Pinnalla

Blogi: Kun asiakas kutsutaan leijonan luolaan

07.06.2017 08:00:00

”Tässä ohjelmassa ladataan bisnesideat tiskille ja katsotaan, mikä konsepti ottaa tuulta alleen.”

Myönnetään, pettymyshän se loppujen lopuksi oli. Esitystä oli hiottu tiiviisti pari kuukautta erinäisissä työpajoissa, valmiiksi annetusta aiheesta vieraiden ihmisten kanssa. Aiheesta, joka osui ja upposi – minuun; kuinka voin tukea esimiehiä ikäjohtamisessa, entä henkilöstöä eläkkeen kynnyksellä? Miten voin vakuuttaa, että kyllä, työnantaja tarvitsee senioreita siinä missä nuorempiakin, tukemaan vastavalmistuneita, siirtämään hiljaista tietoa eteenpäin ja että vastavuoroisesta synergiasta hyötyisivät kaikki osapuolet.

Siis c’moon, ”Helppo tie eläkkeelle” – kuinka eläkevakuutusyhtiö ei voisi olla kiinnostunut aiheen kehittämisestä? Ei ollut ei. Finaalipäivän koittaessa esitys oli valmis koukkujen (hook) kera, puheenvuorot oli jaettu, jopa yhtenäinen look tiimin jäsenten kesken. Parin kuukauden tiivis työskentely johti leijonan luolaan astumiseen, leijonien eteen, luottaen siihen omaan juttuun. Samalla fiiliksellä on varmaan pienyrittäjä rekisteröidessään ensikertaa yritystään.

”Leijonan luolaan astuessaan kilpailijan täytyy vakuuttaa sijoittajat liikeideansa nerokkuudesta saadakseen projektille rahoitusta.”

Oma hankkeemme ei siis saanut leijonilta tukea, pari muuta kylläkin. (Välihuom. toinen jatkoon päässeistä hankkeista ”Läpinäkyvät prosessit” osallisti oman esimieheni. Se, mikä teki juuri esimieheni esityksestä hyvän, saattoi olla suora toteamus, että Ilmarisella on 46 miljoonan euron ongelma. Muuta en keksi.) Vaikka häviäminen omalle esimiehelle hieman kirpaisee, täytyy myöntää, että Ilmarisen konsepti on loistava.

Eläkevakuutusyhtiön luoma ”ketterä kehittämö” Wauhdittamo kutsui asiakkaansa ideointitalkoisiin antamalla heille vapaan sanan: annetaankin asiakkaan kertoa miten toimimalla ja kehittämällä palvelemme asiakasta paremmin ja ehkä siinä samalla voisimme tuottaa enemmän… Itse prosessia voisi kutsua sähäkäksi: Investorit leijonien pukimissa kärttäen vain ja ainoastaan oikeita vastauksia, aikataulutettuja pitchingejä, viiden minuutin pikaesityksiä, joissa piti kiteyttää se oma juttu mahdollisimman tiiviiksi. Siihen päälle puskeva fasilitaattori. Huh. Pienyrittäjän puolisona toivoisin tällaista preppauspalvelua kaikille maan yrittäjille.

Mitä tästä opin? Älä pelkää asiakasta, asiakkaalla on loistavia ideoita ja asiakkaan sitouttaminen yhteiseen asiaan ei vaadi massiivisia toimenpiteitä. Kahvi ja ulkomaalainen visionääri riittää. Älä vedä herneitä nenään, vaikka asiakas hieman arvostelee. Loppupeleissä ollaan kuitenkin samassa joukkueessa. Uskon edelleen työn ja eläkkeen yhdistämiseen ja laadukkaaseen ikäjohtamiseen, eli ei muuta kuin tulta päin.

Joten Hyvä Destian asiakas, kuinka voimme auttaa?

 

Satu Angervo

Työhyvinvointiasiantuntija

 

Lue lisää: Ilmarisen verkkosivuilta

Kursivoidulla tekstillä olevat lauseet ovat otteita ruutu.fi –palvelusta Leijonan luola USA -ohjelmakuvauksesta.

 


< Palaa takaisin