Digitaalinen luovutusaineisto tuo lisäarvoa asiakkaalle

ma 5. maaliskuuta 2018 15.27.00

Vuoden 2016 lopussa Rauman Luostarinkylään valmistui eritasoliittymä, jonka toteutuksessa Destia vei tietomallipohjaisen tuotannon pisimmälle Suomessa.

Turun toimipisteen infrasuunnittelun ryhmäpäällikkö Ville Suntio kertoo, että Liikenneviraston tilaama noin 10 miljoonan euron hanke piti sisällään muun muassa kolme kilometriä valtatie 8:n parannusta, yhden eritasoliittymän ramppeineen, neljä siltaa, kaksi isoa kiertoliittymää ja 2,5 kilometrin verran katujärjestelyjä.

- Kohde suunniteltiin kokonaan mallipohjaisesti. Suunniteltu tieto oli myös työkoneiden kuljettajien käytettävissä kolmiulotteisena toteutusmallina. Työkoneautomaation toteumamittausten avulla seurattiin hankkeen edistymistä. Eritasoliittymän rakentuessa sille kehittyi samaa tahtia digitaalinen kaksoisveli, Suntio kuvailee.

Tämän digitaalisen luovutusaineiston koko on 2,93 gigatavua. Siinä on 215 kansiota ja 1184 tiedostoa.

– Digitaalisen luovutusaineiston suuri etu on sen asiakkaalle tarjoama yksityiskohtainen tieto kohteesta. Asiakas voi arvioida lopputulosta laadullisesti ja ennen kaikkea hyödyntää kerättyjä tietoja myös tulevaisuudessa. Kun kohteessa taas rakennetaan, aineistosta löytyy tarkat tiedot, mitä missäkin on. Aineistoa voi myös hyödyntää kunnossapitovaiheessa esimerkiksi kuivatusrakenteiden paikallistamiseen.
Ero entiseen on merkittävä.

– Ennen saattoi olla niin, että vaikkapa kaivo oli rinkula kartalla ja muut paikkaan liittyvät tiedot oli esitetty muissa dokumenteissa. Nyt yhdestä paikasta löytyvät esimerkiksi tarkat tiedot kaivon sijainnista, sen valmistajasta ja materiaalista.

Etuja koituu myös yhteiskunnalle:

– Infran kunnossapito on kallein vaihe hankkeiden elinkaaressa. Digitaalinen luovutusaineisto auttaa osaltaan pienentämään kustannuksia, kun korjaustoimenpiteitä voidaan tehdä entistä fiksummin ja suunnitelmallisemmin.

"Erikokoisista digitaalisista tien palasista voitaisiin kerryttää kokonainen digitaalinen tieverkko."

Destian ja Liikenneviraston toteuttama pilottihanke digitaalisesta luovutusaineistosta on ohjannut koko alan kehitystä. Ohjeistus aineiston laatimisesta on jo mukana Liikenneviraston inframalliohjeessa. Se päivitetään myös yleisiin inframallivaatimuksiin tänä vuonna.

– Parhaillaan Liikennevirastossa on kehitteillä suunnitelma- ja toteumatietovarasto, johon kaikki palveluntuottajat voisivat tuoda digitaaliset luovutusaineistonsa. Erikokoisista digitaalisista tien palasista kertyisi siis lopulta kokonainen digitaalinen tieverkko.

Suntio oli Luostarinkylän hankkeessa mukana alusta lähtien. Hän on myös kiertänyt puhumassa aiheesta lukuisissa alan tilaisuuksissa. Helmikuussa ohjelmassa olivat esimerkiksi Tampereella järjestetyt kansainväliset InfraBIM Open -päivät, joille osallistui noin 400 infra-alan ammattilaista 17 eri maasta.

– Destia suunnittelee ja rakentaa nytkin monissa kohteissa sekä fyysisiä kohteita että niiden digitaalisia kaksoisveljiä. Digitaaliset luovutusaineistot ovat tulleet jäädäkseen, Ville Suntio korostaa.

VILLE SUNTIO
Ryhmäpäällikkö Ville Suntio, 32, valmistui rakennustekniikan insinööriksi Turun AMK:sta 2011. Hän aloitti työt Destiassa insinöörioppilaana 2009. Raumalla 2015 käynnistyneeseen hankkeeseen hän osallistui muun muassa suunnittelijan, tietomallikoordinaattorin ja työmaainsinöörin roolissa.
– Oli hienoa päästä mukaan hankkeeseen, joka oli edelläkävijä koko maassa, ehkä jopa koko maailmassa. Pääsimme kollegoiden ja asiakkaamme kanssa vaikuttamaan alan kehitykseen ja uusien toimintatapojen muodostamiseen. Pidän siitä, että saan olla mukana vauhdilla eteenpäin menevän alan kehityksessä.

Destia sosiaalisessa mediassa