Kaupunkikehittämisen kärkipaikalla: Vantaan ratikkatyömaa etenee Tikkurilassa

Toukokuussa kuokka lyötiin Tikkurilan maaperään, kun Destia aloitti Vantaan ratikan valmistelevat työt yhdellä hankkeen haastavimmista kohteista: kauppakeskuksen, juna-aseman ja vilkkaan kaupunkiympäristön alle rakentuu tulevina vuosina 800 metriä pitkä tunneli raitiotielle.
Tällä hetkellä koko hankkeessa on käynnissä kehitysvaihe, jonka aikana luodaan yhdessä edellytykset laadukkaalle toteutukselle, joka palvelee niin tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kuin muidenkin sidosryhmien tarpeita. Vantaan pikaraitiotien kyytiin pääsee suunnitelmien mukaan vuonna 2029.
Kokemus suurhankkeista hyödyksi Tikkurilan aseman urakka-alueella
Destia vastaa yhdessä Sitowisen ja Rambollin kanssa Vantaan ratikan länsiosan suunnittelusta ja rakentamisesta. Länsiosa sijoittuu 12 kilometrin matkalle Lentoaseman ja Tikkurilan välille, minkä lisäksi kokonaisuuteen sisältyy yksi koko hankkeen vaativimmista rakenteista, Tikkurilan tunneli, joka alittaa muun muassa pääradan Tikkurilan aseman kohdalla.

”Kun kyseessä on näin monimutkainen kohde, se vaatii meiltä rautaista osaamista projektin joka vaiheessa. Hallitsemme eri työlajit aina pohjarakentamisesta raiderakentamiseen, ja olemme tottuneita rakentamaan kaupunkiympäristössä. Tiiviinä porukkana tilaajien, Sitowisen ja Rambollin kanssa hyödynnämme kaikkien osapuolten osaamista ja kehitämme toimintatapojamme projektin edetessä”, kertoo Vantaan ratikan osaprojektipäällikkö Jonne Nurmela.
Destian aikaisemmista onnistuneista suurhankkeista on hyötyä myös Tikkurilassa. Keväällä 2024 valmistunut Kaisantunneli kulkee Helsingin päärautatieaseman ratapihan ali, mikä teki siitä Tikkurilan aseman lailla urakoitsijalle vaativan kohteen.
”Meillä on Tikkurilan tunnelihankkeessa pitkälti sama porukka mukana kuin silloin Kaisantunnelissa. Molempia yhdistää urakka-alueen vaativuus, jossa rakennamme käytössä olevien junaraiteiden alapuolella. Vantaan ratikka toteutetaan allianssina ja olemme saaneet hyvää pontta tekemiseemme Kalasatamasta Pasilaan -hankkeesta”, Nurmela kertoo.
Kuten Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa pitkä työmaa on jaettu kahden allianssin vastuulle. Itäosan eli Jokiniemestä Helsinkiin Mellunmäkeen ulottuvan osuuden rakentajat ovat GRK ja Kreate sekä suunnittelijoina AFRY, Sweco ja WSP.
Ratikkatunneli edellyttää valmistelevia töitä
Työt on aloitettu ensimmäisenä Tikkurilan ratikkatunnelista sen haastavan sijainnin ja pitkän urakka-ajan vuoksi. Tunnelin rakentaminen kestää noin kolme vuotta. Ennen varsinaisen ratikkatunnelin rakentamista Tikkurilan juna-asemalle on rakennettava raidesillat ja väliaikaiset laiturit kauko- ja lähiliikenteen junille. Savisen maaperän takia tunneli rakennetaan avokaivantona.

”Valmistelevat työt aloitettiin kesän aikana ja niitä jatketaan porrastetusti ratakatkojen aikana aina raidepari kerrallaan. Valmisteleviin töihin kuuluvat myös tunnelin kaivantoa varten asennettavat teräspontti- ja porapaaluseinät, jotka tukevat kaivantoa”, kertoo Nurmela.
Syksyn mittaan edessä ovat maa-aineksen kaivuutyöt sekä louhintojen aloitus. Maamassamäärät ovat hankkeessa suuria: tunnelia varten louhitaan 36 000 kuutiometriä maa-ainesta, mikä vastaa noin 14 olympiauima-altaan tilavuutta. Louhinnan jälkeen on betonirakentamisen vuoro, jonka työvaiheita ovat pohjalaatan, seinien, katon ja liukuporraskuilujen rakentaminen. Tunneliosuudella betonointia tehdään 24 000 kuutiometrin edestä, mikä puolestaan vastaa noin kymmenen jalkapallokentän kokoista betonikerrosta, joka on metrin paksuinen.
Oppikirjamallia ei ole – yhteistyö, ennakointi ja viestintä vievät pitkälle
Vantaan ratikkahankkeessa on kyse suuresta kaupunkikehityshankkeesta, jonka vaikutukset alkavat hiljalleen näkyä katukuvassa. Tikkurilan asemalle tehtävien valmistelevien töiden aikana keskeisessä roolissa ovat olleet hyvän vuorovaikutuksen luominen alueen toimijoihin sekä parhaiden ratkaisujen löytäminen työmaan järjestelyihin.
”Meillä ei ole mitään oppikirjavastauksia joka tilanteeseen, mutta hyvän keskusteluyhteyden kautta olemme yrittäneet yhteensovittaa työmaan vaiheita eri osapuolten kanssa. Otamme jo varhaisessa vaiheessa sidosryhmät mukaan suunnitteluun. Keskiössä on ennakointi ja viestintä. Yleensä ongelmat nousevat esiin, jos jostakin asiasta ei ole tiedotettu ajoissa”, kertoo Nurmela.
Vantaan ratikkaa rakennetaan osissa ja työmaajärjestelyt suunnitellaan muu liikenne ja meneillään olevat kaavahankkeet huomioiden. Tikkurilan asemalta raitiotietyömaa etenee kohti kauppakeskus Jumboa, jonka ympäristö on toinen länsiosan haastavista paikoista suunnitella ja rakentaa. Ratikan rakentamisen yhteydessä Vantaan kaupunki myös uudistaa katuja ja puistoalueita sekä parantaa kävely- ja pyöräilyreittejä.
Osaava joukko mahdollistamassa kestävää kaupunkiliikkumista
Vantaan ratikkahankkeella on monia positiivista kaupunkikehitystä tukevia tavoitteita. Hankkeen tavoitteena on lisätä Vantaan vetovoimaa, edistää uusien asuntojen ja palvelujen rakentamista ratikan varteen sekä tukea kestävää kaupunkiliikkumista. Hankkeella on myös merkittävä työllistävä vaikutus, sillä yksinään Tikkurilan aseman urakka-alueelle on perehdytetty lähemmäs 250 henkilöä ja rakentamisen edetessä perehdytettävien määrä moninkertaistuu.
”Meillä on kirkas tavoite tilaajan ja allianssikumppaneiden kanssa tehdä laadukasta ja kestävää kaupunkiympäristöä Vantaalle. Yhteistyömme on hitsautunut hyväksi ja projektissa on mukana paljon osaavia tekijöitä. Tiiviinä porukkana löydämme ratkaisuja rakentamisen aikaisiin haasteisiin ja seuraamme tiiviisti töiden aikaisia palautteita, joiden pohjalta voimme kehittää työtekniikkojamme paremmiksi”, Nurmela summaa.