Destia mittaa raskaan liikenteen vaikutuksia tie- ja katuverkkoon

05.12.2013 10:06:00

Destia suorittaa joulukuussa 2013 viikoilla 50 ja 51 kenttätutkimuksen kuudessa päivittäin vaihtuvassa mittauspisteessä pääkaupunkiseudulla ja Turun alueella siten, että yhdessä pisteessä mittauksia tehdään yhden päivän aikana klo 6:00–20:00 välisenä aikana.

Tutkimus perustuu 1.10.2013 voimaan tulleeseen ajoneuvoasetukseen, jonka johdosta ajoneuvojen maksimipainot nousivat. Muutoksella on vaikutusta tie- ja katuverkon sekä siltojen kunnossapitotarpeeseen. Tutkimuksessa haastatellaan ajoneuvojen kuljettajia kuormasta, punnitaan painot ja ajoneuvojen akselivälit. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat luottamuksellisia, eikä niitä yhdistetä ajoneuvoon tai sen kuljettajaan.

– Me vastaamme tutkimuksessa mittauksista eri mittauspisteissä, mittausjärjestelyistä ja liikenteenohjauksesta sekä alustavasta raportoinnista, Destian tiestötieto-yksikön päällikkö Arto Kuskelin kertoo.

Tässä vaiheessa erityishaasteen tuo pimeä vuodenaika ja keliolosuhteet.

– Olemme kiinnittäneet suurta huomiota työ- ja liikenneturvallisuuteen sekä liikenteen sujuvuuteen. Lisäksi olemme pyrkineet minimoimaan raskaan liikenteen viiveet virtaviivaistamalla mittaustapahtumaa, Arto kertoo.

Liikenneviraston tilaama tutkimus jatkuu kevääseen 2014 saakka.

Lisätietoa:
Destia Oy, yksikön päällikkö Arto Kuskelin tai projektipäällikkö Elefhteria Bountouri