Näin se tehtiin… Siltaremontti

ma 15. lokakuuta 2018 00.07.00

Ounaskosken noin 400-metrinen rautatie- ja maantiesilta on ollut kovassa käytössä, sillä sen yläkannella kulkee junarata, tämän alapuolella ajorata sekä molemmilla laidoilla kevyen liikenteen väylät.

– Vuosikymmeniin mahtuu kaikenlaista, ja ajoradan reunalla oli rautaa vähän mutkallakin, mutta silta itsessään oli edelleen iskussa – näyttää olevan englantilaisesta raudasta tehty, Destian työpäällikkö Mika Tuokila kehaisee.

Sillan peruskorjaus pitää sisällään kevyen liikenteen väylien uusimisen, kiskojen vaihtamisen, huoltokannen rakentamisen, ajoradan pinnoittamisen sekä koko terässillan hiekkapuhaltamisen ja maalaamisen.

Työt aloitettiin syyskuussa 2017 uusimalla kevyen liikenteen väylät. Ne kulkevat sillan kylkiin ripustettuina, mikä tarjoaa matkailukaupungin turisteille aitiopaikan Ounasjoen ihailuun. Jatkossa sekä liikenne että maisemakuvaajat mahtuvat väylille aiempaa huomattavasti paremmin, sillä niiden leveyttä kasvatettiin kahdesta kolmeen metriä. Destia on vastannut sekä väylien uusimisen suunnittelusta että toteutuksesta.

– Pyörätien tulee kestää yli 6 000 kilon kuorma, johon on laskettu sekä lumimassan että aurauskaluston kuormitus. Taustalla on erittäin paljon tarkkaa laskentatyötä, sillä yksistään kevyen liikenteen väylien teräsrakenne painaa satoja tonneja, Tuokila sanoo.

Kevyen liikenteen väylät valmistuivat odottamaan viimeistelyä maaliskuussa 2018. Peruskorjauksen jatkuminen pintakäsittelyllä edellytti kaupunkiliikenteelle keskeisen sillan sulkemista kahdeksan kuukauden ajaksi. Määräaikaa tavoitellaan Tuokilan mukaan tekemällä töitä eri vuoroissa yhteensä 12 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.

Kookasta lankkua meni 12 000 metriä.

Teräsrakenne ja Rovaniemen arktinen sijainti ovat hankala yhdistelmä hiekkapuhallukselle talviaikaan.

– Teräs pitää saada lämmitettyä plusasteille, ettei sen pintaan tiivisty vettä hiekkapuhalluksessa. Jäistä terästä ei myöskään voi maalata.

Iso voimanponnistus onkin ollut sillan verhoaminen suojahuppuun, jonka suojissa rakenteet saadaan puhallettua pakkasillakin. Suojaus on käytännössä ilmatiivis, sillä puhallushiekka ja pinnasta sinkoavat maalihiput imuroidaan talteen puhalluksen aikana.

– Veteen maalijätettä ei saa päästä lainkaan. Se on varmistettu valtavan kokoisilla imureilla.

Pussitettu silta voidaan varustaa lämmittimien lisäksi myös ilmankuivaimilla tai ilmanvaihdolla. Suojan alla kahdeksaan lohkoon jaettua siltaa on hiekkapuhallettu ja maalattu vaiheittain. Samalla on korjattu teräsrakenteiden ruostevaurioita, jotka ovat seurausta vuosikymmenten kulutuksesta ja tiesuolasta. Silta saa ylleen neljä maalikerrosta.

Lokakuun loppuun mennessä ovat maalaustyöt valmiit. Rinnakkain niiden kanssa on ylätasolle tehty huoltosiltaa raideliikenteelle. Kansirakenne päällystetään vieriviereen asennetuilla kakkosvitosilla. Se turvaa raiteiden huoltotyötä, mutta suojaa myös autoliikennettä radan alapuolelle etenkin junista tippuvalta jäältä.

– Lankkukasa siltatyömaan vierellä oli valtava, sillä kookasta lankkua meni kannelle yhteensä 12 000 metriä.

Harvinainen jyvitys

Liikenneviras­ton ylitarkastaja Tommi Kämpin mukaan Ounaskosken sillan korjaus- ja kunnossapitokustannukset on jyvitetty harvinaisella tavalla. Liikennevirasto vastaa rautatieliikenteen kustannuksista ja kaupunki tieliikenteen osuudesta.

– Yhteinen työmaa on iso, mutta näin olemme välttyneet tekemästä pahimmassa tapauksessa osan töistä kahteen kertaan, Kämppi sanoo.

Sillan sulkeminen teki aikataulusta kriittisen, mutta peruskorjaus eteni Destian johdolla suunnitelmien mukaan.

– Keskusteluyhteys säilyi hyvänä ja urakan edetessä tulleisiin muutoksiin reagoitiin tarpeen mukaan.

Destia sosiaalisessa mediassa