Destia-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2013: LIIKEVAIHTO LASKI, TILAUSKANTA KASVUSSA JA KASSA SÄILYI VAHVANA

30.04.2013 09:00:00

• Liikevaihto laski 20 prosenttia ja oli 78,1 miljoonaa euroa.
  • Liiketulos jäi vertailukaudesta ja oli -2,2 miljoonaa euroa.
  • Kassa oli edelleen vahva.
  • Tilauskanta kasvoi 19 prosenttia vuoden 2012 loppuun verrattuna ja oli 713,5 miljoonaa euroa.
  • Poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä ennätyksellisen pieni.
  • Henkilöstön jatkuva kehittäminen painopistealueena.
  • Destia-konsernin vuoden 2013 liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan päätyvän edellisvuoden tasolle.
Avainluvut (IFRS), Milj. EUR 1-3/2013 1-3/2012 1-12/2012
Liikevaihto, jatkuvat toiminnot  78,1 98,1 507,3
Liiketulos, jatkuvat toiminnot -2,2 0,2 14,0
% liikevaihdosta -2,9 0,2 2,8
Katsauskauden tulos, jatkuvat toiminnot -1,9 -0,1 11,1
% liikevaihdosta -2,5 -0,1 2,2
Katsauskauden tulos -0,3 -0,9 10,8
Omavaraisuusaste 39,1 28,7 35,2
Nettovelkaantumisaste, % -25,2 -3,9 -40,5
Henkilöstö keskimäärin 1 462 1 580 1 591
Tilauskanta katsauskauden lopussa 713,5 731,4 600,8

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi katsauskautta:

”Talouden epävarmuuden jatkumisesta huolimatta arvioimme infra-alan kysynnän säilyvän kohtuullisena. Uusia, isoja urakoita tulee kuitenkin niukemmin tarjolle ja edellisten vuosien aikana alkaneita suuria hankkeita on valmistumassa, joten kilpailu urakoista tulee olemaan tiukkaa.

Maalis-huhtikuun aikana käytiin kolme maanteiden kunnossapidon alueurakkakierrosta. Destia onnistui niissä hyvin vahvistaen markkina-asemaansa. Ratarakentamisen puolella vahvistimme asemiamme voittamalla ensimmäisen suuren ratarakentamisen urakkamme, Riippa–Eskola-rataosuuden kaksoisraiteen (RU2).

Destia on panostanut haastavassa markkinatilanteessa erityisesti asiakastyöhön ja tilauskantamme vahvistuikin ensimmäisellä neljänneksellä merkittävästi vuoden 2012 lopun tilanteeseen verrattuna. Toimialamme vuosikierron mukaisesti kuluvan vuoden työkannasta pääosa ratkaistaan käynnissä olevan vuosineljänneksen aikana. Vahva panostuksemme henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä kannattavuuden parantamiseksi tehdyt toimenpiteet antavat hyvän perustan liiketoiminnan positiiviselle kehitykselle kuluvana vuonna vaisusta alkuvuodesta huolimatta.

Alkuvuoden hyvän tilauskantakertymän sekä tarjottavissa olevan runsaan projektikannan perusteella arvioimme edelleen Destia-konsernin vuoden 2013 liikevaihdon ja liikevoiton päätyvän edellisvuoden tasolle.”

Lisätietoja
Toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 ja talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 3022 485

Taloudellinen tiedottaminen 2013
Destia julkaisee osavuosikatsauksen tammi-kesäkuulta 29.8.2013 ja tammi-syyskuulta 29.10.2013.
Taloudellista tietoa sisältävät sivut osoitteessa vuosikertomus.destia.fi.

Destia-konsernin osavuosikatsaus tammi-maaliskuulta 2013 (pdf)

Palaa takaisin