Destia parantanut ramppialueiden liikenneturvallisuutta Porvoossa

08.10.2014 15:10:00

Destian urakoimassa Porvoon alueurakassa pohdittiin vuodenvaihteessa moottoriteiden ramppialueiden ja levähdyspaikkojen liikenneturvallisuutta. Tiheät metsäalueet peittävät autoilijoiden näkyvyyttä ja houkuttelevat eläimiä suojautumaan lähelle teitä. Hoidettu metsä moottoriteiden ramppialueilla lisää liikenneturvallisuutta.

– Ensimmäisenä metsäkone aloitti energiapuun korjuun valtatiellä 7 Kilpilahden ramppialueella. Nyt hoidettuja ramppialueita tai työn alla olevia on urakassa jo yhteensä kahdeksan. Palaute sekä tilaajalta että tienkäyttäjiltä on ollut erittäin positiivista. Erityisesti raskas liikenne on kiitellyt näkyvyyden parantumista tultaessa moottoritielle. Harvennettu metsä kuivattaa myös tienpinnan entistä nopeammin, Destian työmaapäällikkö Pekka Grönroos kertoo.

Porvoossa ramppialueiden ja levähdyspaikkojen energiapuun korjaa Hakevuori Oy. Metsäkoneen jättämä työnjälki on erittäin siisti ja maisemallisesti tiealueista tulee entistä huolitellumpia.

– Työ hoidetaan niin sanotulla kaikki voittaa -menetelmällä. Tilaaja on tyytyväinen omistamiensa metsien hyvästä hoidosta ja liikenneturvallisuuden lisääntymisestä, urakoitsijan osalta työt tulee hoidettua alueurakan vaatimuksia paremmin ja metsäkoneyrittäjät saavat palkkansa korjatun energiapuun ja tukkipuun hinnasta, Grönroos selventää.

Destiassa on otettu käyttöön korjuumenetelmä myös muissa alueurakoissa, esimerkiksi Lahdessa ja Vantaalla.

– Tilaajana olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen ja siihen, miten positiiviset kokemukset ovat levinneet ympäri Suomen ja menetelmä on otettu käyttöön jo useissa alueurakoissa. Emme ole saaneet yhtäkään negatiivista palautetta tienkäyttäjiltä liikennejärjestelyistä, ainoastaan tyytyväisiä tiedusteluja, aluevastaava Risto Hyvärinta Uudenmaan ELY-keskuksesta toteaa.

Destian urakoimassa Porvoon alueurakassa hoidettavaa tiestöä on yhteensä noin 900 kilometriä.

Lisätietoa: Destia Oy, työmaapäällikkö Pekka Grönroos, p. 0400 417 024

Tiedostot