Selaa artikkeleita:

Hallinnointi

Taloudelliseen raportointiprosessiin liittyvien sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestelmien pääpiirteet

Osakeyhtiölain mukaisesti hallitus huolehtii siitä, että kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty. Toimitusjohtaja puolestaan huolehtii siitä, että yhtiön kirjanpito on lain mukainen ja varainhoito luotettavalla tavalla järjestetty. Konsernin johto vastaa siitä, että konsernin jokapäiväisessä toiminnassa noudatetaan soveltuvaa lainsäädäntöä ja yhtiön hallituksen päätöksiä ja että konsernin riskienhallinta on järjestetty asianmukaisella tavalla.

Sisäinen valvonta ja sisäinen tarkastus

Sisäinen valvonta on olennainen osa konsernin hallinto- ja johtamisjärjestelmää. Destian hallitus ja sen tarkastusvaliokunta seuraa ja valvoo sisäisen valvonnan, sisäisen tarkastuksen ja riskienhallinnan tehokkuutta ylimmällä tasolla. Sisäisen valvonnan käytännön toteutus ja päivittäinen johtaminen on puolestaan konsernin operatiivisen johdon tehtävä. Sisäinen valvonta on osa jokapäiväistä toimintaa perustuen Destian arvoihin, tavoitteisiin, prosesseihin, käytäntöihin, määrityksiin ja ohjeisiin sekä taloudelliseen raportointijärjestelmään. Sisäisen valvonnan tehtävät ovat kiinteä osa Destian liiketoimintaprosesseja sekä liiketoiminnan ohjausta ja valvontaa. Sisäisen valvonnan tavoitteena on varmistaa konsernin taloudellisen raportoinnin luotettavuus, toimintojen tehokkuus ja tuloksellisuus sekä lainsäädännön ja muiden säännösten noudattaminen. Lisäksi sisäisen valvonnan tavoitteena on varmistaa, että Destian varojen hallinta on järjestetty luotettavalla tavalla.

Destialla on määritelty sisäisen valvonnan viitekehys, joka perustuu kansainvälisesti hyväksyttyyn COSO-valvontamalliin.

Destialla on hallituksen vuoden 2010 alussa hyväksymät eettiset ohjeet. Konsernin sisäinen päätöksenteko- ja hyväksymisohjeisto on selkeästi määritetty ja osa Destian työjärjestystä. Destian toimintajärjestelmässä kuvatut toimintamallit ja prosessit sisältävät liiketoimintaan liittyvää ohjeistusta.

Destian organisaatiorakenne on toteutettu sisäistä valvontaa tukevaksi. Destian keskitetyt toiminnot toteuttavat valvontaa omien vastuualueidensa puitteissa. Destian henkilöstölle on laadittu työtehtävien mukaisia tehtävänkuvauksia, joissa vastuita on määritelty tarkemmin. Sisäisen valvonnan näkökulma on otettu huomioon tehtävien eriyttämisessä ja vastuuttamisessa.

Valvontatoimenpiteet on määritelty liiketoimintaprosesseihin, joita valvovat prosessien omistajat ja operatiivinen johto. Lisäksi ennakoivia automaattisia valvontatoimenpiteitä on sisällytetty konsernin järjestelmiin.

Konsernin taloudellisen raportoinnin valvonnasta vastaa ensisijaisesti konsernin talousosasto. Valvontaa on tehostettu liiketoimintakohtaisilla valvontavastuilla. Taloudellisessa raportoinnissa noudatetaan lakien ja muiden säädösten ohella yleisesti hyväksyttyjä kirjanpitoperiaatteita ja muita yhtiötä koskevia määräyksiä. Tavoitteena on varmistaa, että konsernin taloudellinen raportointi toteutetaan luotettavalla tavalla ja yhtiön julkistamat taloudelliset raportit antavat oleellisesti oikeat tiedot konsernin taloudellisesta tilanteesta. Taloudellista raportointia varten Destialla on operatiivinen raportointijärjestelmä, jonka mukaisesti tuotetaan kuukausittain monipuolista tietoa konsernin taloudellisesta tilasta ja sen kehittymisestä johdon tarpeisiin. Tietoa toimitetaan säännöllisesti Destian hallitukselle ja sen tarkastusvaliokunnalle sekä konsernin ja tulosyksiköiden operatiiviselle johdolle.

Konsernin taloudellista johtamista ja toimintojen valvontaa tukevat ja koordinoivat konsernin taloushallinto sekä controller-toiminto. Konsernin taloudellisessa raportointiprosessissa noudatetaan taloudellista raportointia koskevia toimintaohjeita. Destian talousraportointiprosessi koostuu sisäisestä ja ulkoisesta laskennasta. Sisäinen laskenta keskittyy konsernin tuloskehityksen seurantaan, ennustamiseen ja analysointiin, kun taas ulkoinen laskenta ja raportointi perustuu Destian tapaan soveltaa EU:n hyväksymiä IFRS-raportointistandardeja. Toimintakertomus ja konsernin emoyhtiön tilinpäätös laaditaan Suomen kirjanpitolain sekä kirjanpitolautakunnan ohjeiden ja lausuntojen mukaisesti.

Destiassa on sisäisen tarkastuksen standardien mukaisesti riippumaton sisäinen tarkastus, joka raportoi toimitusjohtajalle ja tarkastusvaliokunnalle. Hallitus on vahvistanut sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen. Destian sisäinen tarkastus avustaa johtoa sisäisen valvonnan toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä tukee organisaatiota sen tavoitteiden saavuttamisessa. Sisäinen tarkastus noudattaa sisäisen tarkastuksen kansainvälisiä ammattistandardeja ja toimii yhteistyössä tilintarkastajien kanssa.

Riskienhallinta

Riskienhallinta on olennainen osa konsernin johtamis- ja valvontajärjestelmää. Riskienhallinta käsittää organisaation toiminnan ennakoivat ja reagoivat menettelyt tavoitteiden saavuttamiseksi. Destian hallitus on ylimpänä riskienhallinnan vastuutahona hyväksynyt riskienhallintapolitiikan. Toimitusjohtaja apunaan Destian johtoryhmä vastaa riskienhallinnan kokonaisuudesta ja valvoo konsernin riskienhallintaa.

Riskienhallinta on sisällytetty osaksi Destian strategiaprosessia. Merkittävät strategian toteuttamiseen liittyvät riskit tunnistetaan ja arvioidaan osana strategiatyötä. Merkittäville riskeille määritetään vastuut ja toimenpiteet riskien hallitsemiseksi. Destian merkittävimmät riskit ja riskikartta käsitellään yhtiön hallituksessa vähintään kerran vuodessa. Riskien yhteydessä esitetään niihin liittyvät riskienhallinnan toimenpiteet ja vastuut. Merkittävimmät riskit päivitetään vähintään puolivuosittain ja päivityksestä laaditaan yhteenveto tarkastusvaliokunnalle. Hallitusta tiedotetaan riskikartan muutoksista.

Tulosyksiköiden johtajat tunnistavat omaan liiketoimintaansa liittyvät riskit sekä suunnittelevat toimenpiteet ja vastaavat niiden toteuttamisesta riskien välttämiseksi. Tulosyksiköt raportoivat merkittävimmät riskinsä toimitusjohtajalle osana kuukausiraportointia.

Työpäälliköt ja vastaavassa asemassa olevat vastaavat projektijohtamisen menettelyjen mukaisesti projektiensa tarjous- ja toteutusvaiheen riskienhallinnasta. Projektikohtainen riskienhallinta kattaa projektin kaikki keskeiset vaiheet. Projektin eri vaiheissa tunnistetaan riskit, arvioidaan niiden merkittävyys sekä sovitaan toimenpiteet, vastuut ja aikataulut. Projektiriskit käsitellään kuukausittain tulosyksikkötasolla projektiraportoinnin yhteydessä.

Destian rahoitusriskien hallinta on kuvattu hallituksen erikseen hyväksymässä rahoituspolitiikassa. Rahoitusriskeiltä suojautumisesta laaditaan neljännesvuosittain yhteenveto. Rahoituspolitiikan mukaisesti konsernin rahoitusriskien hallinta kattaa toimenpiteet likviditeetti-, valuutta-, korko-, vastapuoli-, luotto- ja hyödykeriskeiltä suojautumiseksi.

Destia luokittelee riskit markkina- ja toimintaympäristöriskeihin, toiminnallisiin riskeihin, vahinkoriskeihin sekä talous- ja rahoitusriskeihin.

Selaa artikkeleita: