Pinnalla

Uratarina: Ratatyöntekijästä opiskelujen kautta työnjohtajaksi

21.03.2017 15:28:00

Antti Palo
Työnjohtaja
Itä-Suomen tulosyksikkö, rata

Miten sinusta tuli tositoimija?

Aloitin työnteon rautateillä ratatyöntekijänä vuonna 2006. Jossain vaiheessa ajatus opiskelemisesta heräsi ja vuonna 2012 aloitin rakennusinsinöörin opinnot Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Kiinnostus rautateihin on aina ollut suuri ja opiskelemaan lähdinkin tavoitteenani, että valmistumisen jälkeen pääsisin työskentelemään rautateillä työnjohdollisissa tehtävissä.

Kolmannen opiskeluvuoden talvella huomasin Rakennuslehdestä ilmoituksen, jossa Destia Rail haki työnjohtajaa radan kunnossapitoon Seinäjoelle. Aloin heti miettimään pääsisinköhän töihin, vaikka opintoni olivat vielä kesken. Destia Railista minulla oli mielikuva, että homma toimii, joten mielenkiinto työpaikkaa kohtaan oli suuri. Suorittamattomia kursseja minulla oli onneksi enää vähän. Soitin työpäällikölle ja tiedustelin lisätietoja työpaikasta. Kaikki kuulosti oikein hyvältä, joten innostuneena laitoin hakemuksen sisään, jonka jälkeen sain kutsun työhaastatteluun. Haastattelussa sovittiin heti vakituisesta työnjohtajan paikasta. Uskon, että työkokemuksestani ratatyötekijänä oli hyötyä.

Työsopimukseeni kirjattiin ehdoksi, että minulla on vuosi aikaa valmistua koulusta, etteivät opinnot venyisi töiden takia. Syksyllä 2015 kävin suorittamassa loput kurssit työn ohella ja opinnäytetyöni Rautatietunneleiden riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu tein myös Destia Railille. Koulusta valmistuin jouluna 2015. Asiat sujuivat kaiken kaikkiaan todella mukavasti ja joustavasti, vaikka opinnot olivat hieman kesken. Siitä suuri kiitos Destialle sekä esimiehilleni.

Mitä työsi pitää sisällään?

Työskentelen työnjohtajana radan kunnossapitoalueella numero 5. Vastuualueeseeni kuuluu radanpäällysrakenteet rataosilla Seinäjoki-Vaasa, Seinäjoki-Kaskinen ja Seinäjoki-Haapamäki. Radan kunnossapidossa on suuri määrä eri tehtäviä ja tarkastuksia, jotka täytyy tehdä vuosittain. Työtehtäviini kuuluu näiden töiden suunnittelu ja toteuttaminen. Esimiehenä toimin kuudelle asentajalle. Kesäisin toteutamme myös Liikenneviraston erikseen tilaamia töitä. Esimerkiksi viime vuonna uusimme koko radan päällysrakenteen Vaasasta Vaskiluotoon.

Työnjohtajan rooli on aika moninainen. Joskus huomaa, että työpäivän aikana tulee toimittua työnjohtajana, ratatyöstä vastaavana, päällysrakennevastaavana, asentajana, varastomiehenä, mittamiehenä, lapiomiehenä ja niin edelleen. Mutta se oikeastaan onkin tämän homman suola. Yksikään päivä ei ole samanlainen ja saa sopivissa määrin tehdä töitä toimistolla ja maastossa.

Millainen Destia on työpaikkana?

Olen oikein tyytyväinen, että pääsin Destialle töihin. Radan kunnossapidossa olemme markkinajohtaja ja se mielestäni kertoo, että tekemisen meininkiä on. Asioita kehitetään ja yhteistyö toimii. On mukava tehdä töitä osaavan porukan kanssa.

Destiassa panostetaan myös työssä kehittymiseen. Kun työnsä tekee hyvin ja on aidosti kiinnostunut työstään niin uskon, että tässä talossa pääsee myös uralla eteenpäin.


< Palaa takaisin