä vielä hetkittäin sulkemaan tämän nyt avatun kulkureitin, ja palauttamaan kulkijat käytössä olleelle väliaikaiselle reitille laiturin 18 kautta. Pahoittelumme, mutta syynä ovat raiteiden 18 ja 19 alkupään ennallistamiseen liittyvät lukuisat työvaiheet.

 

 

15.10.2021 Miten asfaltoinnista tuleekin niin helposti mieleen aurinkoinen, kuuma kesäpäivä - muulloinkin asfaltoidaan!

Me asfaltoimme viime yönä, ja seuraavanlaisia töitä tiedossa lähipäivinä:

🔸️ Viikonloppuna työskentelemme LÄNSIPÄÄSSÄ yöaikaan. Teemme raiteiden ennallistamiseen liittyviä töitä raiteilla 18 ja 19. Muun muassa kiskokuljetus saapuu työmaalle. Työt vaikuttavat matkustajien liikkumiseen, ja liikenteenohjaajat ovat paikalla ohjeistamassa haitan aikana.

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00 teemme kaivannon tuentatöitä

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• avaamme laiturin 19 matkustajien käyttöön
• täyttötöitä murskekuljetuksineen sekä pieni valutyö puolessa välissä viikkoa. Paikalla liikenteenohjaajat.
• jalankulkijoille tulee pieni kiertoreitti Töölönlahdenkadun työmaa-aidan viereen

Mukavaa viikonloppua!

15.10.2021 HANKE ETENEE - MATKUSTAJIEN PALUU LAITURILLE 19

Vielä viikonloppuna tarvitsemme laituria 19 raiderakenteita siirtäessämme, mutta sitten vapautamme sen matkustajien käyttöön. Ensi viikon alkupuolella on sitten hyvä kulkea uudella asfaltilla!

Pääsemme sen jälkeen purkamaan myös käytössä olleen kiertoreitin, joka nyt ylittää raiteet 18 ja 19.

Junat eivät vielä ensi viikolla pääse ihan raiteidensa (18 ja 19) päähän asti, mutta tämäkin parin viikon päästä jo!

AJANKOHTAISTA

🔸️ Viikonlopun työt länsiraiteilla onnistuivat hyvin. Työvaiheen tekijät voivat olla tyytyväiset - tiukoissa aikatauluraameissa tehdään, yöaikaan ja voikos ympäristö olla paljon haasteellisempi.

🔸️ Huomenna aamulla meillä on laiturilla 12 isomman kaapelin katkaisu. Pahoittelemme jo etukäteen kovaa hetkellistä ääntä, mikä tästä aiheutuu.Henkilökuntaamme on paikalla kertomassa työvaiheesta.

8.10.2021 KAISANTUNNELILLE HIENO VOITTO VUODEN KATUTYÖMAA -KILPAILUSSA! 🏆

🔸️ Helsingin kaupungin ensimmäinen Vuoden katutyömaa -kilpailu huipentui tänään palkitsemistilaisuuteen Helsingin kaupungintalolla. Ylpeänä saamme kertoa, että Destian urakoima Kaisantunneli valittiin vuoden kaivuutyömaaksi!

🔸️ Kaisantunnelin hanketta kiitellään sen järjestelyistä erityisen haastavassa toimintaympäristössä. Asiantuntijaraadin mukaan työmaan vaikutukset kadun käyttäjille on minimoitu vakuuttavasti. ”Onko kukaan huomannut, että Helsingin päärautatieasemalla räjäytellään? Hyvä, emme mekään. Vaikutusten minimointi on tehty vakuuttavasti ja edellyttänyt työmaaorganisaatiolta erityistä paneutumista myös kolmansien osapuolten vaatimuksiin”, perusteluissa todetaan.

🔸️ Voittajien valinnan teki laaja-alainen arviointiraati, johon kuuluivat Helen Oy, Rakli, Infra ry, Ficom, Invalidiliitto, Helsingin seudun kauppakamari, HSY, Ilmarinen, HSL ja Helsingin kaupunki.

🔸️ Onnittelemme myös muita Vuoden katutyömaa -kilpailun voittajia!
- Vuoden kiinteistötyömaa: Grönqvistin talon julkisivuremontti
- Kunniamaininnat: Runeberginkadun kaukolämpö- ja kaukojäähdytystyömaa ja Raide-Jokerin työmaalohko numero 4

🔸️ Kunniakirjat ja onnittelut noutivat Helsingin kaupungin edustajana projektijohtaja Jukka Repo ja Destiasta projektijohtaja Juha Viitala, viestinnästä vastaava Heidi Kekäläinen ja betonityönjohtajana toimiva Bilal Atiye. Palkinnon jakoivat apulaispormestari Anni Sinnemäki ja tekninen johtaja Kari Pudas.

🔸️ Tämä voitto on todella hieno tunnustus meille, toteaa Juha Viitala ensi kommentteinaan voittoon. ”Projektimme ympäristössä liikkuu päivittäin noin 200 000 matkustajaa ja alueella työskentelevää. Siten turvallisiin ja mahdollisimman pitkäkestoisiin järjestelyihin ja niistä etukäteen viestimiseen on panostettu. Rautatieympäristössä matkustajavirrat on huomioitava ja reittien opasteineen tulee olla vaatimusten mukaiset ja selkeät. Meillä on projektissa iso joukko henkilöitä, jotka ovat olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa näitä järjestelyjä – kiitokset kaikille! Teemme tätä työtä ammattitaidolla ja motivoituneella asenteella. Iso kiitos vielä Teille kaikille hankkeeseen osallistuneille!”

Hieno palkinto ja tilaisuus – tästä on hyvä jatkaa toimintaa ja kehittämistyötä!

8.10.2021 VIIKONLOPUN JA ENSI VIIKON TYÖT

🔸️ Tulevana viikonloppuna työskennellään LÄNSIPÄÄSSÄ molempina öinä klo 22-07
• Teemme raidetöitä raiteen 18 kohdalla. Rakenteiden nostotyöt vaikuttavat matkustajien liikkumiseen laiturilla 17 puolen yön aikoihin pe-la välisenä yönä. Nostotöiden aikana jalankulku ei ole mahdollista laiturilla 17, ja meillä on liikenteenohjaajat paikalla ohjeistamassa. Haitan on arvioitu kestävän alle tunnin eikä se ajoitu junaliikennettä haittaavaan ajankohtaan.

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• settiseinän paalujen poraus
• maankuormaus ja -ajo

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• raiteiden ja laiturien 18-19 valmistelua
• täyttötöitä, joihin liittyy murskekuljetuksia. Mahdollisesti pieni valutyö jossakin vaiheessa viikkoa. Paikalla liikenteenohjaajat.

🔸️ Töölönlahdenkadulla yöaikaan 22-07 ti-ke, ke-to ja to-pe
Töölönlahdenkadulla viimeistellään uuden vesiliittymän asennuksen työvaihe:
• ti-ke yönä kaivuutyö
• ke-to yönä täyttötyö
• to-pe yönä asfaltointi
Liikenteenohjaajat ovat paikalla yöaikaan.

MUKAVAA VIIKONLOPPUA!

7.10.2021 PALA PALALTA, KIVI KIVELTÄ VALMIIMPAA - LOUHINTA ITÄPÄÄSSÄ VALMISTUI TÄLLÄ ERÄÄ

Hyviä uutisia louhintaporukalta - itäpään louhinta saatiin tällä erää päätökseen! Hienosti meni. Jo peruimme loput lokakuulle varatut räjäytystöiden aikaikkunat.

Loppuvuodesta on vielä muutamia viimeistelylouhintoja idässä. Länsipäässä alkaa puolestaan seuraava isompi louhinnan vaihe loppuvuodesta.

Siinä ovat nyt matot kasalla odottaen seuraavia haasteitaan!

1.10.2021 TEHTIINKIN SITTEN PYLVÄÄT MARMORISTA

Viikon kuvissa betonipylväitä länsipäästä pyöräparkin puolelta, ja toisessa louhintatyön tuloksia itäpäästä.

Marmorista ei siis nyt kuitenkaan ole kysymys – muotista tuli tällainen efekti pinnalle 😊.

Louhinnat etenivät suunnitellusti, ja jatkamme taas maanantain ja tiistain välisenä yönä. Perjantain 17.9. julkaisussamme esittelimme kuvassa juurikin tätä samaa kohtaa, ja ko kallio alkaa olla pitkälti louhittu.

🔸️🔸️🔸️

SEURAAVIA TÖITÄMME

🔸️Viikonloppuna teemme hiljaisia muottitöitä.

🔸️ Ma-pe urakan LÄNSIPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• muotitusta, raudoitusta, eristystä ja täyttöjä. Täyttötyöhön liittyy murskekuljetuksia.
• tiistaina valutyö alkaen klo 18:00. Työ kestää yöhön asti. Työhön liittyy betoniautojen liikennettä Töölönlahdenkadulla (muutamia autoja tunnissa).
Liikenteenohjaajat ovat paikalla ohjeistamassa liikkujia.

🔸️Viikonloppuna 8.-10.10. raiteiden 18 ja 19 puskinrakenteiden siirtotyö. Työhön liittyy järjestelyjä, ja näistä kerromme tarkemmin ensi viikolla

🔸️Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ klo 07:00-22:00
• settiseinän paalujen poraus
• louhintaporaus ja louheenajo

🔸️ Ma-pe urakan ITÄPÄÄSSÄ yöaikaan
• Räjäytystöitä seuraavissa aikaikkunoissa kolme kertaa vuorokaudessa:
22:42 – 22:47 00:04 – 00:09 (varaikkuna) 01:40 – 01:50 04:45 – 04:5

TYÖMAAN AIKATAULU JA TYÖAJAT

Hankkeen kehitysvaihe alkoi heinäkuussa 2020. Kehitysvaiheen aikana tehtiin valmistelevia töitä kuten mittauksia, maaperätutkimuksia, työmaa-alueen aitaamista ja raidejärjestelyjä. Varsinainen tunnelin rakentaminen alkoi tammikuussa 2021.  Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä tunneli on alkusyksystä 2023.

YHTEYSTIEDOT

Voitte olla yhteydessä Facebook-sivustomme kautta: https://www.facebook.com/kaisantunneli .

Kysymyksiä ja palautetta voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kaisantunneli_palaute@destia.fi

Projektin päivystysnumero on 046-886 3082.

HUOM! Mikäli olet alueen yrittäjä, ilmoitathan palautesähköpostiimme yhteystietonne, niin saamme teidät sähköpostitiedotuksen piiriin.

PERUSTIEDOT KAISANTUNNELIN SUURHANKKEESTA

  • Kaisantunneli on uusi pyöräily- ja jalankulkuyhteys Helsingin päärautatieaseman ratapihan ali.
  • Kaisantunnelin urakoitsija on Destia ja tilaaja Helsingin kaupunki.
  • Tunnelin päät ovat Töölönlahdenkadullla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa.
  • Tunneli tulee helpottamaan pyöräilyä itä-länsi-suunnassa ja vähentää siten pyöräliikennettä rautatieaseman edessä.
  • Uusi tunneli sujuvoittaa jalankulkijoiden ja junalla matkustavien liikkumista.
  • Tunnelin yhteyteen rakennetaan pyöräpysäköinti melkein tuhannelle polkupyörälle.
  • Tunnelin leveys on noin 8 metriä ja korkeus 3 metriä. Pyöräkaista on 4 metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.