E18:lla avataan uusia moottoritieosuuksia liikenteelle etuajassa

22.10.2013 12:00:00

Tiistaina 22. lokakuuta avataan moottoritienä liikenteelle Koskenkylän ja Loviisan sekä Ahvenkosken ja Pyhtään väliset tieosuudet, minkä jälkeen yhtenäinen moottoritie kulkee Kehä III:lta Loviisaan asti. Jatkossa moottoritien rakentaminen jatkuu pääasiassa täysin uudella moottoritielinjauksella, joten liikennettä häiritsevät työt vähenevät merkittävästi Koskenkylän ja Kotkan välillä. Yhteensä lähes 55 kilometriä pitkän Koskenkylä–Kotka-moottoritien rakentaminen on jaettu kuuteen tieosuuteen.

Koskenkylän ja Loviisan välillä olemassa oleva moottoriliikennetie rakennettiin moottoritieksi. Uutta moottoritietä rakennettiin 15 kilometriä. Osuuden merkittävin rakennuskohde oli Loviisan läntisen eritasoliittymän parantaminen. Osuudelle rakennettiin myös yhdeksän risteyssiltaa sekä kevyen liikenteen yhteyksiä. Talvinopeusrajoitus tieosuudella tulee olemaan 100 km/h.

Koskenkylä–Loviisa pähkinänkuoressa:

• 15 kilometriä uutta tietä
  • 9 risteyssiltaa
  • Sarvilahden levähdysalueiden rakentaminen
  • 200 metriä uutta kevyen liikenteen väylää, kunnostettua 200 metriä
  • 4 kilometriä melusuojausta
  • pohjavedensuojausta 45 000 m2
  • Merkittävin rakennuskohde osuudella on Loviisan läntisen eritasoliittymän parantaminen.

Ahvenkosken ja Pyhtään välillä kokonaan uusi moottoritie

Koskenkylä–Loviisa-osuuden kanssa samana päivänä valmistuu Ahvenkosken ja Pyhtään välinen, seitsemän kilometriä pitkä moottoritieosuus. Tälle tieosuudelle rakennettiin kokonaan uusi moottoritie valtatie 7:n välittömään läheisyyteen. Osuuden merkittävimmät rakennuskohteet olivat Kymijoen Pyhtään haaran ylittävät moottoritiesillat, sekä Pyhtään ja Ahvenkosken uudet eritasoliittymät. Talvinopeusrajoitus tieosuudella tulee olemaan 100 km/h:ssa.

Ahvenkoski–Pyhtää pähkinänkuoressa:

• 7 kilometriä uutta tietä
  • 10 siltaa: 3 vesistösiltaa, 5 risteyssiltaa, 1 puusilta, 1 vihersilta
  • 3,7 kilometriä melusuojausta
  • kevyen liikenteen yhteyksiä on rakennettu noin 6 500 metriä
  • pohjavedensuojausta 30 000 m2

E18 Koskenkylä–Kotka-hankkeessa valtatie 7 (E18) rakennetaan vihreäksi moottoritieksi Loviisan Koskenkylän ja Kotkan Kyminlinnan välillä. Tavoitteena on lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Moottoritie avataan liikenteelle osittain jo vuonna 2013 ja kokonaisuudessaan vuonna 2014. Muut tiejärjestelyt ovat valmiita vuoden 2015 lopussa. Vuoteen 2026 kestävällä elinkaarisopimuksella toteutettavan hankkeen palveluntuottaja on Tieyhtiö Valtatie 7 Oy, ja urakoitsijana Destian ja YIT Rakennuksen muodostama työyhteenliittymä Pulteri.

Katso videot

Koskenkylän ja Loviisan välillä olemassa oleva moottoriliikennetie rakennettiin moottoritieksi. Uutta moottoritietä rakennettiin 15 kilometriä. Tieosuutta käsittelevä video on mahdollista nähdä klikkaamalla tästä.

Ahvenkosken ja Pyhtään välille rakennettiin seitsemän kilometriä kokonaan uutta moottoritietä valtatie 7:n välittömään läheisyyteen. Tästä osuudesta kertovan videon voi katsoa klikkaamalla tästä.

Palaa takaisin