Ratakalusto

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä

Liiketoimintayksikön johtaja
Mikko Mäkelä
mikko.makela@destia.fi
+358 40 519 3812

Nykyaikainen ratakalusto monipuolisiin ratatöihin

Destian ratakalusto sekä lisävarusteet on suunniteltu erityisesti rautateiden rakentamista ja kunnossapitoa varten. Tarjoamme asiakkaillemme ratarakentamista ja -hoitoa avaimet käteen -periaatteella omalla kalustollamme.

Kiskopyöräkalusto soveltuu monipuolisiin työtehtäviimme rataympäristössä. Olemme laajentaneet ja uudistaneet tukemiskalustoamme vuodesta 2010 lähtien ottamalla käyttöön monikäyttöisen Matisa B 66 UC linja- ja vaihdetukemiskoneen (2010), tehokkaan Plasser & Theurer Duomatic 08-32 C linjatukemiskoneen (2013), monikäyttöisen Plasser & Theurer Unimat 09-475/4S linja- ja vaihdetukemiskoneen (2016) sekä nykyaikaistaneet lavetilla siirrettävän Plasser & Theurer 08 275 ZW (2016) linja- ja vaihdetukemiskoneen.

Vetokalustoamme olemme laajentaneet hankkimalla Tka9 Railbear -ratakuorma-auton (2008) ja Plasser & Theurer OBW-100 (2014). Käytämme vetokalustoa monipuolisesti erilaisissa rakennus- ja kunnossapitotöissä sekä talvella lumenaurauksessa.

Innovatiivisen kehitystoimintamme kautta olemme kehittäneet useita erilaisiin asiakastarpeisiin räätälöityjä laitteita, mm. kiskopyöräkaivinkoneisiin.

Linja- ja vaihdetukemiskoneet

Matisa B 66 UC

Alan edistyneintä tukemisteknologiaa käyttävä Matisa B 66 UC linja- ja vaihdetukemiskone. Hankittu käyttöömme vuonna 2010.

Destian linja- ja vaihdetukemiskone MASA eli Matisa B 66 UC soveltuu sekä linjaraiteiden että vaihteiden tukemiseen. Tukemisella tarkoitetaan raiteiden alla olevan sepelin tiivistämistä sekä samalla raiteiden geometrian korjaamista siten, että junien kulkua häiritsevät pysty- tai sivusuuntaiset virheet saadaan oikaistua. Raiteet joudutaan tukemaan aina uusia raiteita rakennettaessa sekä kunnossapitotyönä esimerkiksi routavaurioiden korjaamiseksi.

Koneen kokonaispaino on 105 t, pituus 36 m ja suurin ajonopeus linjalla 100 km/h (Suomessa toistaiseksi 70 km/h).

Plasser & Theurer Duomatic 08-32 C

Vuonna 2013 hankittu kahden pölkyn linjatukemiskone Plasser & Theurer 08-32 Duomatic.

Linjatukemiskone soveltuu nopeiden ratojen rakentamis- ja kunnossapitotöihin. Koneen paino on 75 tonnia, pituus 27 metriä ja suurin ajonopeus linjalla 100 km/h (Suomessa toistaiseksi 70 km/h).

Plasser & Theurer Unimat 08-16ZZ

Käytämme konetta linjaraiteen kunnossapitotukemistöissä. Plasser & Theurer Unimat 08-16ZZ on linjatukemiskone yhdelle pölkylle. Koneen paino on 50 tonnia, pituus 29 m ja suurin sallittu nopeus 70 km/h (rakenteellinen nopeus 80 km/h)

Plasser & Theurer 08 275 ZW

Lavettitukemiskoneemme raiteen ja vaihteen tukemiseen. Siirrämme koneen työmaalle siirtolavetilla. Soveltuu hyvin esimerkiksi metrotunnelikäyttöön kokonsa puolesta. Koneen paino 30 tonnia ja suurin sallittu nopeus 40 km/h.

Muita ratatyökoneita

Tka9 Railbear

Ratakuorma-automme, jossa on 400 tonnin junapainon vetokyky. Käytämme vuonna 2008 käyttöönotettua, Suomen uusinta ratakuorma-autoa siirtokuljetuksissa, työmailla vaunujen siirroissa ja talvella lumiaurana. Koneen paino on 40 tonnia ja suurin sallittu nopeus 70 km/h (rakenteellinen nopeus 80 km/h).

Plasser & Theurer OBW-100

Vuonna 2014 käyttöönotettu Plasser & Theurer OBW-100, jossa on 800 tonnin vetokyky.

OBW 100 -työkonetta käytämme silloin kun on tarvetta siirtää raskaita kuormia, kuten suuria kiskokuljetuksia tai satoja tonneja raidesepeliä. Talveksi asennamme työkoneeseen lumiaurat. Koneen paino on 70 tonnia ja suurin sallittu nopeus 80 km/h.

Move 66

Käytämme työkonetta (2 kpl) työmailla vaunujen siirroissa ja talvella lumiaurana. Move 66 on suunniteltu teollisuusraiteiden vaihtotyöveturiksi, jossa on kolmeakselinen jäykkäkehyksinen runko. Koneen paino on 50 tonnia ja nopeus maksimissaan 60 km/h.

Plasser & Theurer SSP 110 SW

Sepeliharjakoneemme, jota käytämme tukikerroksen auraukseen, harjaukseen ja muotoiluun. Sepeliharja on varustettu sepelinsiirtosäiliöllä. Lisäksi varusteena ovat muotoharjat betoni- ja puuratapölkylle. Koneen paino on 39 tonnia, pituus 18 metriä ja suurin sallittu nopeus 70 km/h.

Ratapyörillä varustettu kaivukone

Teemme monipuolisia työtehtäviä kunnossapito- ja rakennusurakoissa. Tarjoamme lisälaitteet kaikkeen rataympäristössä tehtävään rakentamiseen ja kunnossapitoon.

 

Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä

Liiketoimintayksikön johtaja
Mikko Mäkelä
mikko.makela@destia.fi
+358 40 519 3812