Pinnalla

Destia palvelee | Ratatyöt koko radan elinkaaren ajaksi

04.09.2017 11:50:00

Kukapa ei olisi matkustanut joskus raiteilla tai rakennellut lapsena leikkijunarataa? Junat herättävät monissa kiinnostusta ja niiden alla kirskuvat kiskot ovat tärkeitä koko Suomelle. Ratatyöt kuuluvat yhtenä suurena kokonaisuutena meidän destialaisten palveluratkaisuihin ja tänään pääsin tutustumaan niihin entistä tarkemmin. Työtoverini Manu kertoi, että Destian tekemät ratatyöt kattavat koko radan elinkaaren. Meidän tositoimijoiden tehtävä on toteuttaa turvallisia ja pitkäikäisiä rataratkaisuja junaliikenteen tarpeisiin. Ei mitään pelkkää kylmien ratakiskojen taivuttelua!

Rakennushankkeet, kuten Myllysaaren alikulkusilta Tampereella, Länsimetro pääkaupunkiseudulla sekä korjaustyöurakat, kuten Oulun Kontiomäen rataosuus ovat esimerkkejä suurista Destian toteuttamista hankkeista. Kaikissa on omat erikoispiirteensä ja ne pitää huomioida tarkasti urakkakohtaisesti.

Halusin selvittää tarkemmin, minkälaisia töitä rataurakoissa tehdään. Lisäksi minua kiinnosti kovasti, miten ja miksi rataverkon kunnossapito on niin tärkeässä roolissa. Rataosaaja Manu lupasi valaista palveluamme tarkemmin.

Monipuolisia rakennusurakoita

Manu kertoi, että Destian ratojen sankarit toteuttavat erilaisia urakoita kilometrien mittaisista päällysrakennusurakoista pienempiin silta-, ratarumpu ja massanvaihtotöihin. Monipuolisuutta riittää ja radat ovat tärkeitä matkustajaliikenteelle sekä elinkeinoelämälle ja teollisuudelle.

Hän lisäsi, että Länsimetro on hieno erimerkki siitä, miten monimutkainen monen toimijan urakka saatiin maaliin turvallisesti. Destia perehdytti lähes 2000 henkilöä tunnelityöskentelyyn ja koko aikana ei sattunut omalle henkilökunnalle yhtään vakavaa työtapaturmaa. Ovat ne Destian perehdyttäjät vain melkoisia kavereita!

Manu lisäsi, että työmme eivät rajoitu pelkästään rautatiekiskoille. Destialaisilla on vahva kokemus myös erilaisten liikennepaikkojen ja ratapihojen parannus- ja uusimistöistä. Uusimme myös ratapölkkyjä, tukikerroksia sekä kiskoja tarpeiden mukaan. Vanhat pois ja uutta tilalle!

Uusissa urakoissa tulee myös olla kekseliäs, sillä uusia toimintatapoja ja laitteiden sovittamista työoloihin tarvitaan aina. Länsimetron urakan aikana teimme tunnelin ahtauden takia ratkaisuja työkoneiden rakenteisiin ja pystyimme suorittamaan työt turvallisesti loppuun saakka. Nämä ainutlaatuiset urakat hitsaavat meidän tositoimijat toden teolla yhteen.

Destian hoidossa yli puolet Suomen rataverkon kunnossapitoalueista

Kyselin lisää kunnossapidon roolista ratahommissa. Manu kertoi, että Destian hoidossa on yli puolet Suomen rataverkon kunnossapitoalueista. Kunnossapito on tärkeimpiä osa-alueita ratatöissä; sillä taataan turvallisuus ratojen käyttäjille. Kunnostustarpeiden analysointi on erittäin tärkeä osa kunnossapidon töistä. Tositoimijat suorittavat paljon kuntotarkastuksia ja tekevät niiden pohjalta huoltotöitä. Lisäksi Suomessa kun ollaan, on hoidettava talviaikana myös lumityöt.

Me Destiassa olemme kehittäneet innovatiivisia työkaluja koko ratahankkeiden elinkaarta tukemaan ja tositoimijamme haluavat olla palvelujemme osalta varmistamassa sujuvaa rataliikennettä. Oli urakkana sitten mahdottomalta kuulostava useiden toimijoiden sävyttämä metrotyömaa tai haastava rataosuuden kunnostus, ei mikään pysäytä tositoimijoitamme tuottamasta laadukasta lopputulosta kiskoille.

Pysykäähän raiteilla!

D-Mies

D-mies on fiktiivinen Destian tositoimija, joka kirjoittaa kuulumisia Destian arjesta toimivamman maailman luojana. Toimivampi maailma luodaan pala palalta, ja sitä ovat tekemässä oikeat arjen sankarit, Destian tositoimijat.


< Palaa takaisin