Kaisantunneli

TERVETULOA SEURAAMAAN KAISANTUNNELIN HANKKEEN VIESTINTÄÄ

Kaisantunnelin urakka on suurhanke Helsingin päärautatieaseman ratapihalla. Baanojen jatkeeksi tuleva Kaisantunneli on tulevaisuuden uusi, nopea pyöräily- ja jalankulkuyhteys Kansalaistorilta Kaisaniemenpuistoon.

TYÖMAATIEDOTTEET

Tästä näet uusimmat Kaisantunnelin työmaatiedotteet kahden viikon ajalta. Vanhempiin työmaatiedotteisiin voit tutustua arkiston kautta.

 

11.6.2021 ENSI VIIKON TYÖT

Urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
- kaapelityöt
- uusien kulkujärjestelyjen valmistelevat työt

Urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

- tunnelin pohjalaatan alustan rakentaminen
- tunnelin pohjalaatan muotitustyö alkaa
- valutyö näillä näkymin kesäkuun viimeisellä viikolla

Ensi viikolla ei ole yötöitä.

Viikonloppuna emme myöskään työskentele.

Mukavaa viikonloppua! Naapurin miehet ovat näköjään taas ajan henegessä mukana.

HIENOT UUTISET - Vaiheen 1 louhinnat valmistuivat tänään 💥

🔸️ Saimme tänään valmiiksi vaiheen 1 louhinnat urakan länsipäässä, hyvin aikataulussa! Kaikki, mikäli oli räjäytettävissä, on nyt räjäytetty.

🔸️ Huomisen su 6.6. ja aikavälin 7.6.-20.6. räjäytysikkunat on peruutettu.

🔸️ Seuraavan kerran Kaisantunnelissa louhitaan loppukesästä itäpään urakka-alueella. Tiedotamme niistä räjäytysikkunoista ja aloittamisen ajankohdasta lähempänä.

Rauhallista viikonlopun jatkoa! Ja juhlavaa viikonlopppua valmistuneille. 🌷 

  

4.6.2021 ENSI VIIKON TYÖT

🔶️ Urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

  • kaapelityöt ja valmistelevat työt

🔶️ Raiteiden 18-12 välillä vesiletkun asennusta nostokorista käsin noin puolivälissä viikkoa, aseman puoleisessa päässä.

🔶️ Urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00

  • louhintatöitä: louhinnan viimeistelytöitä, louheenkäsittelyä
  • maatöitä: tunnelin pohjalaatan alustan rakentaminen

🔸️🔸️🔸️

Olemme louhinnoissa jo erittäin hyvässä vaiheessa, ja mikäli viikonlopun jälkeen jää vielä louhittavaa niin ikkunat ovat seuraavat.
Arkipäivisin (ma-pe) 7.6.-18.6.:
- aikavälillä 10:48-10:58
- aikavälillä 13:48-13:53
- aikavälillä 19:04-19:18
- varalla on aikaväli 21:48-21:58

LAUANTAISIN ja SUNNUNTAISIN 12.-13.6. ja 19.-20.6.
- aikavälillä 9:48-9:58
- aikavälillä 13:48-13:58
- aikavälillä 17:48-17:58
- varalla on aikaväli 18:48-18:58
🔸️🔸️🔸️

Ensi viikolla ei ole yötöitä.
Mukavaa viikonloppua! Tänäkin viikonloppuna työskentelemme länsipäässä.

 

4.6.2021 HYVÄÄ MAAILMAN YMPÄRISTÖPÄIVÄÄ HUOMENNA 5.6.!

Teemana tänä vuonna on ekosysteemien palauttaminen luonnontilaan, mutta kerrotaan me tällä kertaa, miten Kaisantunnelin hankkeessa huomioidaan ympäristö 🙂.

🌱 Hankkeemme lopputuloksena syntyvät tunneli ja pyöräparkki edistävät jalankulkua ja pyöräilyä. Lopputulos on siten ympäristöystävällinen, mutta sen lisäksi ympäristöseikat ovat huomioituina koko hankkeen elinkaaren ajan!

🌱 Hankkeen monialainen suunnitteluryhmä on selvittänyt kehitysvaiheessa rakentamisen aikaisia ympäristövaikutuksia. Melumallinnus on työkalu, jolla työnaikaista melua on ennakoitu ja ohjattu. Nyt rakentamisen aikana melua sekä tärinää seurataan ja tehdään tarvittaessa työnaikaisia, korjaavia toimenpiteitä. Esimerkkinä voi mainita, että meluavimpien äänilähteiden läheisyyteen on sijoitettu äänieristeseiniä vaimentamaan melua.

🌱 Kun rakennetaan keskellä olemassa olevaa infraa ja kaivuu/louhinta ulottuvat 8m syvyyteen asti, on suunnittelussa huomioitu myös pohja- ja orsivedet. Kun louhinta ja kaivuu hankkeessa etenee, pohjavesitasapainon seuranta ja ylläpitäminen on tärkeää alueen infran kannalta. Kaivantoveden kierrättäminen alueella on ekologista sen sijaan, että otettaisiin uutta, puhdasta vettä kiertoon.

🌱 Kiertotalouden osalta voi todeta, että mahdollisuuksien mukaan hanke hyödyntää maat ja louheen. Tämä on arkipäivää varmastikin kaikissa infrahankkeissa.

🌱 Yhtenä erikoisuutena Kaisantunnelissa voi mainita, että hankkeen ainutlaatuinen ympäristö radan varrella mahdollistaa koneiden tuonnin työmaalle myös ratateitse kumipyörien sijaan.

🌱 Lopuksi vielä todettava, että laadukas työ on kestävää.

Paljon jo tehdään, ja seuraamme herkällä korvalla tulevaisuuden tarpeita liittyen ympäristökysymyksiin kaupunkisuunnittelussa ja -rakentamisessa!

Kuvitukseen sopii kuva naapurista, Kaisaniemenpuistosta. HAMn sivuilta löytyi, että Helsingin kaupunki osti Nuori hirvi -veistoksen jo vuonna 1929 Jussi Mäntyseltä ja sijoitti sen puistoon. Hirvi kuuluu Mäntysen suomalaisia villejä eläimiä kuvaavaan sarjaan.

3.6.2021 HYVÄÄ MAAILMAN POLKUPYÖRÄPÄIVÄÄ!

Tässäkin hankkeessa rakennamme polkupyöräilyn näkökulmasta uutta, parempaa infraa. 🚲🚲🚲🚲🚲

 

3.6.2021 KAISANTUNNELIN NÄKYVYYS MEDIOISSA JATKUU!

Uusin Infran taju -artikkeli on julkaistu. Tällä kertaa aiheena on Kaisantunneli vilkkaassa ympäristössä. Haastateltavana oleva projektijohtaja Juha Viitala toteaa mm. seuraavasti:

”Olemme olleet mukana monissa vaativissa louhintakohteissa, mutta Kaisantunneli on sijaintinsa puolesta vielä haastavampi. Toisaalta tämä on myös nykytrendi – infratyökohteet ovat entistä useammin taajamissa ja kaupunkikeskustoissa. Kun tilaa on vähän, on mentävä maan alle."

Mielenkiintoinen juttu – käykäähän lukemassa!

https://infrantaju.destia.fi/./kaisantunneli-on-haastava...

 

2.6.2021 LOPUT TÄMÄN PÄIVÄN JA HUOMISEN RÄJÄYTYKSET PERUTTU

Emme tee räjäytyksiä enää tänään ja huomisetkin räjäytysikkunat peruttu.

Nyt ajamme louhetta pois työmaalta.

Räjäytystyöt jatkuvat taas perjantaina ja viikonloppuna.

Viikonlopun aikana näemmekin sitten, jatkuuko louhinta länsipäässä tällä erää vai vasta ns. syksymmällä.

31.5.2021 KAMERA KÄVI TÄNÄÄN TYÖMAALLA

Kuvausryhmä teki tänään Kaisantunnelilla DNA Businessille videota, jossa esillä Destian näkemystä infra-alan digitalisaatiosta ja myös esim. tietomallien käytöstä Kaisantunnelin hankkeessa.

Samalla nauhoitettiin myös DNA Businessin ja Sähköteknisen Kaupan Liiton Bittejä ja watteja -podcast -jakoa. Tuotokset julkaistaan myöhemmin kerrottavana ajankohtana.

Pysyhän kuulolla!

28.5. 2021 ENSI VIIKON TYÖT


Ensi viikolla urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• kaapelityöt ja valmistelevat työt jatkuvat

Ensi viikolla urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• louhintatöitä - tällä hetkellä suunnitelmana on käyttää kaikki päiväajan räjäytysikkunat arkisin sekä myös viikonloppuna
• alkuviikosta on louheenajoa kahdessa vuorossa, joten länsipäässä on liikenteenohjaaja paikalla turvaamassa jalankulkijoiden liikkumisita sekä ohjaamassa työmaalta peruuttavat kuorma-autot sujuvasti muun liikenteen sekaan
Ensi viikolla ei ole yötöitä.

Mukavaa viikonloppua! Tänäkin viikonloppuna työskentelemme länsipäässä.

27,.5.2021 KIVI ON LÄHTENYT LIIKKUMAAN

Lohkareita syntyy nyt urakalla, ja kuljetetaan pois työmaalta.

Sellainen tiedonjyvänen infratöiden maailmasta, että 35-tonninen kone voi nostaa maksimissaan noin 8 tonnin painosta materiaalia lavalle.

Tulevana viikonloppuna louhinta jatkuu molempina päivinä.

21.5.2021 ENSI VIIKON TYÖT

Ensi viikolla urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• tukiseinien ankkurointi mahdollisesti alkaa, maankaivuu ja kaapelisiirrot jatkuvat

Ensi viikolla urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• louhintatöitä - tällä hetkellä suunnitelmana on käyttää kaikki päiväajan räjäytysikkunat arkisin sekä myös viikonloppuna
• kallion lujitusta, pulttausta

NÄIDEN LISÄKSI YÖTYÖNÄ TEHTÄVÄ KAAPELINSIIRTO:

su 23.5.2021 klo 23:30 - ma 24.5.2021 klo 04:40
ma 24.5.2021 klo 23:30 - ti 25.5.2021 klo 04:40
ti 25.5.2021 klo 22:15 - ke 26.5.2021 klo 04:40
ke 26.5.2021 klo 23:05 - to 27.5.2021 klo 04:40

Hyvää viikonloppua!

21.5.2021 KAISANTUNNELI MEDIASSA (vol2 tällä viikolla)

Rakennuslehden jutun kautta saa hyvän kuvan, miten laaja-alaista osaamista Kaisantunnelin rakentaminen ja suunnittelu vaatii, kun rakennetaan junaliikenteen alla keskellä tiivisti rakennettua kaupunkiympäristöä.

Toisena merkittävänä onnistumisen edellytyksenä on yhteistyö alueen sidosryhmien kanssa ja tarpeiden yhteensovitus.

Ylpeänä esittelemme:

https://www.rakennuslehti.fi/2021/05/louhinnat-aikataulutettiin-minuutin-tarkkuudella-kaisantunnelia-rakennetaan-junien-keskella-19-raiteen-ali/?fbclid=IwAR09XyVHWjEdpTOgJM6wh_4Ii2DE7QadaB5Vb2AVw-dnEss2t7yEeVxif0o

HUOM. juttu on luettavissa Rakennuslehden tilaajille.

🌃 YÖTYÖTIEDOTE – Kaapelinsiirto yöaikaan aikavälillä 23.5. - 27.5.

Kaisantunnelin työmaalla on tarve siirtää 10 kV kaapeli pois kaivuualueelta maasta.
Työ etenee seuraavasti: ensin kiinnitetään kaapelikouru aseman katosrakenteeseen raiteiden 13-17 yläpuolelle, ja sen valmistuttua kaapeli sijoitetaan kouruun. Työ suoritetaan kiskoilla kulkevasta henkilönostimesta käsin.
🔹️
Työ tehdään seuraavina ajankohtina:
su 23.5.2021 klo 23:30 - ma 24.5.2021 klo 04:40
ma 24.5.2021 klo 23:30 - ti 25.5.2021 klo 04:40
ti 25.5.2021 klo 22:15 - ke 26.5.2021 klo 04:40
ke 26.5.2021 klo 23:05 - to 27.5.2021 klo 04:40
🔹️
Näinä aikoina ko raiteilla on jännitekatko, ja junat eivät liikennöi.
Työvaihe ei vaikuta jalankulkijoihin asema-alueella.

KAISANTUNNELI MEDIASSA

Kaisantunnelin hanke lisää valmistuttuaan merkittävästi pyöräpysäköinnin paikkoja Helsingissä. Tarkka määrä pyöräpaikoille tiedetään lopullisesti vasta, kun on tehty päätökset telinetyypeistä ja niiden leveydet ovat selvillä.

Olemme mukana tekemässä muutosta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007977943.html

KESKIVIIKON 19.5. RÄJÄYTYSAJAT

Käytämme ke 19.5. kaksi ensimmäistä ikkunaa:
klo 10:48-10:58
klo 13:48-13:53

Emme räjäytä ke 19.5. seuraavissa ikkunoissa:
klo 17:38-17:43
klo 21:23-21:38

Kuvassa valmistaudutaan maanantain aamupäivän räjäytykseen. Seuraavaksi kentän päälle levitetään varsin raskasta tekoa olevat täkkäysmatot.

17.5.2021  PÄIVÄN KAKSI VIIMEISTÄ RÄJÄYTYSIKKUNAA PERUTTU

Emme räjäytä tänään seuraavissa ikkunoissa:
klo 17:38-17:43
klo 21:23-21:38

Räjäytysikkunoiden perumisen syynä on sää. Sytytysmenetelmänä näissä räjäytyksissä olisi käytetty sähkönalleja. Turvallisuus ennen kaikkea!

Hankkeen louhinta on edennyt siihen vaiheeseen, että tällä viikolla voidaan ottaa käyttöön digitaaliset nallit. Ne ovat immuuneja ulkopuolisille häiriöille, kuten säälle.

14.5.2021 ENSI VIIKON TYÖT & TIETOA ORANSSIN VÄRIN KÄYTÖSTÄ 🔶️

Ensi viikolla urakan ITÄPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• tukiseinien rakentaminen, maankaivuu ja kaapelisiirrot jatkuvat

Ensi viikolla urakan LÄNSIPÄÄSSÄ työskentelyaika klo 07:00-22:00
• betonointitöitä
• louhintatöitä - tällä hetkellä suunnitelmana on käyttää kaikki päiväajan ikkunat arkisin sekä myös viikonloppuna
• varavoimakone sijoitetaan alkuviikon ajaksi Elielin aukion puolelle, rautatieaseman länsisiiven kohdalle. Varavoimakone on työmaa-aitauksen sisällä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

🔶️ KUKA VOI KÄYTTÄÄ ORANSSIA KAISANTUNNELILLA?

Heijastavia työvaatteita on tarjolla keltaisia, oransseja ja punaisia.

Täysin oman värimieltymyksen tai yrityksen edustusilmeen vaatimusten mukaisesti vaatevalintaa ei voi kuitenkaan ratamaailmassa toimittaessa tehdä.

Oranssi takinväri on ratamaailmassa nimittäin varattu turvamiehelle. Turvamies on paikalla aina silloin, kun mennään tekemään pienempiä töitä ratojen alueelle. Tässä kuvassa turvamies on mittamiehen työparina. Isommat, koneilla tehtävät työt, vaativat puolestaan jännitekatkon.

Turvamieheksi pääsy vaatii työkokemusvuosien lisäksi erillisen pätevöitymisen testeineen.

Mukavaa viikonloppua!

12.5.2021 PÄIVÄRÄJÄYTYKSET LÄHTENEET HYVIN KÄYNTIIN

Tänään on tehty ensimmäiset päiväajan rajäytystyöt, ja vielä on illalle yksi ikkuna. Sekä työn tekninen suoritus että matkustajien ohjaaminen ovat sujuneet suunnitellusti. Kiitokset asemalla liikkujille yhteistyöstä!

Tässä tiedoksenne, miten loppuviikon räjäytysikkunat tullaan hyödyntämään:

Helatorstaina 13.5. suunnitelmana on käyttää kaikki päiväajan ikkunat (sunnuntai-aikataulun mukaiset)
- aikavälillä 9:03-9:13
- aikavälillä 12:03-12:13
- aikavälillä 15:03- 15:13
- varalla on aikaväli 18:03-18:13

Perjantaina 14.5. räjäytetään ainoastaan kahden ensimmäisen ikkunan aikana
- aikavälillä 10:48-10:58
- aikavälillä 13:48-13:53

LAUANTAINA JA SUNNUNTAINA ei tehdä räjäytystöitä.

11.5.2021 APUSILTAA PITKIN LAITURILLA 17-18

Viime yönä aloitimme kaivuutyön ja sähkökaapeleiden siirtotyön laiturilla 17-18.

Työ jatkuu vielä ensi yönä hieman muuttuneella aikataululla:
• kulku laitureilla 17-18 on työn aikana poikki aikavälillä 23:30-01:20
• junan saapuessa laiturille, kulkuyhteys avataan kymmenen minuutin ajaksi klo 01:20-01:30
• tämän jälkeen kulku laitureilla 17-18 on poikki aikavälillä 01:30-04:40

Tänään laiturilla kuljetaan kuvassa näkyvää apusiltaa pitkin.

Mukavaa päivää!

VIELÄ TIETOISKU ENSI VIIKOSTA JA MUUTAMA KUVA TÄLTÄ VIIKOLTA

Urakan itäpäässä työskentelyaika klo 07:00-22:00

  • tukiseinien rakentaminen (porapaalutusta) jatkuu, ja mahdollisesti myös pontitus päästään aloittamaan loppuviikosta.
  • maankaivuuta
  • työmaa-aluetta laajennetaan puistoon päin

Urakan länsipäässä YÖTYÖTÄ ma-ti 10.-11.5. ja varaus myös yölle ti-ke 11.-12.5.

  • yöllä kaivetaan laiturilla 17-18, jotta saadaan sähkökaapelit siirrettyä
  • kulku laitureilla 17-18 on työn aikana poikki aikavälillä 23:30-01:20
  • junan saapuessa laiturille, kulkuyhteys avataan kymmenen minuutin ajaksi klo 01:20-01:30
  • tämän jälkeen kulku laitureilla 17-18 on poikki aikavälillä 01:30-05:00

PÄIVÄAJAN RÄJÄYTYSTYÖT ALKAVAT

Arkipäivien (ma-pe) aikaikkunat ovat alla olevat, ja keskiviikko 12.5. on ensimmäinen räjäytyspäivä:
- aikavälillä 10:48-10:58
- aikavälillä 13:48-13:53
- aikavälillä 17:38-17:43
- varalla on aikaväli 21:23-21:38

Ja uutena tietoonne LAUANTAIpäivien ikkunat 15.5.-5.6.2021
- aikavälillä 8:33- 8:43
- aikavälillä 12:03-12:13
- aikavälillä 15:03-15:13
- varalla on aikaväli 18:03- 18:13

Ja uutena tietoonne SUNNUNTAIpäivien 16.5.-6.6.2021 ja HELATORSTAIN 13.5. ikkunat

- aikavälillä 9:03-9:13
- aikavälillä 12:03-12:13
- aikavälillä 15:03- 15:13
- varalla on aikaväli 18:03-18:13

KUVISSA: työnaikaisen juuripalkin valutyöt ja informaatiota yötöistä rautatieaseman päänäytöllä. Meillä oli kyllä monipuolinen viikko!
Ensi viikolla taas jatketaan - mukavaa viikonloppua!!

6.5.2021 ALKURÄJÄYTYS ON TAPAHTUNUT 💥

Kaisantunnelin räjäytystyöt alkoivat viime yönä - varovasti, ns. pikkupaukulla.

Saimme hyvän tuntuman maastoon, kokemusta kallion laadusta ja miten tärinä johtuu ympäristöön. Tulosten perusteella räjäytysten kokoa voidaan sitten tarvittaessa vähitellen kasvattaa.

Ensimmäiset tositilanteessa tapahtuvat ihmisten ohjaamiset laiturialueella oli myös parempi tehdä yöaikaan, jolloin on vähemmän matkustajia liikkumassa.

Vähän jo saimme kalliotakin irtomaan, kuten kuvasta näkyy. Ensi yönä jatketaan!

30.4.2021 TYÖVIIKKO VAIHTUU VAPUN VIETTOON

Tällä viikolla työt edistyivät esimerkiksi tunnelin tukiseinän paalutuksen ja pellityksen osalta. Kuvan paalutuskone vastaa paalujen poraamisesta kallioon, ja myös tuo urakan äänimaailmaan oman huomattavan lisänsä.

Tänä viikonloppuna urakassa ei ole viikonlopputöitä.

Mukavaa vappua! Vaikkei asfaltti ihan vielä poltakaan niin vappu vaihtaa kesätunnelmaan satoi tai paistoi.

🔶️ Kaisantunnelin urakan räjäytystyöt alkavat keskiviikkona 5.5.

▪️Ensimmäiset louhintakohteet ovat urakan länsiosassa, eli Töölönlahdenkadun puoleisella työmaa-alueella.
▪️Ensimmäiset räjäytystyöt tehdään yöaikaan 5.-7.5. kello 22:39–22:48, 01:35−01:50 sekä 04:25−04:41.
▪️10.5. alkaen räjäytystöitä on mahdollista tehdä seuraavissa aikaikkunoissa arkisin ma-pe kolme kertaa vuorokaudessa:
o aikavälillä 10:48-10:58
o aikavälillä 13:48-13:53
o aikavälillä 17:38-17:43
o varalla on aikaväli 21:23-21:38
▪️Louhintatyöt tulevat vaikuttamaan lyhytaikaisesti, kolme kertaa vuorokaudessa matkustajien liikkumiseen Helsingin päärautatieaseman laitureilla 16, 17, 18 ja 19. Kulku näille laitureille katkaistaan väliaikaisesti matkustajaturvallisuuden varmistamiseksi.
▪️Räjäytystöiden ajankohtina uusia junia ei saavu raiteille 16-19.
▪️Ennen räjäytyksiä soitetaan katkonaista varoitusääntä, mikä varoittaa alueella liikkujia työvaiheesta.
▪️Paikalla olevat liikenteenohjaajat rajoittavat ja ohjeistavat kulkijoita laiturialueella ennen jokaista räjäytystä.
▪️Liikenteenohjaajien ohjeiden kuuntelu on turvallisuuden kannalta olennaista kaikille alueella liikkujille.

🔶️ Blasting work for the Kaisantunneli project begins on wednesday May 5th
▪️The first blasting sites are in the western part of the contract site, i.e. on the Töölönlahdenkatu side.
▪️The first blasting work will be done at night 5.-7. May (22:39–22:48, 01:35−01:50 and 04:25−04:41)
▪️ From 10.5. blasting work will be performed three times a day:
o between 10:48 and 10:58
o between 13:48 and 13:53
o between 17:38 and 17:43
o in reserve 21:23-21:38
▪️The blasting work will impact the movement of passengers on platforms 16, 17, 18 and 19 three times a day over the short term. Access to these platforms will be temporarily cut off to ensure passenger safety.
▪️During the blasting works, no new trains will arrive on tracks 16-19.
▪️A warning sound will be played at spaced intervals before explosions, warning people in the vicinity of the blasting work.
▪️Traffic guards will be present to control and direct people moving around the platform area.
▪️Listening to the directions given by the traffic guards is essential for the safety.

🔶️ Kajsatunnelns sprängningarbete inleds onsdag 5 Maj
▪️De första sprängning objekten befinner sig i västra delen av entreprenaden, dvs. arbetsplatsområdet vid Tölöviksgatan.
▪️Det första sprängningsarbetet kommer att utföras på nätterna 5-7. maj (22:39–22:48, 01:35−01:50 och 04:25−04:41)
▪️ Från 10.5. utförs sprängningsarbeten tre gånger per dygn:
o mellan 10:48 och 10:58
o mellan 13:48 och 13:53
o mellan 17:38 och 17:43
o i reserv 21:23-21:38
▪️Sprängning arbete kommer att kortvarigt påverka passagerarnas rörlighet tre gånger per dygn på plattformarna 16, 17, 18 och 19. Tillgång till dessa bryggor kommer att avbrytas tillfälligt för att säkerställa passagerares säkerhet.
▪️Under sprängningsarbetena kommer inga nya tåg till bryggor 16-19.
▪️En intermittent varningssignal hörs före varje sprängning för att varna personer i området om arbetsfasen.
▪️Närvarande trafikreglerare begränsar och anvisar personerna på plattformsområdena.
▪️Att lyssna på dessa anvisningar är väsentligt för säkerheten för alla som rör sig i området.

23.4.2021 JÄRJESTELYTIEDOTE - Töölönlahdenkadun ylittävä suojatie siirtyy

Siirrämme tänään työmaamme kohdalla Töölönlahdenkadun ylittävää suojatietä noin 15-20 m kohti pohjoista.
Aiempi suojatien paikka on ollut lähempänä työmaamme porttia ja siten työmaaliikenteen välittömässä läheisyydessä. Uusi paikka on turvallisempi.

Turvallista päivää!

20.4.2021 ENNAKKOTIETOA TULEVASTA - TUNNELIN LOUHINTA ALKAA TOUKOKUUSSA

Maankaivuu etenee, ja kallio on odotetusti meitä vastassa.

Urakassa päästään aloittamaan esiinkaivetun kallion louhintatyöt toukokuun alkupuolella:
🔸️ Ensimmäiset louhintakohteet ovat urakan länsiosassa, eli Töölönlahdenkadun puoleisella työmaa-alueella.
🔸️ Tämänhetkisen työnsuunnittelun mukaisesti räjäytystöitä suoritetaan kolme kertaa vuorokaudessa, ja tarkemmasta aikataulusta kerrotaan lähempänä.
🔸️ Louhintatyöt tulevat vaikuttamaan lyhytaikaisesti, kolme kertaa vuorokaudessa matkustajien liikkumiseen laitureilla 16, 17, 18 ja 19.
🔸️ Ennen räjäytyksiä soitetaan katkonaista varoitusääntä, mikä varoittaa alueella liikkujia työvaiheesta.
🔸️ Paikalla olevat liikenteenohjaajat rajoittavat ja ohjeistavat kulkijoita laiturialueella ennen jokaista räjäytystä.
🔸️ Liikenteenohjaajien ohjeiden kuuntelu on turvallisuuden kannalta olennaista kaikille alueella liikkujille!

Ja enenevässä määrin alkaa kuulostaa tunnelin tekemiseltä!

16.4.2021 JÄRJESTELYTIEDOTE - muutoksia jalankulkijoille Töölönlahdenkadulla ja Hotel Grand Centralin kulmalla

• Maanantaina 19.4. siirrämme Töölönlahdenkadun vierellä olevaa työmaa-aitaamme kohti Oodia. Tämän seurauksena jalkakäytävä vähän kapenee. Järjestelymuutoksen toteutuksen aikana meillä on henkilöt ohjaamassa jalankulkijoita. Järjestely on voimassa toistaiseksi.

• Ensi viikon alkupuolella kaivamme kaapelisuojaputkia itäpäässä Hotel Grand Centralin vierellä, raiteiden 1-3 kohdalla. Työalue aidataan valkoisilla työmaa-aidoilla, ja henkilö on tarvittaessa paikalla ohjaamassa jalankulkijoita.

• Seuraava isompi muutos jalankulkijoille tulee olemaan Töölönlahdenkadun ylittävän suojatien siirto noin 15-20 m kohti pohjoista. Tiedotamme tarkemmin, kun tämä konkretisoituu.

Varovaisuutta liikkumiseen!

16.4.2021 TERVEISIÄ TYÖMAALTA - Tämä kevät tulee olemaan työkonebongauksen parasta aikaa!

Kaivinkoneiden lisäksi työmaa-aitojen sisäpuolelle saadaan lisää konevoimaa, kun konevahvuuteen lisätään seuraavaksi mm. ahtaan tilan poralaite, aggregaatti ja vaunukompressori.

Voidaan jossakin vaiheessa tutustua tarkemmin näiden toiminnallisuuteen ja tarkoitukseen.

Aurinkoista viikonloppua!

13.4.2021 PAALUT MATKALLA MAAN UUMENIIN

Urakka-alueen länsipäässä alkaa lähiviikkojen aikana yhden tunnelin tukiseinistä rakentaminen Töölönlahdenkadun ja raiteen 18 välisellä alueella. Työvaiheen aikataulusta ja työajoista kerromme pikimmiten.

Porapaalut ovat jo saapuneet työmaalle, ja kuvassa muutamia niistä. Halkaisijaltaan nämä paalut ovat 160mm. Kuvassa yksi on erilainen - sen päässä porakärki. Kaikissa muissakin maahan porattavissa paaluissa sellainen on.

Mihin näitä porapaaluja tarvitaan?
Paalut ovat osana maan alle jäävää tukiseinän rakennetta. Tukiseinä mahdollistaa maankaivun tunnelin pohjan tasolle.

7.4.2021 JÄRJESTELYMUUTOKSIA - tänään keskiviikkona siirrämme työmaa-aitaa urakka-alueen länsipäässä

Kuorimme asfalttia pois länsipään työmaa-alueemme sisäpuolella. Tämän vuoksi siirrämme työmaa-aitaa laiturilla 18 sekä raiteet 18 ja 19 ylittävän reitin kohdalla. Liikkukaa varovasti!

7.4.2021 AURINKO LÄMMITTÄÄ, ROUDANSULATUSLAITTEISTO SAA VÄISTYÄ

Pääsiäisen jälkeen arki alkoi kaivuutöineen ja palavereineen. Kuvat eiliseltä tasapuolisesti molemmista päistä työmaata.

Talvi 2020-2021 oli ellei nyt arktinen niin ainakin kunnon talvi Etelä-Suomessakin. Viime viikolla ja vielä pääsiäisen aikaankin meillä oli roudansulatuslaitteistoa lämmittämässä maata kaivuutyön mahdollistamiseksi ja helpottamiseksi. Tämänhetkisissä työkohteissa kaivetaan jo sen verran syvemmällä, ettei routa enää vaikuta kaivuuseen. Voidaan siten edetä tämän puolesta esteittä.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

1.4.2021 Pääsiäisen ajaksi aseman ympäristö ainakin meidän puolestamme hiljenee. Näin mukavasti asia todella on (aprillipäivä kun on).

Kypärät laitamme takaisin päähän tiistaina 6.4. Silloin jatkuu maankaivuu ja rakennustöiden tiellä olevien kaapelien esiinkaivuu.

Aurinkoista ja hiljaista pääsiäistä!

Lintusia on kuulema jo nähty tutustumassa uusiin tarjolla oleviin pesäpaikkoihin Kaisaniemenpuiston kulmalla. Toivottavasti kotiutuvat!

26.3.2021 URAKASSA JATKETAAN TAAS TÄYDELLÄ TEHOLLA MAASTOSSAKIN

Talven aikana Kaisantunnelin suunnittelutyö on edennyt suunnitellusti, ja hankkeen kehitysvaiheeseen liittyneet valmistelevat työt ovat valmiit.

Maastossa on tiedossa ensi viikolla asfalttien purkua urakan länsipäässä, ja itäpäässä päästään jatkamaan kaapelien esiinkaivua. Tarkemmin muista seuraavista työvaiheista ensi viikolla.

Mukavaa viikonloppua! Ensimmäinen kuva urakan länsipäästä ja toisessa kuvassa esimerkki kaupunkirakentajan ja ympäristön tarpeiden yhteensovittamisesta. Työmaat jo ennen meitä rautatieaseman läheisyydessä ovat halunneet tukea pienten kaupunkilintujen elinmahdollisuuksia. Meidänkin työmaa-aitaamme perustettiin uusi asuinkortteli.

PERJANTAIKUVIA KAISANTUNNELILTA

Tältä näyttää Kaisantunnelin työmaan itäpää valmiine aitoineen. Itäpäässä jo esillä hankkeen uudet havainnekuvatkin!

Kurkistusaukko on tehty aseman puolelle aitaan (ei näy kuvissa), joten sieltä kelpaa sitten seurata työmaan etenemistä.

Mukavaa viikonloppua!

ESITTELYKIERROS JATKUU SISÄLLE KAISANTUNNELIIN!

Olemme hankkeen edetessä esitelleet kunkin suunnittelutilanteen mukaisia havainnekuvia tunnelin suuaukoilta, ja tässä näytille tämänhetkinen havainnekuva myös sisätiloista - olkaa hyvät!

🔸️ Näkemät tunnelin sisällä ovat pitkät. Itäpään kaarteen sädettäkin pystyttiin kasvattamaan näkemien pidentämiseksi. Tunneliin on alusta asti toivottu lisäksi hyvää valaistusta. Hyvä valaistus lisää turvallisuutta ja varmistaa osaltaan esteettömyyttä. Pinnat, pylväät ja ikkuna-aukot sekä tunnelin suuaukot nostetaan esiin valaistuksella.

🔸 ️Kaikki tekniikka pyritään sijoittamaan siististi välikaton yläpuolelle piiloon, joten tunnelin ja pyöräparkin sisällä minimoidaan paikat, jonne voi kertyä likaa/pölyä tai minne linnut voisivat istua tai pesiytyä.

🔸 ️Kaistoitusta pyöräparkin sisäänkäynnin kohdalle on suunniteltu yhteistyössä kaupungin kanssa.

🔸️ Kuvassa vasemmalla näkyvä pyöräparkki sijaitsee tunnelin puolesta välistä länteen päin rautatieaseman puoleisella puolella. Neliöitä parkkiin tulee yhteensä noin 1220 m2. Tämän lisäksi Kaisantunnelin urakassa maan alle rakennettavia uusia tiloja ovat pyöräkorjauspiste ja erilaiset tekniset tilat. Pyöräparkin turvallisuudesta on meiltä kysytty jo aiemminkin, ja luonnollisesti tämäkin suunnittelu vielä jatkuu. Joka tapauksessa kulunvalvonta, valvonta, kameraseuranta ovat niitä keinoja, joita tullaan hyödyntämään.

Kerromme lisätietoja hankkeen edetessä.

ENTÄ LÄNSIPÄÄ - MILTÄ SUUNNITELMA NÄYTTÄÄ TÄLLÄ HETKELLÄ?

Tunnelin itäpään suunnitelmien kehittäminen on ollut meillä enemmän esillä, mutta suunnittelua toki jatkettu kautta linjan. Myös Töölönlahdenkadun puolella tunnelin suuaukon suunnittelu on edennyt, ja esimerkiksi pelastusviranomaiset on osallistettu.

Ohessa nähtäväksenne länsipään uusi havainnekuva.

Näkyvin lisäys maisemassa ovat pollarit. Pollareilla estetään autolla ajaminen tunneliin eli niiden lisääminen liittyy henkilöturvallisuuteen. Koska tunneliin täytyy kuitenkin päästä tarvittaessa huoltoajoneuvolla tai ambulanssilla, osa pollareista ovat hydraulisesti alas laskeutuvia tunkkipollareita.

Lähtökohtaisesti pollarit ovat normaalitilanteessa ns. suljettuina ja ne voidaan avata mm. pelastuslaitoksen toimesta tarvittaessa.

Reipasta ja rapsakkaa pakkasviikonalkua!

KAISANTUNNELIN UKK AVUKSENNE JA AVUKSEMME

Kysymyksessä siis Usein Kysytyt Kysymykset.

Kokoamme tämän linkin taakse yhdessä kaupungin kanssa listausta usein kysytyistä kysymyksistä sekä niiden vastauksista. Toivottavasti on apua teille, ja me voimme käyttää vastauspankkinamme. Lista kasvanee, kun hanke etenee.

Kaisantunnelin UKK

PÄIVITETTY ITÄPÄÄN HAVAINNEKUVA NÄHTÄVILLE - OLKAA HYVÄ!

Kuten kuvasta hyvin näkyy, uuteen tunneliin ja jo käytössä olevaan jalankulkutunneliin tulee yhteinen sisäänkäynti. Sisäänkäynnin pohjoispuolelle saadaan 80 pyöräpaikkaa maan päälle. Uusi kaupunkipyöräasema puolestaan sijoitetaan sisäänkäynnin eteläpuolelle.

KEHITYSVAIHEEN TULOKSIA OSA 2


Kaisantunnelin urakan kehitysvaiheen työpajoissa Helsingin kaupunki, urakoitsija Destia ja Destian suunnittelukumppani WSP tutkivat kolmea eri suunnitelmaratkaisua - keksittäisiinkö tilankäyttöratkaisuun vielä jotain paremmin kaupungin tavoitteita palvelevaa tai kustannustehokkaampaa?
🔸️
Pyöräparkki oli yksi kehityksen alla olevista kohteista.
Suunnittelupöytien ääressä saatiinkin tuloksia - pyöriä varten pystytään louhimaan yleissuunnitteluvaiheen suunnitelmiin nähden 360 neliömetriä suurempi tila. Tämän seurauksena Kaisantunnelin yhteyteen saadaan noin 900 pyöräpaikan sijasta paikka noin 1300 pyörälle. Hienoa! Maanalaisen pyöräparkin yhteyteen tulee myös uutena toiminnallisuutena myös pyöräkorjauspiste.
🔸️
Itäpäähän tunnelin sisäänkäynnin vierelle saadaan lisäksi vielä 80 pyöräpaikkaa maan päälle. Itäpäätyyn tulee myös uusi kaupunkipyöräasema.
🔸️
Myöhemmin kerromme lisää näistä suunnitelmista kuvienkin kera. ST-urakassahan suunnittelu jatkuu rakentamisen rinnalla.

Linkki Helsingin Sanomien juttuun

 

 

TYÖMAAN AIKATAULU JA TYÖAJAT

Hankkeen kehitysvaihe alkoi heinäkuussa 2020. Kehitysvaiheen aikana tehtiin valmistelevia töitä kuten mittauksia, maaperätutkimuksia, työmaa-alueen aitaamista ja raidejärjestelyjä. Varsinainen tunnelin rakentaminen alkoi tammikuussa 2021.  Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä tunneli on alkusyksystä 2023.

YHTEYSTIEDOT

Voitte olla yhteydessä Facebook-sivustomme kautta: https://www.facebook.com/kaisantunneli .

Kysymyksiä ja palautetta voi lähettää sähköpostiosoitteeseen kaisantunneli_palaute@destia.fi

Projektin päivystysnumero on 046-886 3082.

HUOM! Mikäli olet alueen yrittäjä, ilmoitathan palautesähköpostiimme yhteystietonne, niin saamme teidät sähköpostitiedotuksen piiriin.

PERUSTIEDOT KAISANTUNNELIN SUURHANKKEESTA

  • Kaisantunneli on uusi pyöräily- ja jalankulkuyhteys Helsingin päärautatieaseman ratapihan ali.
  • Kaisantunnelin urakoitsija on Destia ja tilaaja Helsingin kaupunki.
  • Tunnelin päät ovat Töölönlahdenkadullla ja Kaisaniemenpuiston lounaiskulmassa.
  • Tunneli tulee helpottamaan pyöräilyä itä-länsi-suunnassa ja vähentää siten pyöräliikennettä rautatieaseman edessä.
  • Uusi tunneli sujuvoittaa jalankulkijoiden ja junalla matkustavien liikkumista.
  • Tunnelin yhteyteen rakennetaan pyöräpysäköinti melkein tuhannelle polkupyörälle.
  • Tunnelin leveys on noin 8 metriä ja korkeus 3 metriä. Pyöräkaista on 4 metriä leveä ja jalankulkukaista 3,5 metriä leveä. Kaistat erotetaan toisistaan reunakivillä.